آرش نهاوندی_روزنامه نگار
ویروس کووید- 19 نهتنها اکران فیلمهای بزرگ را بر پرده سینما به تأخیر انداخته بلکه برگزاری «جشنواره ساندنس» در سال2020 را که بزرگترین جشنواره سینمای مستقل و بهعنوان کعبه آمال فیلمسازان مستقل محسوب میشود را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده تا جایی که حتی مشخص نیست جشنواره فیلم ساندنس در سال2021 هم بهصورت فیزیکی و حضوری برگزار شود. به گزارش گاردین، در شرایطی که امروزه بهدلیل شیوع ویروس کرونا، صنعت فیلمسازی بهشدت از نظر اقتصادی آسیب دیده و امروزه تنها استودیوهای بزرگ سازنده فیلمهای بزرگ (بلاک باستر) به دلایل اقتصادی امکان فیلمسازی برایشان مقدور است و از سویی دیگر بهدلیل تعطیلی بسیاری از سالنهای سینما، به علت شیوع کووید-19، پلتفورمهای نمایش فیلم در اینترنت بخش بزرگی را در بازار سینما در دست گرفتهاند، بهنظر میرسد دیگر جایی برای سینمای مستقل، باقی نمانده باشد. زمانی بسیاری برای فرا رسیدن جشنواره ساندنس روزشماری میکردند تا فیلم جدیدی از «کوئنتین تارانتینو» یا «پل توماس آندرسون» را در این جشنواره تماشا کنند و حتی در سال گذشته نیز حدود 14هزار فیلم از کارگردانان سینمای مستقل، در جشنواره ساندنس نامنویسی کرده بودند. اما در سال2020 وضعیت بسیار نامساعد بهنظر میرسد، بهویژه اینکه در این وانفسا نیز تیلور سوئیفت با توجه به وضعیت نامساعد سینمای مستقل و احتمال برگزار نشدن جشنواره ساندنس، قرار است فیلم پر سر و صدای «آمریکانا» را از طریق شبکه نتفلیکس پخش کند. «اورن موورمن» کارگردان فیلم «رامپارت» که یکی از شناخته شدهترین فیلمسازان معاصر سینمای مستقل محسوب میشود در گفتوگو با ورایتی فیلم گفته است: کاملا مشخص است که دوران سینمای مستقل، آنگونه که ما آن را میشناختیم و دوست داشتیم، به پایان رسیده است. حتی اگر فیلمسازان مستقل هم بتوانند منابع مالی ساخت فیلم خود را از اینطرف و آنطرف نیز فراهم کنند، تا زمانی که ویروس کرونا از بین نرود جایی برای نمایش فیلم وجود نخواهد داشت. هماکنون و با شیوع کرونا عرصه سینما و اکران فیلم به تسخیر پلتفورمهای کمپانیهای مشهوری نظیر نتفلیکس، آمازون و اپل در آمده است، این کمپانیها نیز محتوای خود را تولید میکنند و کمتر حاضرند برای ساخت یک فیلم مستقل که نتیجهاش نامشخص است، سرمایهگذاری کنند. در بسیاری از مواقع این کمپانیها تمام حقوق پخش و توزیع فیلم را نیز برای خود درنظر میگیرند و برای کارگردان و تیم تولید نیز چیزی نمیماند، همین سال گذشته بود که مایکلا کوئل بهدلیل اینکه نتفلیکس حاضر نشد 5درصد حق توزیع و پخش فیلم «ممکن است تو را نابود کنم» را به وی اختصاص دهد، قرارداد خود با این کمپانی را لغو کرد.
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب :
107759
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/AD9kP
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved