• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107443
+
-

تکذیب شایعه لغو تحریم‌ها

سخنگوی دولت و وزارت‌خارجه ادعای مذاکرات پنهانی با آمریکا را رد کردند

 یک هفته بعد از اظهارات پر رمز و راز رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره پایان قریب‌الوقوع تحریم‌ها علیه ایران، برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند مذاکرات پشت پرده بین ایران و آمریکا با وساطت آلمان در جریان است با این حال سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت خارجه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند.
هفته قبل محمود واعظی در حاشیه یک برنامه در جمع خبرنگاران گفته بود: با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ‌یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند.  این اظهارنظر گمانه‌هایی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایجاد کرد در همین رابطه رسانه لبنانی النشره به نقل از منابع دیپلماتیک که نامی از آنها نبرده ادعا کرد مذاکرات آمریکا- ایران با قدرت پیش می‌رود و دولت آلمان در این روند که پیشرفت قابل توجهی هم پیدا کرده نقش میانجی را ایفا می‌کند.طبق ادعای این رسانه، آلمان این بار به تنهایی میانجی این مذاکرات است.
 دیروز خبرگزاری ایلنا هم به نقل از یک منبع که نام و نشانی از او ذکر نکرده نوشت: آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی را ارائه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست آمریکا تحریم‌های غیرهدفمند که بیشترین تأثیر اقتصادی بر زندگی مردم ایران دارد را موقتا لغو کند. به گفته او قرار است 8 تا 10روز دیگر ارزیابی واشنگتن در این موضوع به پایان برسد.
در واکنش به این اخبار دو مقام رسمی ایران ادعاها درباره توافق احتمالی بین ایران و آمریکا را رد کردند. سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد خبر منتشره در برخی رسانه‌ها به نقل از یک منبع ناشناس درخصوص لغو موقت بخشی از تحریم‌های به‌اصطلاح غیرهدفمند، این قبیل اظهارات را خبرسازی‌های غیرواقعی دانست که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد.
موسوی افزود: اینکه شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا موضوع مجادله اروپا و آمریکا باشد بعید نیست، اما آنچه به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود آن است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا غیرقانونی و ظالمانه هستند و براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، آمریکا موظف است کلیه تحریم‌هایی که با خروج خود از برجام مجددا اعمال کرده است را لغو و بلااثر کند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به سؤالی درباره ادعای رسانه لبنانی و اینکه آیا ارتباطی با وعده گشایش‌های اقتصادی دولت و اعلام خبر آن از طرف رئیس دولت دارد بیان کرد: آمریکا هنوز آمادگی برای آغاز دیپلماسی نتیجه‌بخش با ایران را ندارد. تا زمانی که آمریکا رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر ندهد و عملا به سازوکار برجام برنگردد و تحریم‌ها را علیه ملت ایران کنار نگذارد و خسارت‌ها را جبران نکند در هیچ سطحی و هیچ مقامی با آمریکا مذاکره نخواهیم داشت. ربیعی تأکید کرد: ما در همکاری نزدیک با سایر ملت‌های همسو، از همه ابزارهای دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که دولت آمریکا، از ادامه رفتارهای غیرعادی و ناسازگار با معیارهای جامعه بین‌المللی مأیوس خواهد شد. همینطور، ما همه نشانه‌هایی را که ممکن است بیانگر تغییر رویه آمریکا در پیگیری سیاست‌های جاه‌طلبانه باشد، زیرنظر داریم اما هم‌اکنون، دلیلی برای کنار گذاشتن این ارزیابی نداریم که خیره‌سری آمریکا همچنان بر اعلام اشتیاق در تصحیح اشتباهات گذشته غلبه دارد. سخنگوی دولت تأکید کرد: موضوع گشایش اقتصادی تصمیماتی داخلی است و برای ایجاد تعادل‌های پولی، مالی و اقتصادی اخذ می‌شود و هیچ ارتباطی با موضوع بیان شده در سؤال ندارد.

پیشنهادات برجامی روسیه
سرگئی لاوروف،  روز سه‌شنبه پس از دیدار با هایکو ماس همتای آلمانی خود گفت: ازجمله مسائلی که روسیه و آلمان در آن همکاری فعال دارند،  می‌توان به برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد. اینجا ایده‌های بسیار زیادی توسط همکاران اروپایی‌مان ارائه شد. روسیه نیز در عوض پیشنهاداتی را ارائه داده که از نظر ما به تداوم همکاری‌ها میان امضاکنندگان کمک می‌کند. امیدوارم که درخصوص این راهکارها با جزئیات به بحث بپردازیم‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید