• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107496
+
-

مرور تاریخ به سبک ترامپ

مرور تاریخ به سبک ترامپ

نشست خبری هفتگی دونالد ترامپ بار دیگر به صحنه تحریف حقایق از سوی رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مورد علاقه او تبدیل شد؛ کرونا، انتخابات، چین، دمکرات‌ها و باراک اوباما همه جزو مسائل مورد علاقه او هستند که این بار نیز ترامپ روایت تازه‌ای از آنها پیش روی خبرنگاران قرار داد.
ترامپ از همان ابتدای نشست خبری طرح «رای‌گیری پستی» که قرار است امسال در برخی ایالت‌ها جدی‌تر از گذشته اجرا شود را زیر سؤال برد و مدعی شد که دیگر کشورها به‌راحتی می‌توانند در این نوع رای‌گیری مداخله کنند. حدود نیمی از ایالت‌های آمریکا اعلام کرده‌اند که به شهروندان اجازه می‌دهند تا در صورت نیاز بتوانند به‌صورت پستی رأی‌ دهند. این امکان، افزایش حضور مردم در انتخابات را به‌دنبال خواهد داشت؛ چیزی که خواسته دمکرات‌هاست چرا که فکر می‌کنند اگر عده بیشتری از مردم رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند، احتمال شکست ترامپ بیشتر خواهد بود. ترامپ اما طی هفته‌های اخیر بارها علیه این طرح موضع‌گیری کرده و آن را زمینه‌ساز تقلب دانسته است.
در میان همین سخنان بود که ناگهان یکی از افسران سرویس مخفی آمریکا وارد سالن شد و از او خواست محل نشست را ترک کند. ترامپ پس از حدود ۱۰دقیقه که به نشست خبری بازگشت، اعلام کرد که بیرون کاخ سفید به فردی شلیک شده و به بیمارستان منتقل شده است. طبق گزارش ان‌بی‌سی، تیراندازی از سوی یک افسر سرویس مخفی انجام شده اما جزئیاتی درباره نوع تهدید و آیا اینکه فرد مظنون مسلح بوده، منتشر نشده است. ترامپ نیز پس از بازگشت به نشست خبری اعلام کرد که از نوع تهدید اطلاعی ندارد. مشخص نیست علیه او بوده یا نه.
این خبر، خبرنگاران را شوکه کرد اما گویا برای رئیس‌جمهور آمریکا آنقدرها هم شوکه‌‌کننده نبود؛ چرا که او بلافاصله وقتی که وارد محل برگزاری نشست شد، دوباره سخنانش را ادامه داد.

ترامپ تأکید کرد که چین به‌دلیل تنش موجود با آمریکا به‌دنبال شکست او در انتخابات است. این موضوع البته چیز تازه‌ای نیست و ترامپ بارها مدعی شده که چین برای شکست او در انتخابات تلاش می‌کند. او سپس خطاب به خبرنگاران گفت: «می‌دانید چه‌کسی نمی‌خواهد من برنده شوم؟ روسیه.» ادعای ترامپ در مورد چین شاید درست باشد اما ادعای او درمورد روسیه آنقدرها درست به‌نظر نمی‌رسد. تاکنون، نهادهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های متعددی اذعان کرده‌اند که روسیه هم در انتخابات قبلی و هم در انتخابات امسال، هدفش پیروزی دونالد ترامپ بوده است. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز به بهانه ادعای ترامپ، به بررسی این گزارش‌ها پرداخت. گزارش هفته گذشته مرکز ملی ضدجاسوسی آمریکا یکی از این گزارش‌هاست که تأکید دارد روسیه اقداماتی در پیش گرفته تا به موقعیت جو بایدن، رقیب دمکرات دونالد ترامپ، ضربه بزند. طبق این گزارش، مسکو بایدن را ضد‌روسیه می‌داند و به همین دلیل به‌دنبال پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات است. نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش از این هم در گزارش‌های متعدد تأیید کرده‌اند که روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات گذشته تلاش کرده است؛ موضوعی که رئیس‌جمهور آمریکا را تا پای استیضاح هم برد.
خبرنگاران از ترامپ در مورد این گزارش‌ها پرسیدند که او با ادعا در مورد تلاش دمکرات‌ها برای تقلب در انتخابات به کلی بحث را عوض کرد. او تأکید کرد که دمکرات‌ها با پیگیری اجرای طرح رأی‌گیری پستی به‌دنبال تقلب در انتخابات هستند. او همچنین باراک اوباما و اطرافیانش را به جاسوسی از کمپین تبلیغاتی خود متهم کرد و گفت که این کار اوباما «خیانت» است.
سخنان ترامپ در این نشست‌خبری‌، نکات دیگری داشت که ادعاهای او در مورد چین، روسیه و دمکرات‌ها را به کلی به حاشیه رانده است. او وقتی که در مورد کرونا سخن می‌گفت، به ماجرای آنفلوآنزای اسپانیایی اوایل قرن بیستم اشاره کرد و گفت: «شیوع ویروس در سال1917 بسیار وحشتناک بود؛ گفته می‌شود بین 50 تا 100میلیون نفر کشته شده‌اند؛ چیزی که به‌نظر می‌رسد درنهایت باعث پایان یافتن جنگ جهانی دوم شده است. خب در جنگ همه سربازان مریض شده بودند.» ترامپ مدعی شد که 160هزار کشته  امروز در آمریکا در مقایسه با تلفات میلیونی آنفلوآنزای اسپانیایی، آمار خوبی است و نشان‌دهنده موفقیت دولت آمریکا در کنترل بحران است.
رسانه‌های آمریکایی دیروز را مشغول اصلاح کردن اشتباهات ترامپ بودند. شیوع آنفلوآنزای اسپانیایی در سال1918 اتفاق افتاده است و نه در سال1917. ترامپ این تاریخ را در حالی اشتباه ذکر کرده که پدربزرگ خود او در سال1918 به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای اسپانیایی درگذشته است. آنفلوآنزای اسپانیایی در سال 1918 و 1919 در جهان شیوع پیدا کرده و حدود 500میلیون نفر را در جهان آلوده کرد. همچنین این همه‌گیری در ماه‌های پایانی جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، نه جنگ جهانی دوم. جنگ جهانی دوم در سال1939 آغاز شد و تا سال1945 ادامه داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید