• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106818
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ER6xk
+
-

مجلس به‌دنبال نقش‌آفرینی در دیپلماسی

تعداد گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس یازدهم از 123گروه به 137گروه افزایش می‌یابد

مجلس یازدهم نخستین گام‌هایش را برای تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی برداشت. تأکید بر دیپلماسی پارلمانی و بهره بردن از این ظرفیت محور مشترک اقدامات مجلس اخیر بوده است. حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای و همچنین همگرایی و رسیدن به تفاهم در بحث مجالس کشورهای اسلامی رویکرد اصلی تشکیل این گروه‌هاست.
 در 2سال اخیر و با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دشوار شدن روابط اقتصادی کشور با غرب دیپلماسی پارلمانی به روندی برای کاهش تحریم‌ها بدل شده بود که همواره علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس بر استفاده از این ظرفیت تأکید می‌کرد. با همه‌گیر شدن ویروس کرونا مجلس دهم از این ظرفیت برای چانه‌زنی جهت لغو تحریم‌های دارویی و بهداشتی ایران رایزنی‌هایی را انجام داد که از نتایج آن هنوز گزارشی منتشر نشده است.
حالا اما مجلس یازدهم بعد از گذشت 2ماه از روی کار آمدنش در جهت ساماندهی گروه‌های دوستی پارلمانی وارد میدان شده است و قصد دارد با افزایش شمار این گروه‌ها از 123گروه در مجلس دهم به 137گروه دوستی حضور مجلس در سیاست خارجی را پررنگ‌تر کند.
گروه‌های دوستی پارلمانی ازجمله نهادهای تأثیرگذار و نقش‌آفرین در حوزه سیاست خارجی پارلمان‌ها هستند. قوه قانونگذاری برای تأثیرگذاری بر این حوزه از ابزارهای مختلفی بهره می‌برد. قدمت تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس شورای اسلامی به مجلس سوم یعنی حدود 31سال قبل برمی‌گردد و مجلس یازدهمی‌ها سودای تحول جدی در این روند پس از 7دوره از نقش‌آفرینی آنها را دارند.
در همین راستا دیروز علی کریمی‌فیروزجائی از نشست هیأت‌رئیسه مجلس با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان خبر داد و گفت: در این جلسه 5محور تحول در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و اعضای هیأت‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها نیز پیشنهادهایشان را مطرح کردند.
عضو هیأت‌رئیسه مجلس تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح موضوع گروه‌های دوستی پارلمانی در مجلس بود که درباره ساماندهی این گروه‌های دوستی پارلمانی نیز بحث و تبادل‌نظر شد.
کریمی‌فیروزجائی ادامه داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس تعداد اعضای گروه‌های دوستی پارلمانی باید حداقل 7 و حداکثر 12نفر باشد، اما امروز شاهدیم که تعداد اعضای بعضی از این گروه‌ها به بیش از 60نفر نیز می‌رسد.
وی به تسنیم، گفت: در این جلسه همچنین مقرر شد که ساماندهی نسبت به تعداد اعضای گروه‌های دوستی پارلمانی هم از حیث تعداد و هم از حیث کیفیت و کارکرد صورت گیرد. عضو هیأت‌رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد که گروه‌های دوستی پارلمانی با تمرکز بر تقویت جایگاه این گروه‌ها در حوزه کشورهای اوراسیا انجام و 137گروه دوستی پارلمانی با تقسیم‌بندی کشورهای غرب آسیا نیز تشکیل شود. اگرچه گروه‌های دوستی پارلمانی مجالس شورای اسلامی با هدف گسترش روابط پارلمانی، ایجاد زمینه‌های لازم‌ برای ارتقای روابط و کشف زمینه‌های لازم برای آشنایی ملت‌ها با تاریخ و فرهنگ یکدیگر شکل گرفت، اما طی 3دهه اخیر هنوز به کارکردی که برای آن درنظر گرفته شده بود، نرسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید