• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 مرداد 1399
کد مطلب : 106342
+
-

کنایه‌های رئیس‌جمهور به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران

گدایی برای قطعنامه علیه ایران

رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت ایجاد شایعات روزمره در میان مردم را راه سوم دشمن پس از شکست فشارهای اقتصادی و ایجاد اختلاف و تفرقه در کشور دانست و گفت: «هر جمله‌ای یک مسئولی بیان می‌کند، یکی دیگر یک کلمه آن را کم و یک کلمه را زیاد می‌کند؛ بعد مردم را نگران می‌کند. آن یکی می‌گوید اصلا اینها می‌خواهند ‌ماه محرم کل عزاداری امام‌حسین(ع) را تعطیل کنند، آن یکی می‌گوید ‌ماه محرم اینها می‌خواهند که عزاداری خیلی وسیع‌تر از سال‌های پیش باشد، آن یکی می‌گوید کرونا شایع می‌شود، آن یکی می‌گوید دین از بین می‌رود، آن یکی می‌گوید سلامتی از بین می‌رود، جلوی این شایعات و حرف‌های ناروا را باید گرفت و متأسفانه گاهی می‌بینیم برخی از دوستان هم حرف را گوش نمی‌کنند و درست لمس نمی‌کنند و نقل و بیان می‌کنند.»
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با تأکید بر اینکه برنامه‌های عید قربان، روز عرفه و روز عید غدیر خم تا ایام محرم‌الحرام مقید به چارچوب پروتکل بهداشتی برگزار می‌شود، افزود: «پروتکل بهداشتی اگر می‌گوید نباید اجتماع باشد، نباید باشد؛ یعنی در یک‌جا تراکم جمعیت نباشد. اگر می‌گوید فاصله، باید فاصله باشد. اگر می‌گوید ماسک، باید ماسک باشد. اگر می‌گوید نوشیدنی نباید استفاده بشود، نباید استفاده شود. اگر می‌گوید روزهای عزا به‌جای 20روز باید 3 یا 4روز باشد، باید گوش کنند. اگر گفتند ساعت عزاداری به‌جای 7ساعت از 2ساعت نباید بیشتر باشد، باید گوش کنند؛ همه اینها در پروتکل نوشته شده است، الان مشخص است که عزاداری ‌ماه محرم چگونه است.»
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران و جلوگیری از اجرای قطعنامه2231 شورای امنیت مبنی بر حق ایران برای خرید و فروش تسلیحات گفت: «یک کار دیگر شروع کردند و آن اینکه به مجامع بین‌المللی بیایند و یک قطعنامه علیه ما تصویب کنند؛ بیایند به مجامع بین‌المللی و نگذارند به حقوقی که در توافق هسته‌ای در قطعنامه2231 به‌دست آورده‌ایم و آن پایان تحریم تسلیحاتی است، برسیم. دنبال قطعنامه از اینجا و آنجا گدایی می‌کنند، به شرق و غرب می‌روند، در برابر یکی خم می‌شوند و برای آن یکی خم می‌شوند، صبح تا شب مثل دلال از کاخ سفید راه افتاده‌اند از این کشور به آن کشور، با این تلفن با آن تلفن، و تا امروز الحمدلله هیچ موفقیتی به‌دست نیاورده‌اند. البته اگر هم روزی موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنها می‌دهیم. اینها هم الان به‌نظر من دیگر کم‌کم به سمت یأس می‌روند.» اشاره روحانی به سفرهای برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران برای مذاکره درخصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود.
روحانی همچنین با اشاره به ایجاد مزاحمت دوم مردادماه جنگنده‌های آمریکایی برای یک هواپیمای مسافربری تهران به مقصد بیروت گفت: «کسی که جنگنده می‌فرستد کنار یک هواپیمای مسافربری، کارِ تروریستی هوایی انجام داده و به‌عنوان یک تروریست باید با او برخورد شود؛ ایکائو باید با او برخورد کند، شورای امنیت باید با او برخورد کند، کشورها باید برخورد کنند. این شیطنت‌ها و بازی‌ها همه برای این است که در برابر ایران شکست خورده‌اند؛ یعنی راه اول، راه دوم و راه سوم را رفتند و شکست خوردند، و ما در اینجا به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن اجرای حق، قانون، توافق و مقررات و جبران خسارت‌هایی است که به مردم وارد کرده‌اید. شما راه دومی ندارید؛ اگر فکر می‌کنید ملت ایران در برابر فشار و در برابر شیطنت‌های شما، به شما تواضع خواهد کرد، اشتباه کرده‌اید. اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خود دست برمی‌داریم، دست برنمی‌داریم. اگر فکر می‌کنید مردم ما را مأیوس می‌کنید، مردم ما مأیوس نمی‌شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید