• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10705
+
-

خودروی شخصی روی گوشی موبایل

پاریسی‌ها برای حل معضل ترافیک، کمبود جای پارک و آلودگی هوا راهکاری استارتاپی یافته‌اند

خودروی شخصی روی گوشی موبایل

تهران به‌عنوان یک کلانشهر سال‌هاست با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. هر چند سعی شده که با ساخت بزرگراه‌های بیشتر، این مشکل حل شود اما حجم خودروهای پایتخت هم از سوی دیگر هر روز بیشتر شده است. این مشکلات اما مسائلی نیست که مختص شهری مانند تهران باشد و کشورهای دیگر جهان تلاش کرده‌اند با طرح‌های نوآورانه و به‌کارگیری استارتاپ‌ها آنها را حل کنند. این طرح‌ها مدت‌هاست از حالت تئوری به اجرا رسیده و حالا به مسئله‌ای عادی در شهرهای بزرگ جهان تبدیل شده است.


یکی از نمونه‌های موفق در این رابطه شهر شلوغ پاریس است که توانسته با چند طرح، بسیاری از مشکلات را در این رابطه کم کند. یکی از مهم‌ترین طرح‌های پرطرفدار در این شهر که هر سال میلیون‌ها گردشگر هم راهی آن می‌شوند، استفاده از خودروهای الکتریکی اجاره‌ای است. در واقع با استفاده از این خودروهای الکتریکی شما هر وقت بخواهید در سطح شهر صاحب خودرویی هستید که هیچ آلودگی هم ندارد. با عضویت در این طرح شهروندان پاریس و حتی توریست‌های خارجی می‌توانند هر زمان که در خیابان اراده کنند، خودروی خودشان را داشته باشند و هر زمان هم که بخواهند بدون داشتن غصه پارکینگ، آن را در خیابان پارک کنند.

 

 

آماده استارت


پاریس ۶ سالی است که شاهد اجرای سیستم اوتولیب (Autolib) است و هر روز ایستگاه‌های این سرویس بیشتر می‌شود.  Autolib در واقع استارتاپ اشتراک‌گذاری خودروی الکتریکی است و پس از موفقیت استارتاپ اجاره دوچرخه Velib کارش را شروع کرد. این استارتاپ با همکاری شهرداری پاریس در سطح شهر دارای محل‌های پارک خودروهای الکتریکی مخصوص و ایستگاه‌های شارژ است. برای استفاده از این خودروها شهروندان پس از احراز هویت و محل سکونت کارت مخصوص خود را دریافت می‌کنند. در زمانی که فرد نیاز به‌خودرو داشته باشد کافی است حساب خود را شارژ کند و به یکی از مکان‌ها برود. با زدن کارت روی ایستگاه مربوط درخواست خودرو می‌دهد و یکی از خودروهایی که به شارژ وصل است، برای او آماده می‌شود. با قرار دادن کارت روی محل مخصوص قفل، درهای خودروی الکتریکی باز می‌شود، شما پشت رول می‌نشینید و تا زمانی که احتیاج دارید از آن استفاده می‌کنید. پس از تمام شدن کارتان هم خودرو را در یکی از پارکینگ‌های مخصوص سطح شهر قرار می‌دهید، برای نفر بعدی به شارژ می‌زنید و اتمام سفرتان را اعلام می‌کنید که دیگر پول از حساب‌تان کم نشود.


Autolib هم‌اکنون ۱۰۸۴ ایستگاه خودرو در نقاط مختلف پاریس و ۵۹۳۵ نقطه شارژ خودرو دارد و این مسئله کار را برای شهروندان بسیار آسان کرده است. خودروهای الکتریکی اجاره‌ای مجهز به جی‌پی‌اس هستند و به همین‌خاطر شهروندان می‌توانند آنها را از ایستگاهی مثلا در جنوب شهر بردارند و مثلا در ایستگاهی در شمالی‌ترین نقطه شهر پارک و رها کنند. داشتن سیستم‌های جی‌پی‌اس روی خودروها مسئله سرقت آنها را هم منتفی کرده است.

 

 

خودروی الکتریکی به‌عنوان یک واقعیت


فرانسه به‌عنوان یکی از بازارهای اصلی خودروی برقی دارای یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های شارژ خودروی برقی در دنیاست. این ایستگاه‌های شارژ به 3دسته تقسیم می‌شوند: ۸۱درصد استاندارد، ۱۳درصد پرسرعت که ۲۲کیلوواتی بوده و به ظرفیت سه‌فازی نیاز دارند و ۲درصد سریع هستند. در واقع خودروی الکتریکی در این کشور دیگر یک طرح یا تئوری نیست و هر روز استفاده از آنها در شهر بیشتر می‌شود. هر خودروی الکتریکی که اجاره می‌شود با هر بار شارژ بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر می‌تواند حرکت کند که برای یک روز مسافت خوبی به‌نظر می‌رسد. در واقع دولت فرانسه در تلاش است که سبک زندگی مردم را از مالکیت خودرو به سمت اجاره خودرو تغییر دهد. برای این کار هم تلاش شده مزیت‌های مختلفی ایجاد شود. مهم‌ترین نکته نداشتن هزینه سوخت، هزینه تعمیرات و همچنین مشکل جای پارک است.

 

 

پایان دوران مالکیت خودرو


خیلی‌ها اکنون در حال حساب و کتاب کردن هستند که داشتن خودرو هزینه‌اش از اجاره آن یا استفاده از روش‌های دیگر حمل‌ونقل بیشتر است. در پاریس مثلا با روزی ۱۰ یورو یا هفته‌ای ۱۵ یورو می‌شود یکی از خودروهای الکتریکی Autolib را در اختیار داشت؛ هزینه‌ای که برای شهری مانند پاریس بسیار منطقی به‌حساب می‌آید. حتی برای نیم‌ساعت هم می‌شود از خودروها با کم شدن ۵ یورو از حساب کارت‌ اشتراک استفاده کرد که معادل 2بلیت مترو در این شهر به‌حساب می‌آید. مرالد چیبوت، مدیرعامل Autolib در این رابطه به همشهری می‌گوید: ما هدف‌مان این بوده است که این تفکر قدیمی و سنتی را که هر کسی باید یک خودرو داشته باشد، تغییر دهیم. با فناوری‌های جدید دنیا تغییر کرده است. دیگر مالکیت خودرو درحالی‌که می‌توانید خودرویی پاک و ایمن را با قیمتی ارزان اجاره کنید و به کارهایتان برسید، معنا ندارد.


هزینه بیمه، سوخت و پارک خودرو باعث شده تا حداقل ۲۵درصد فرانسوی‌ها با وجود داشتن خودرو از آن استفاده نکنند. Autolib اکنون به جز پاریس به شهرهای دیگر فرانسه ازجمله بوردو و لیون هم رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید