• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 14 مرداد 1399
کد مطلب : 106792
+
-

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران:

مدیریت شهری نیازمند جدی پژوهش‌های تحلیل است

مطالعات
مدیریت شهری نیازمند جدی پژوهش‌های تحلیل است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران پژوهش‌ها و گزارش‌های تحلیلی را نیاز جدی مدیریت شهری و به‌خصوص کمیسیون‌ها و حوزه‌های تخصصی شورا و شهرداری تهران عنوان کرد.
به‌گزارش همشهری، محمد سالاری در جلسه‌ای با رئیس و معاونان مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: «یکی از موضوعاتی که اکنون برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهری باید به آن توجه بیشتری شود، ارائه پژوهش‌ها و گزارش‌های تحلیلی است. در جلساتی که با دوستان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز داشتم نیز به این موضوع اشاره کرده‌ام، به‌رغم ظرفیت‌های خوبی که این سازمان در شهرداری تهران دارد، اما هر زمان که نیاز به گزارش‌های تحلیلی برای تصمیم‌گیری داریم خیلی نمی‌توانیم دریافتی از این مجموعه داشته باشیم.» رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت نیاز به گزارش تحلیلی یادآور شد: «بعد از گذشت سال‌ها از اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران باید با صراحت اعلام کنیم، روند توسعه آینده و آتی شهر به چه سمت و سویی باشد. به‌عنوان مثال، جمعیت پذیری یا میزان بارگذاری‌ها در کدام مناطق بیشتر شده و تأثیرات آن در سرانه‌های خدماتی اکنون چگونه است؟ یا این‌که نهایتا کیفیت زندگی در مناطق و محلات مختلف اکنون در چه وضعیتی است و برای حل مشکلات محلات باید به چه شاخص‌هایی توجه و چه برنامه‌هایی را عملیاتی کنیم.» به‌نظر سالاری، تمام این بررسی‌ها درصورتی ‌که گزارش‌های تحلیلی در این زمینه وجود داشته باشد، میسر خواهد بود.
سالاری گفت: «همچنین در زمانی که برنامه توسعه سوم شهر تهران را تصویب می‌کردیم، بارها به اعضای شورای شهر اعلام کردم؛ درست است که شهر تهران نیاز به یک برنامه 5ساله دارد که به‌عنوان یک قانون فرادست باید از آن استفاده شود. اما اگر این برنامه 5ساله چه در سطح ملی و چه در سطح محله‌ای اگر به نتیجه نمی‌رسد، به این دلیل است که در فرایند تدوین، حسابرسی مالی به‌منظور تعیین میزان بودجه لازم برای اجرای مفاد برنامه‌ها انجام نمی‌شود و یا میزان تحقق پذیری آن براساس قوانین فرادست و الزاماتی که در این زمینه وجود دارد زیاد مورد توجه و بررسی قرار نمی‌گیرد؛ به همین دلیل است که غالب این برنامه‌ها به‌صورت آرمانگرایانه تدوین می‌شود.» او در عین حال عنوان کرد: «خوشبختانه نگاه شهردار تهران مطالعاتی است و دکتر حناچی می‌تواند در مدت زمان باقی مانده اگر با شورای شهر تهران همراهی کند کارنامه خوبی را از خود به یادگار بگذارد. به این دلیل که مبنای فکری ایشان پژوهش محور و کیفی‌سازی‌ و توجه به هویت شهر است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید