• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106583
+
-

کرونا عامل دستگیری رهبر فرقه مذهبی کره‌جنوبی

6‌ ماه کشمکش میان دولت کره‌جنوبی و رهبر یک فرقه مذهبی در این کشور، درنهایت به بازداشت او منجر شد؛ فردی که متهم به‌دست داشتن در شیوع ناگهانی ویروس کرونا در میان کره‌ای‌ها شده است.
«لی مان- هی» 88ساله رهبر کلیسایی در شهر داییگو در جنوب شرقی کره‌جنوبی است که به‌عنوان نخستین مرکز شیوع ویروس کرونا در این کشور شناسایی شد. بیش از 5 هزارنفر از پیروان این کلیسا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این تعداد، برابر با یک‌سوم کل جمعیت مبتلایان به کرونا در کره‌جنوبی است.
پس از شیوع کرونا در چین، کره‌جنوبی یکی از نخستین کشورهایی بود که پای ویروس به آن باز شد. تا حدود 3هفته اوضاع نسبتا آرام بود اما ناگهان به شمار مبتلایان در این کشور افزوده شد و به ابتلای روزانه بین 700 تا هزار نفر رسید. دلیل صعود ناگهانی آمار مبتلایان به کرونا در کره‌جنوبی، کلیسای آقای لی بود.
لی مان- هی برخلاف توصیه مسئولان بهداشتی کره‌جنوبی، مراسم مذهبی کلیسای خود را طبق برنامه اعلام شده برگزار کرد. گفته می‌شود زنی 61 ساله و مبتلا به کرونا در میان جمعیت متراکم حاضر در کلیسا حضور داشته که دیگران را به ویروس آلوده کرده است. صدها نفر در جریان مراسم مذهبی کلیسای «شینچئونجی» آلوده شدند و طی روزهای بعد با پایان برنامه‌ها، ویروس را به سراسر کره‌جنوبی منتقل کردند تا نتیجه آن یک فاجعه ملی باشد.
لی مان- هی و 11نفر از دیگر سران کلیسای شینچئونجی متهم هستند که علاوه بر بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی، اطلاعات افراد حاضر در مراسم‌های مذهبی خود را در اختیار دولت قرار نداده‌اند. دولت کره‌جنوبی از همان ابتدا یک برنامه جامع و سختگیرانه موسوم به «ردیابی، تست، درمان» را پیاده کرد که شامل 3مرحله شناسایی فرد مبتلا، انجام تست و سپس بستری برای درمان تحت نظر پزشکان را شامل می‌شود. کره‌جنوبی براساس همین برنامه و به مدد سیستم قوی بهداشتی و تولید کیت‌های تست کرونا موفق شد این ویروس را خیلی زود مهار کرده و روند شیوع را متوقف کند. لی مان- هی و دیگر مسئولان کلیسای شینچئونجی اما در ابتدا از ارائه اطلاعات و مشخصات افراد حاضر در مراسم‌های مذهبی خودداری می‌کردند. اگرچه آنها اندکی بعد با فشار دولت مجبور به ارائه اطلاعات شدند، اما همین فاصله کافی بود تا هزاران نفر در کره‌جنوبی به‌دلیل ارتباط با پیروان این کلیسا به ویروس کرونا مبتلا شوند. لی مان- هی قبلا یک‌بار به‌خاطر این اتفاق از مردم عذرخواهی کرده است او اما به هر حال به‌دست داشتن در ابتلای 14هزارو336 فرد مبتلا در کره‌جنوبی و همچنین مرگ 300نفر از مردم این کشور متهم است.
کلیسای شینچئونجی اعلام کرده است که نگرانی مسئولان آن افشای هویت پیروان‌شان بوده و به این دلیل از ارائه اطلاعات خودداری کرده‌اند. به گفته سخنگوی این کلیسا، آنها حاضر هستند در دادگاه از خود دفاع کنند.

لی مان- هی کیست؟

لی مان- هی خود را منجی وعده داده شده در انجیل می‌داند و معتقد است که روح عیسی مسیح در جسم او حلول کرده است. او در سال1984 کلیسای شینچئونجی را پایه‌گذاری کرد. شینچئونجی در زبان کره‌ای به‌معنای «بهشت و زمین تازه» است. کلیسای شینچئونجی 230هزار پیرو دارد. بسیاری این گروه را یک «فرقه» می‌دانند. این کلیسا مدعی است که بیش از 20هزار پیرو هم بیرون از مرزهای کره‌جنوبی و در کشورهای جنوب شرق آسیا دارد. پیروان کلیسای شینچئونجی معتقدند لی مان- هی 144هزار نفر را با خود به بهشت خواهد برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید