• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107746
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kROnE
+
-

کافه مجلس

دیدار قالیباف و ظریف

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی از دیدار وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه با ریاست مجلس خبر داد. به گزارش ایسنا، بابک نگاهداری اظهار داشت: در این دیدار ضمن تبادل‌نظر درخصوص اهم موضوعات سیاست خارجه اعم از شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و تحولات لبنان در شرایط کنونی، بر لزوم وفاق ملی بیشتر در ایام پیش‌رو برای تقویت مقاومت فعال و عبور از تحریم و فشار حداکثری آمریکا تأکید شد. نگاهداری تصریح کرد: در این دیدار ضمن تبیین اهمیت ایجاد تمرکز و انسجام در حوزه تجارت خارجی، پیشنهاد شکل‌گیری وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل از سوی قالیباف ارائه شد و آمادگی مجلس برای بررسی و در دستورکار قراردادن این موضوع مطرح شد. مشاور رئیس مجلس، تبدیل رویکرد مدیریتی وزارت امور خارجه از سیاسی - امنیتی به اقتصادی - سیاسی را فراز دیگری از مباحث مطرح‌شده از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و توجه به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دیپلماسی در شرق آسیا و آمادگی مجلس برای فعال‌سازی دیپلماسی پارلمانی خود در عرصه اقتصاد بین‌الملل را از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بیان کرد.

بلاتکلیفی کمیسیون قضایی
با گذشت قریب به 80روز از استقرار مجلس یازدهم، به‌دلیل استقبال کم نمایندگان برای عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی، هنوز این کمیسیون تخصصی در این دوره از بهارستان تشکیل نشده است. در همین راستا جمعی از نمایندگان درنظر دارند در قالب طرح فوریتی شرایط آغاز به‌کار فعالیت این کمیسیون با حداقل اعضا را فراهم آورند. پیرو این شرایط دیروز سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از تصویب طرح اصلاح تبصره یک ماده‌۳۸ آیین‌نامه داخلی برای نحوه تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی خبر داد. محمد‌حسین فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: با توجه به اینکه این طرح به‌صورت عادی است، نمایندگان 10روز برای ارائه پیشنهادها فرصت دارند و اگر قرار باشد پس از گذشت این فرصت از ارائه پیشنهادها طرح بررسی شود، احتمال می‌رود پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه طرح در دستور کار بررسی جلسه علنی قرار گیرد. میانگین اعضای کمیسیون‌ها از 10 تا 23نفر است و تعداد اعضای کمیسیون حقوقی در دوره مجلس یازدهم 8نفر است.

اصلاح قانون انتخابات شوراها در بهارستان 
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در صحن علنی پارلمان خبر داد. محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال آینده به‌صورت الکترونیکی، گفت: با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا لازم است که وزارت کشور و شورای نگهبان به توافقی برای برگزاری الکترونیک انتخابات سال آینده دست پیدا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید