• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107273
+
-

یزد چگونه امین سرمایه‌گذاران شد

یزد در شاخص امنیت سرمایه گذاری زمستان 98 رتبه برتر را کسب و در بهار 99 علیرغم محدودیت های کرونایی، سرمایه گذاران بسیاری را جذب کرد؛ گواه این ادعا کاهش نرخ بیکاری در بهار بود

یزد
یزد چگونه امین سرمایه‌گذاران شد

فاطمه عباسی-  خبرنگار

   آخرین پایش‌ها از امنیت ‌سرمایه‌گذاری در استان‌های کشور، یزد را در جایگاه نخست قرار داده و به امن‌ترین منطقه برای سرمایه‌گذاران بدل کرده است. آماری که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده و یزد را صدرنشین «شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری» معرفی کرده است.
چهارمین استان وسیع کشور به دلیل خشکسالی و کمبود آب در بخش‌های زیادی از صنایع وابسته به این حوزه با چالش‌های زیادی مواجه است‏، اما به دلیل قرار گرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشور و برخورداری از زیرساخت‌های مناسب توسعه صنعتی و عمرانی همواره مورد توجه و رضایت سرمایه‌گذاران بوده است. از سوی دیگر، نتایج نهمین سنجش شاخص ملی امنیت سرمایه‌گذاری هم نشان می‌دهد‌ که عملکرد مسئولان استانی در ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، بستری امن را برای سرمایه‌گذاران گسترانده است.
این رتبه برای یزدی‌ها هم حائز اهمیت است‎‏؛ زیرا استان‌های بزرگی همچون تهران، آذربایجان غربی و حتی البرز با وجود برخورداری از موقعیت‌های صنعتی و تجاری‌، عملا در راضی نگه ‌داشتن فعالان اقتصادی خود ناکام مانده‌اند و در فهرست اعلام‌شده تهران و آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها در نامناسب‌ترین وضعیت از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند.
‌خراسان جنوبی و همدان هم توانسته‌اند رتبه‌های دوم و سوم این شاخص‌ را به خود اختصاص دهند. درباره دلیل انتخاب یزد به عنوان امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری، اقدامات انجام‌شده در این زمینه و تدابیر آتی برای حفظ این جایگاه با برخی مسئولان استانی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

7 نماگر امنیت سرمایه‌گذاری در یزد
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد درباره صدرنشینی این استان در جدول شاخص امنیت سرمایه‌گذاری توضیح می‌دهد که این شاخص از 7 نماگر شامل ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری، فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی، تعریف و تضمین حقوق مالکیت، عملکرد دولت، ثبات اقتصاد کلان و مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض تشکیل شده که هر نماگر شامل تعدادی مولفه پیمایشی و آماری است. علی نمازی به همشهری می‌گوید: مجموعا ۲۱ مولفه پیمایشی و ۱۷ مولفه آماری، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری را در استان تشکیل می‌دهد و مولفه‌های آماری از مراجع رسمی و مولفه‌های پیمایشی هر فصل، با اصولی مدون و علمی توسط فعالان اقتصادی ارزیابی می‌شود.
وی با بیان اینکه استان یزد در ۶ نماگر رتبه اول را کسب کرده است، معتقد است امنیت سرمایه‌گذاری در شرایطی به طور کامل برقرار می‌شود که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش‌بینی باشد، حاکمیت قانون برقرار بوده و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم‌های مسئولان و رویه‌های اجرایی باثبات باشند و به طور سهل و مؤثری اجرا شوند و در صورت ضرورت، تغییر در هریک از آنها، تغییرات از قبل به اطلاع ذینفعان برسد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد اضافه می‌کند: اطلاعات موثر بر فعالیت‌های اقتصادی باید به طور شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد. نهادهای قضایی و انتظامی باید چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هرگونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچکس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد.  شهروندان مالباخته نیز باید بتوانند با مراجعه به نهادهای ذیصلاح، در کمترین زمان مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوطه دریافت کنند. و در آخر اینکه فرهنگ وفای به عهد و صداقت در مراکز اقتصادی رایج باشد که خوشبختانه همه این موارد در استان یزد به بهترین شکل اجرا شده است.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری یزد به این نکته اشاره می‌کند که شاخصه‌های امنیت سرمایه‌گذاری به طور خلاصه معین می‌کند که در صورت سرمایه‌گذاری فرد در یک بخش، این سرمایه‌گذاری تا چه حد از تعرض مصون است. این تعرض می‌تواند در زمینه‌های سرقت، جرح، کارکرد ناکارآمد دستگاه‌های اجرایی یا به طور مثال پاس نشدن چک توسط شرکای تجاری باشد. وی با بیان اینکه آماده حمایت از سرمایه‌گذاران هستیم، ادامه می‌دهد: امنیت برای سرمایه‌گذاری در استان یزد برقرار  است و اقدامات و فعالیت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران از جمله واگذاری زمین، تسهیلات و مشوق های سرمایه‌گذاری در بخش‌های بیمه‌ای، بانکی، گمرکی، مالیاتی و...  انجام شده و این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت تا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بیشتری راهی این استان شوند.

سرعت بالای صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران
وجود زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی در استان یزد از مهم‌ترین پارامترهای مؤثر در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است. به گفته معاون عمرانی استاندار یزد، وجود بیش از 2 هزار هکتار بافت تاریخی، 6 هزار و 500 جاذبه تاریخی، بیش از یک صد هتل و اقامتگاه مدرن و سنتی، 38 جاذبه توریستی طبیعی ثبت شده،330 روز آفتابی در سال، دارا بودن بیش از 5 میلیارد تن ذخایر معدنی شناسایی شده و بیش از 3 هزار و 200 واحد صنعتی با تولید بیش از 800 نوع کالا در کنار ثبت جهانی شهر یزد، فضای کسب وکار مساعد و امنیت سرمایه‌گذاری بالا، یزد را به سرزمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. محسن صادقیان درباره اقدامات انجام‌شده برای ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری در این استان به همشهری می‌گوید: ما برای رونق تولید نیازمند حضور سرمایه‌گذاران هستیم و یکی از راه‌‌های ارتقای امنیت برای سرمایه‌گذاران سرعت بخشیدن به صدور مجوزهاست. از سال گذشته، سامانه‌ای در استان راه‌اندازی شد تا سرمایه‌گذاران بتوانند به وسیله این سامانه برای اراضی دولتی از مراکز مربوطه استعلام بگیرند و کمتر از یک ماه پاسخ دریافت کنند.  وی توضیح می‌دهد: در همه استان‌ها اراضی دولتی برای سرمایه‌گذاری در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد که البته واگذاری این زمین‌ها و صدور مجوزها پروسه‌ای طولانی‌مدت دارد. الکترونیکی کردن صدور مجوزها در یزد باعث شده سرمایه‌گذاران بیشتری برای دریافت زمین و سرمایه‌گذاری در این استان اقدام کنند.

صدور «مجوزهای بی نام» سرمایه‌گذاری
معاون اقتصادی استاندار یزد نیز با بیان اینکه اعتماد عمومی به سرمایه‌گذاران در استان وجود دارد و تامین‌های مالی توسط بانک‌ها و دیگر مراکز به راحتی صورت می‌گیرد، یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران را صدور «مجوزهای بی‌نام» عنوان می‌کند و در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: مجوزهای بی‌نام با در نظر گرفتن علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران در حوزه‌های کشاورزی، فناوری و ارتباطات، صنعت، معدن و تجارت و خدمات آماده می‌شود تا سرمایه‌گذاران بدون اتلاف وقت، با انتخاب یکی از این مجوزها به سرعت کار خود را در استان شروع کنند.
سیدمسعود عظیمی با بیان اینکه اکنون 22 مجوز بی‌نام در استان صادر شده و 50 مجوز دیگر در نوبت صدور قرار دارد می‌گوید: این مجوزهای سرمایه‌گذاری باید با شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های استان سازگار باشد و به عنوان مثال باید کم آبخواه بوده و بتواند تعادل و توازن منطقه را ایجاد کند. همچنین این پروژه‌ها باید محرومیت‌زدا و با محیط زیست استان سازگار باشد تا بتواند چرخه‌های تولید را در یزد تکمیل کند که تمامی این شاخص‌ها برای صدور مجوزهای بی‌نام رعایت شده است.

تدابیر ویژه برای حفظ رتبه یزد
همراه با اقدامات انجام‌شده برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران در یزد، استاندار از تدابیر ویژه برای حفظ رتبه یزد در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در فصول آینده خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: اگرچه یزد در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری زمستان 98 رتبه برتر را کسب کرده، اما در بهار امسال نیز علیرغم محدودیت‌های ایجادشده به واسطه بروز بیماری کرونا، توانسته سرمایه‌گذاران بسیاری را جذب کند و گواه این ادعا کاهش نرخ بیکاری در بهار بود که بالاترین کاهش نرخ در کشور بوده است.  محمدعلی طالبی با بیان اینکه جریان ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان یزد مستمر بوده و روز به روز نیز تقویت می‌شود، می افزاید: ما برای حفظ جایگاه یزد، ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری را فعال کردیم و هفته‌ای چند جلسه برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در استان برگزار می‌کنیم. همچنین همه دستگاه‌های دولتی ملزم هستند که حداکثر تسهیلات لازم را برای صدور مجوزها و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران فراهم کنند.  به گفته استاندار ایجاد پهنه‌های جدید برای استقرار صنایع، رفع محدودیت‌های برخی مناطق استان برای سرمایه‌گذاری و تامین برخی زیرساخت ها مانند برق، آب و گاز برای این مناطق از جمله کارهایی است که برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال انجام است و می‌تواند یزد را در آینده سرآمد دیگر استان‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری کند.
 
تحلیل شاخص امنیت سرمایه‌گذاری برای استان‌های مختلف و تفاوت‌های آنها و چگونگی رتبه‌بندی بر پایه یافته‌های این تحقیق می‌تواند به سیاستگذاران و مسئولان استانی کمک کند تا بتوانند با اجرای اصلاحات لازم در مولفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری، رتبه استان خود را در فصول آینده بهبود بخشند.

استاندار: ما برای حفظ جایگاه یزد، ستاد تسهیل سرمایه‌گذاری را فعال کردیم و همه دستگاه‌های دولتی ملزم هستند که حداکثر تسهیلات لازم را برای صدور مجوزها و تامین زیرساخت های مورد نیاز سرمایه‌گذاران فراهم کنند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی یزد: اقدامات و فعالیت‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران از جمله واگذاری زمین، تسهیلات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های بیمه‌ای، بانکی، گمرکی، مالیاتی و...  انجام شده و این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت
 

این خبر را به اشتراک بگذارید