• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106107
+
-

قاضی دادگاه پرونده پتروشیمی از اقدامات تهدیدآمیز متهمان نسبت به قضات و محکمه سخن گفت‌

مزاحمت‌های تلفنی متهمان فراری

قضایی
مزاحمت‌های تلفنی متهمان فراری

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد 6.6میلیارد یورویی شرکت بازرگانی پتروشیمی روز گذشته به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. قاضی در ابتدای جلسه دادگاه از اقدامات «تهدیدآمیز» برخی از متهمان سخن گفت. وی به مرجان شیخ‌الاسلام و علی‌اشرف ریاحی، 2متهم متواری پرونده تذکر داد که از اقدامات تهدید‌آمیز خود نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنند. قاضی ادامه داد: همه باید در دادگاه حاضر شده و دفاع کنند، این افراد جزو متهمان اقتصادی هستند و به جای این اقدامات، سعی کنند اموال به تاراج رفته بیت‌المال را برگردانند. قاضی افزود: اگر بعضی مواقع فکر می‌کنند اطلاعاتی که دارند بسیار ذی‌قیمت است، می‌توانند این اطلاعات را در اختیار وکلایشان قرار دهند، آنچه این متهمان می‌دانند سابقا در اختیار ما قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که هم ضابطان این اطلاعات را به ما دادند و هم خودمان آن را به‌دست آورده‌ایم. به گزارش میزان، وی ادامه داد: اینکه علی‌اشرف ریاحی علیه سبحانی، حمزه‌لو و مرجان شیخ‌الاسلام و همچنین بالعکس خانم مرجان شیخ‌الاسلام علیه آقایان حمزه‌لو، سبحانی و احمدیان می‌خواهند مستنداتی ارائه دهند، باید بگوییم که ما به اندازه کافی مستند داریم و این مستنداتی که می‌خواهید ارسال کنید، به وکلایتان بدهید تا آنها دفاع کنند و به‌صورت غیرمتعارف وارد این موضوعات نشوید. ما تمام مراتب را به تمام مراجع امنیتی و انتظامی و همچنین مسئولان قوه قضاییه منعکس کردیم که این افراد پا را فرا‌تر از حدشان گذاشتند و متأسفانه به‌دنبال اقداماتی هستند که تأثیری در پرونده نخواهد داشت. قاضی تصریح کرد: هرکاری که می‌خواهید علیه قضات و این دادگاه انجام دهید، اما باید پول بیت‌المال را برگردانید.

5  متهم متواری
قاضی در دهمین جلسه دادگاه از متواری بودن 5متهم از مجموع 15متهم پرونده خبر داده بود؛ 2متهم متواری پرونده، مرجان شیخ‌الاسلام و علی‌اشرف ریاحی هستند که قاضی از اقدامات تهدیدآمیز آنها خبر داد. قاضی مسعودی‌مقام در جلسات قبلی دادگاه گفته بود: «ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است. اقدامات لازم برای ضبط وثیقه در حال انجام است.» ریاحی، افزون بر اتهاماتی که در این پرونده متوجه اوست، به سبب نسبت خانوادگی‌اش با محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دارد. ریاحی به معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی و تحصیل مال از طریق نامشروع متهم است. وی همکار اصلی مرجان شیخ‌الاسلام و محسن احمدیان متهمان اصلی این پرونده است.
مرجان شیخ‌الاسلام دیگر متهم حاشیه‌ساز این پرونده است؛ او هم‌اکنون متواری و در خانه چند‌میلیون‌دلاری خود در کانادا ساکن است. نام این متهم از یکسو به‌دلیل سوابق سیاسی و رسانه‌ای و از سوی دیگر به جهت فعالیت‌های همسرش در خارج از کشور به‌عنوان اپوزیسیون مورد توجه است. به‌زعم فعالان سیاسی، زوجه در امر دور‌زدن تحریم‌ها فعالیت داشته و از این قِبَل میلیون‌ها دلار تحصیل مال نامشروع کرده و از سوی دیگر، همسر او در خارج از کشور برای تشدید تحریم‌ها لابی می‌کند و بازار و زمینه کاسبی شریک زندگی‌اش را فراهم می‌آورد! درحالی‌که خلجی پیشنهاد تحریم سپاه را به نمایندگان مجلس آمریکا داده بود، همسرش شیخ‌الاسلام متهم است که در قالب قراردادی که با شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا داشته است، مبالغ هنگفتی دریافت کرده و در سال96 از کشور گریخته است.

حقوق متهم بالاتر از صدر‌اعظم آلمان!
در ادامه جلسه دادگاه، متهم خیری‌زاده، مدیر سابق امور مالی شرکت بازرگانی پتروشیمی به طرح دفاعیات خود پرداخت و از تخلفات صورت‌گرفته در جریان تبدیل ارزهای شرکت اظهار بی‌اطلاعی کرد. قاضی خطاب به این متهم گفت: برخی افراد شرکتی در آلمان تاسیس می‌کنند که حقوقی که به مدیرشان می‌دهند، از حقوق صدراعظم آلمان بیشتر است؛ شرکتی که یک ریال خروجی نداشته است و این در زمان شریفی پرداخت می‌شود. همچنین شرکت‌هایی در کشور‌های دیگر مثل عمان تاسیس می‌شود یا میلیارد‌ها تومان از این پول‌ها را صرف دعاوی صوری در امارات متحده عربی توسط محکوم اقتصادی طاهری‌نسب می‌کنند. اینها یک برنامه سازمان‌یافته است و این اتفاقات را شما باید به‌عنوان مدیر مالی کشف می‌کردید.
بعد از دفاعیات متهم خیری‌زاده، قاضی مسعودی‌مقام گفت: برخی از متهمان اموال، خانه‌ها و ویلا‌هایی در برخی ‌کشور‌ها دارند که از بالاترین مقامات آن کشور ارزشش بیشتر است. وی ادامه داد: با کار کارگزاری به‌دست‌آوردن این اموال در انگلیس و کانادا غیرممکن است. اینکه چقدر درصدد کتمان و انحراف در تحقیقات هستند و به زور و اقدامات ایذایی متوسل می‌شوند، دلیل دارد، زیرا حجم آن چند ده هزار میلیارد است و باید هرکس سر راهشان قرار می‌گیرد را بردارند و ان‌شاءالله خداوند کمک کند ما به‌درستی قضاوت کنیم و کشف حقیقت را انجام دهیم. وی افزود: متهمان بدانند در تمام مراحل خداوند ناظر بر اعمالشان است و با برداشتن یک الی 2مانع کار آنها تمام نمی‌شود و باز هم اشخاصی هستند که جایگزین شوند و رسیدگی‌های عادلانه و بیان حقیقت انجام شود.

توصیه به عدم‌حضور متهم در دادگاه
در ادامه قاضی از وکیل متهم علی‌اشرف ریاحی، متهم فراری خواست در جایگاه قرار گیرد. قاضی مسعودی‌مقام خطاب به این وکیل گفت: ما موکل شما را بار‌ها احضار کردیم و او مستنداتی ارائه کرده، اما در دفاع از خود چیزی ارائه نکرده و مستندات علیه سایر متهمان مانند آقای حمزه‌لو و خانم شیخ‌الاسلام ارائه کرده است. وی ادامه داد: مستندات وجوه کسب‌شده و ارتباط او حتی بعد از سال۹۲ با خانم مرجان شیخ‌الاسلام محرز و مسلم است و این مستندات وجود دارد. قاضی افزود: موکل شما وقت کافی برای حضور در دادگاه و دفاع از خود را داشته، اما گویا به او گفتند در جلسه دادگاه حاضر نشود. وکیل متهم علی اشرف‌ ریاحی گفت: من به موکلم دسترسی ندارم و فقط امروز یک نوشته‌ای از او به دستم رسید که امضای وی نبود لذا نمی‌توانستم به آن استناد کنم، اما نکته‌ای را اشاره خواهم کرد. وی ادامه داد: معاون باید قصد ارتکاب بزه حتی قبل از مباشر را داشته باشد و بتواند فاعل را ترغیب کند درحالی‌که چنین چیزی صورت نگرفته است.

   هیأت مدیره از همه‌جا بی‌خبر؟!
در بخش پایانی دادگاه، پرسش و پاسخ میان قاضی و متهم اعلایی رحمانی، عضو سابق هیأت مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی جالب توجه بود؛ قاضی خطاب به این متهم گفت: حالا شما بگویید چرا وجوهی که در اختیار دارید، برنمی‌گردانید؟ شما می‌خواستید بروید و اموالتان را انتقال داده‌اید. باید بگویید چگونه صاحب ده‌ها شرکت شدید. این متهم پاسخ داد: «این موضوع کذب است و من نمی‌خواستم بروم. کسی که بخواهد فرار کند، شبانه فرار و راهی پیدا می‌کند.»
قاضی در پاسخ به ادعاهای متهم که از تخلفات روی داده در شرکت اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، گفت: شما می‌گویید هیچ‌کاره بودید و از سرمایه‌گذاری اطلاع نداشته‌اید و نمی‌دانستید منابع مالی این حجم پتروشیمی کجا خرج شده است. خیلی جالب است که هیأت مدیره در جریان این فعل و انفعالات نبوده است. قاضی در بخشی از اظهاراتش خطاب به این متهم گفت: یعنی 6سال عضو هیأت مدیره بودید، اما از این موضوعات اطلاعی نداشتید؟ یعنی اطلاعات مالی را به شما ارائه نمی‌کردند. این مواردی که شما می‌گویید انگار نبودید. پس چرا حقوق می‌گرفتید؟ چرا منتفع می‌شدید؟
در ادامه، متهم در پاسخ به این سؤال قاضی که پرسید «چند شرکت در داخل و خارج دارید؟» گفت: «یک شرکت در خارج دارم که می‌خواستم منحل کنم چراکه فعالیت نمی‌کرد. حدود 4 الی 5شرکت در داخل دارم که فعال هستند، اما تعداد شرکت‌های غیرفعالم را به‌خاطر ندارم.» قاضی خطاب به متهم گفت: «بالغ بر ٢٠ تا ٣٠شرکت دارید. آیا حاضر هستید شرکت‌های خود را به دولت بدهید؟» متهم اعلایی پاسخ داد: «بله، حاضر هستم، اما دولت دنبال بدهی نیست.» قاضی گفت: «اگر بخواهید این شرکت‌ها را بدهید باید با تمام اموال و دارایی‌هایش به دولت بدهید. شما اموالتان را به آقای یامی منتقل کردید؟» متهم پاسخ داد: «تا آنجایی که اطلاع دارم خیر.» قاضی خطاب به این متهم تأکید کرد: «بیشتر فکر کنید آنجایی که اطلاع دارید را بگویید.» این متهم گفت: «منتقل نکردم خیلی بعید است.» قاضی گفت: «وقتی اموالی به یامی داده باشید به دولت می‌دهید؟» این متهم پاسخ داد: «بله می‌دهم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید