• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106521
+
-

تحول کشاورزی قم با کاشت پسته

قم
تحول کشاورزی قم با کاشت پسته

روح‌الله کریمی-  قم-خبرنگار

   کم‌آبی در یک دهه اخیر، رویکرد کشاورزی قم را از زراعت به باغداری تغییر داده است و حالا با توسعه باغ‌‌های پسته به حدود 13 هزار هکتار، 1246 نفر در این بخش سرگرم کار شده‌اند. این آمار در شرایطی است که هنوز نیمی از درختان پسته قم، نهال یک تا 5 ساله هستند و در آینده بارور خواهند شد؛ اتفاقی که در نتیجه آن علاوه بر ارزآوری، درآمدزایی و بهره‌وری بالا، قم به یکی استان‌های اصلی در تولید این محصول تبدیل خواهد شد.  با وجود این‏، در دو سال گذشته تمرکز مسئولان کشاورزی قم به سمت حفظ و تقویت باغ‌های موجود است و توسعه باغ‌های پسته دیگر مورد حمایت نیست. گفت‌وگوی همشهری را با «محمدعلی سلامی» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم درباره چرایی این تصمیم بخوانید.

 چرا با وجود استقبال از توسعه باغ‌های پسته طی دو سه سال اخیر حمایت‌ها در این بخش محدود شده است؟
در سال‌های نخست توسعه باغ‌های پسته، سالانه حدود هزار هکتار باغ مورد حمایت‌های توسعه‌ای قرار می‌گرفتند، اما این حمایت‌ها فعلا حذف شده است. این تصمیم با هدف تأمین منابع آب پایدار برای باغ‌های پسته موجود گرفته شد، زیرا حفظ و نگهداری باغ پسته با زراعت محصولات کشاورزی متفاوت است. اگر در برخی سال‌ها منابع آبی تأمین نشود، همان سال زارعتی صورت نمی‌گیرد و ممکن است این خسارت در سال‌های دیگر جبران شود، اما باغ پسته حدود 10 سال زمان نیاز دارد که به مرحله باردهی برسد. باغداران هم احساس کردند که به دلیل پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، توسعه سطح زیر کشت باغات پسته منطقی نیست. البته به جای اعطای تسهیلات درازمدت با سود پایین و اختصاص نهاده‌ها به باغداران، پیگیر افزایش محصول در هکتار هستیم.
 میزان تولید پسته در قم در حال حاضر چقدر است؟
سال گذشته 150 تا 200 هکتار و امسال 100 هکتار باغ پسته ایجاد شد. همچنین شاهد برداشت حدود 3500 تن پسته از باغ‌های استان بودیم و پیش‌بینی می‌شود امسال این مقدار به 4 هزار تن افزایش یابد.
 به افزایش محصول در هکتار اشاره کردید. چشم‌انداز برداشت پسته از باغ‌های قم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هم‌اکنون سطح زیر کشت باغ‌های بالای 20 سال در استان خیلی کم است و برداشت محصول به اوج تولید نرسیده. معتقدیم که به دو دلیل، تولید پسته در سال‌های آینده افزایش می‌یابد. اول اینکه سن باغ‌های پسته بالاتر می‌رود و نهال‌ها تبدیل به درختان بارده می‌شوند. از سوی دیگر، اقدامات خوبی در زمینه آموزش باغداران، توسعه آبیاری نوین و کنترل آفت‌ها شده که منجر به افزایش تولید محصول در سال‌های آینده خواهد شد. باغداران هم از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند و چشم‌انداز خوبی پیش روی تولید محصول پسته در قم قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید