• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10715
+
-

پیشنهادهای استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران

مجلس آتش‌افروزی در طبیعت را ممنوع کند

آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور در ایام عید باعث از بین رفتن بسیاری از درختانی شد که اکسیژن تولید می‌کنند

منابع طبیعی
مجلس آتش‌افروزی در طبیعت را ممنوع کند

یک روز پس از آنکه فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال‌جاری تلاش می‌کند با همکاری مجلس و دولت ورود گردشگران به مناطق حساس طبیعت و روشن‌کردن آتش در  این مناطق را ممنوع کند، دکتر حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران از مجلس خواست لایحه منع روشن‌کردن آتش در جنگل‌های ایران را تصویب کند.


حسین آخانی با بیان اینکه لزوم حفظ تک‌تک گونه‌های گیاهی در کشوری که از نظر جنگل فقیر و درگیر خشکسالی است بیش از پیش نمود پیدا می‌کند، به مهر گفت: متأسفانه در ایام عید آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال کشور به وقوع پیوست که این امر باعث از بین رفتن بسیاری از درختانی شد که وظیفه تولید اکسیژن را بر عهده‌دارند؛ بنابراین، این ضروری است که قانون محکمی برای مقابله با آتش‌افروزی در جنگل‌ها تصویب شود. وی با تأکید بر اینکه فرد آتش‌افروزی که در جنگل صدها هکتار از منابع ملی کشور را آگاهانه نابود می‌کند تفاوت چندانی با تروریست ندارد، افزود: برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده باید قانون با کسانی که تحت عنوان گردشگر به طبیعت آسیب می‌رسانند برخورد کند و لایحه‌ای تحت عنوان ممنوعیت روشن‌کردن آتش در جنگل‌ها تصویب شود.  استاد دانشگاه تهران با اشاره به شکل‌گیری کمپین‌هایی نظیر کاشت درخت به‌جای سبزه در ایام سیزدهم فروردین تصریح کرد: فضای مجازی بهانه‌ای است تا مردم با بهره‌گیری از آن نظرات خود را مطرح کنند.


بخشی از جامعه نیز به این کمپین‌ها ملحق می‌شود اما به‌عنوان یک گیاه‌شناس معتقدم مردم علاقه‌مند به حفظ سنت‌های دیرینه خود بوده و دلیلی هم برای مقابله با  این سنت‌ها وجود ندارد.
آخانی تأکید کرد: با وجود رفتارهای نیکی که مردم نسبت به طبیعت از خود نشان می‌دهند در مقابل، نامهربانی با طبیعت نیز وجود دارد. برخی هنوز فرهنگ احترام به طبیعت را نیاموختند و هرکجا که بتوانند ناآگاهانه دست به تخریب می‌زنند. باید ضمن صحبت با مردم و فرهنگسازی از رفتارهایی نظیر شکستن درخت، آتش‌زدن بوته و ریختن زباله جلوگیری شود. وی افزود: ایجاد کمپین‌هایی مانند کاشت درخت به‌جای سبزه نوروز در روز سیزدهم فروردین مسائل فرعی است و باید برای از بین بردن خشونت نسبت به یکدیگر و تغییر رفتارمان با طبیعت تلاش کنیم.

 


خسارات جبران‌ناپذیر توسط گونه‌های مهاجم


این عضو هیأت علمی یکی از نابسامانی‌های موجود در کشور را نبود قانون محکم در مورد ورود گونه‌های خارجی به ایران دانست و افزود: در اکثر کشورهای دنیا قوانین بسیار محکمی برای ورود هرگونه بذر و نهال به کشور خودشان وجود دارد؛ چراکه وجود گونه غیربومی علاوه بر انتقال بیماری‌ها و آفت‌ها به مزارع و محیط‌زیست هم آسیب می‌زند.


آخانی بابیان اینکه وجود گونه گیاهی مهاجم خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند، تصریح کرد: متأسفانه در ایران دستگاه‌های دولتی که وظیفه حفظ جنگل‌ها و مراتع را بر‌عهده ‌دارند گیاه کهور آمریکایی را به خوزستان، آزولا را به بندر انزلی و پالونیا را به کشور وارد می‌کنند.


وی افزود: در شرایطی که سازمان محیط‌زیست که طبق قانون وظیفه حفظ ذخایر ژنتیک کشور را برعهده دارد از گیاهان ترا ریخته حمایت می‌کند باید دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم با کارشناسان و مدیرانی که عامل ورود گیاهان مهاجم به کشور هستند  برخورد کند.


  آخانی با تأکید بر اینکه در فصل زایش و رویش گیاهان نورسته دارویی مردم باید مراقب طبیعت باشند، تأکید کرد: به‌عنوان گیاه‌شناس معتقدم که باید از گیاهان و درختان استفاده کرد اما باید توجه داشت که افراط ‌و تفریط و از بین بردن طبیعت، کار پسندیده‌ای نیست.


وی افزود: در این برهه از زمان سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی باید در عرصه، حضور جدی‌تری داشته باشند و با آگاه کردن مردم به آنها در قبال از ریشه درآوردن گیاهان دارویی هشدار دهند و در مقابل با افراد سودجو که در فصل بهار، گیاهان خودرو را از ریشه درمی‌آورند و می‌فروشند، برخورد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید