• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 27 مرداد 1399
کد مطلب : 107796
+
-

شروع یک رابطه هفت‌درصدی

دوران رابطه‌های سوررئالیستی چگونه آغاز شد؟

شروع یک رابطه هفت‌درصدی

جمال رهنمایی 

در سال1316 نخستین مرکز تلفن مغناطیسی ایران با ظرفیت 6 هزار شماره تلفن در محلی که هم‌اکنون به نام شهرک اکباتان نامیده می‌شود، راه‌اندازی شد.
با آنکه از سال 1269 تلفن ثابت به ایران آمده بود، این نخستین مرکزی بود که قرار بود خطوط تلفن ثابت را در اختیار عموم مردم قرار دهد. فیش‌های تلفن به مردم فروخته شد از قرار هر شماره به مبلغ هزار تومان.
پس از راه‌اندازی و تحویل خطوط و افزایش متقاضیان، در سال‌های دهه‌های 40 و 50 قیمت شماره تلفن ثابت در بازار آزاد تا 600 هزار‌تومان هم رسید. جالب است بدانید با این پول در آن سال‌ها می‌توانستید یک خانه ویلایی 600متری در نقاط مرغوب تهران بخرید. رابطه کلامی و غیردیداری در ایران آغاز شده بود.
تحقیقی مشهور در زمینه تقسیم‌بندی پیام به 3شکل کلامی، بدنی و لحن بیان در رابطه بین دو یا چند نفر وجود دارد. بر اساس این تحقیق علمی میدانی که شهرتی جهانی دارد، 7درصد پیام توسط کلمات، 38درصد توسط لحن بیان و 55 درصد آن توسط زبان بدن منتقل می‌شود و ما از کودکی تشخیص لحن بیان و زبان بدن را همراه با کلمات فرا‌می‌گیریم.
این تحقیق که همچنان به آن استناد می‌شود، توسط آقای آلبرت محرابیان، استاد ایرانی روانشناسی در سال 1343انجام شده است.
با راه افتادن گفت‌وگو از طریق تلفن، آنچه از دو سوی تلفن از پیام‌ها منتقل می‌شد، تنها 7درصد کلامی رابطه بود. برقراری این نوع رابطه در واقع پایان یک رابطه واقعی بود؛ چرا که طرفین همدیگر را نمی‌دیدند. به‌دلیل راه‌اندازی نشدن سیستم آیدی‌کالر و دیده نشدن شماره تلفن، مزاحمت تلفنی و فوت کردن، از مردم آزاری‌های رایج آن زمان بود.
بر اساس نتایج یک تحقیق دیگر در هر رابطه «چهره‌به‌چهره» و توسط حالت‌های مختلف چهره، چشم‌ها، دست‌ها، پاها، لب‌ها، گونه‌ها، انگشتان و گوش‌ها در هر لحظه بیش از 15هزار پیام به طرف مقابل ارسال می‌شود که توانایی درک این پیام‌ها به دانشی به نام «زبان بدن» شهرت دارد. با فراگیری این مهارت می‌توان پیام‌هایی را که ما به‌صورت طبیعی به‌وسیله بدنمان به یکدیگر منتقل می‌کنیم، مشاهده و درک کرد.
بازیابی رابطه کامل مدتی است توسط ایموجی و تماس تصویری تلفن‌های هوشمند آغاز شده تا مگر باز هم بتوانیم یک رابطه کامل را تجربه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید