• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106575
+
-

امید به زندگی در «صبا»

امید به زندگی در «صبا»

میترا جلوداری
‌مدیر روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی


بعد از انتشار گزارشی با عنوان «صبا در فراموشی» در تاریخ پنجم مرداد ماه، ‌مدیر روابط عمومی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی درباره مرکز نمایش‌های آیینی صبا توضیح داد.
میترا جلوداری: احداث مرکز نمایش‌های آیینی صبا در سال‌های ابتدایی دهه80 کلید خورد. این مرکز در خیابان شریعتی تهران و کمی بالاتر از خیابان ملک، روبه‌روی مسجد نوریان واقع شده است. زمین این مجموعه در ابتدا کاربری باغ را در طرح تفصیلی به خود اختصاص داده و زمانی برنامه‌ریزی ساخت این مرکز آغاز شد که نگاه مدیریت شهری به توسعه شهر، معطوف به توسعه کالبدی و ساخت پروژه‌های عظیم‌الجثه بود و اهداف اقتصادی بر مقوله فرهنگ نیز سایه انداخته بود. شاید اگر این مجموعه تاکنون ساخته نشده بود، به کاربری باغ، بیشتر احترام گذاشته می‌شد و این حجم از فولاد و بتن در این زمین جایی نداشت.
با وجود این، معماری این بنا، بسیار فاخر و ارزشمند است که توسط فرهاد احمدی از پیشکسوتان حوزه معماری به‌صورت زمینه‌گرا و به سبک اکوتک با الهام از طبیعت و اصول معماری سنتی و ایرانی طراحی شده است که علاوه بر استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این اثر، طراحی بام سبز، حرکت آب در مجموعه، یکپارچگی و خطوط محکم طراحی و ایجاد شفافیت از نقاط قوت معماری این بنا به شمار می‌روند و همه اینها هوشمندی معمار را به اثبات می‌رساند که با درک شرایط پروژه به‌خوبی اصول معماری ایرانی را رعایت کرده است. این پروژه به لحاظ فنی و تکنیکی قابل توجه است. سیستم متحرک و تمام مکانیزه سالن‌های نمایش از ویژگی‌های شاخص تکنولوژی ساخت این مجموعه است که سالن‌های نمایش را منحصربه‌فرد می‌کند و هنرمندی ساخت مجموعه‌ای با این سیستم سازه‌ای که توان فنی و مهندسی بالای شرکت توسعه فضاهای فرهنگی را برای چندمین بار در شهر تهران، اثبات می‌کند، در این پروژه نمایان است. در این مرکز از ظرفیت و توان شرکت‌های دانش بنیان مطرح کشور استفاده شده اما باید به این نکته اشاره کرد که بخشی از ماشین‌آلات پروژه، وارداتی است که در شرایط تحریم، راه‌اندازی و ضمانت این ماشین‌آلات با مشکل مواجه شده است. دلیل طولانی شدن روند بهره‌برداری این پروژه شامل چالش‌ها و مشکلات فراوانی است که بیشتر جنبه حقوقی دارند. مرکز نمایش‌های آیینی صبا از نخستین تجربه‌های مشارکت با بخش خصوصی در شهرداری تهران است که سرمایه‌گذار، تعهد خود را در مهلت سه‌ساله‌ای که در قرارداد پروژه داشته، عمل نکرده است. از طرفی شهرداری تهران، زمین و پروانه ساخت را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده که از لحاظ ارزش مادی بسیار قابل توجه‌تر از آورده سرمایه‌گذار در این پروژه است و افزایش مساحت بنا خارج از پروانه ساخت نیز مسئله را پیچیده‌تر کرده است. با توجه به اینکه حقوق شهروندان برای مدیریت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی حائز اهمیت است، ضمن انجام تعاملات بسیار با سرمایه‌گذار در تلاش است تا با رویه‌های قانونی و حقوقی از هرگونه تضییع حقوق مردم پیشگیری کند.
 از سوی دیگر این شرکت، همواره خانه اهالی فرهنگ و هنر بوده که در طول 27سال عمر خود، اثرات و خدمات شایان و ارزشمندی را در جهت ارتقا و توسعه فرهنگی شهر تهران به ثمر رسانده است و در عین حمایت، همراهی و همدلی با اهالی فرهنگ، منفعت شهر را مقدم می‌داند.
شرکت توسعه طی یک‌سال گذشته علاوه بر بازدیدها و جلسات مختلف مدیریتی، بیش از200ساعت کار کارشناسی برای حل بحران راه‌اندازی مرکز نمایش‌های آیینی صبا انجام داده که نشان از دغدغه مدیریت مجموعه برای افتتاح و بهره‌برداری این مرکز دارد. همچنین امید است تا با حمایت و درایت مدیریت ارشد شهری، مشکلات این پروژه رفع شود و پس از راه‌اندازی به شهروندان خدمت‌رسانی کند و به‌عنوان محفلی برای اهالی تئاتر و نمایش کشور، به رونق نمایش‌های آیینی و سنتی کمک کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید