• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 مرداد 1399
کد مطلب : 105859
+
-

پرسپولیس؛ مثل رئال، مثل لیورپول

نمایش سرخپوشان در 4بازی باقیمانده نقش مهمی در معرفی تیم‌های سقوط‌کننده خواهد داشت

پرسپولیس؛ مثل رئال، مثل لیورپول

تیم پرسپولیس 4هفته قبل از پایان لیگ نوزدهم به مقام قهرمانی رسید و بازی‌های باقیمانده‌اش در این 4هفته را به بازی‌هایی تشریفاتی بدل کرد. حالا سؤال مهم این است که یحیی گل‌محمدی در هفته‌های باقیمانده با چه ترکیب و چه انگیزه‌ای پا به میدان خواهد گذاشت. این سؤال از آن جهت مهم است که 3بازی از 4بازی باقیمانده سرخپوشان نقش مهمی در رقابت تیم‌های پایین جدول برای سقوط ایفا خواهد کرد. به‌جز نساجی که در میانه جدول جاخوش کرده، 3حریف دیگر پرسپولیس یعنی ذوب‌آهن، گل‌گهر و سایپا در خطر سقوط هستند. اگر پرسپولیسی‌ها بعد از مسجل کردن قهرمانی تصمیم بگیرند با انگیزه کمتر و با ترکیبی از جوان‌تر‌ها و ذخیره‌ها برای محک زدن تیم فصل آینده خود به میدان بروند، این تصمیم می‌تواند باعث خوشحالی حریفان پرسپولیس و ناراحتی رقبای آنها شود. در لیگ شانزدهم که نخستین قهرمانی برانکو با پرسپولیس به‌دست آمد این تیم در هفته آخر بدون انگیزه و با جوان‌هایی مثل علوان‌زاده و کرملاچعب و... به مصاف سیاه‌جامگان رفت که در آخرین روز رقابت نزدیکی برای فرار از سقوط داشت. در آن روز سیاه‌جامگان تیم برانکو را شکست داد و با همین 3امتیاز در لیگ ماندگار شد تا صبای قم به جای این تیم سقوط کند. امیدواریم تیم یحیی در هفته‌های باقیمانده با قدرت و انگیزه به کارش ادامه بدهد تا کورس قعرنشین‌ها در شرایطی طبیعی و عادلانه به انجام برسد. فراموش نکنیم که در همین هفته‌های اخیر لیورپول بعد از قطعی کردن قهرمانی‌اش در لیگ‌برتر انگلیس در بازی‌های باقیمانده با ترکیب کامل و انگیزه بالا به میدان رفت و رئال مادرید هم در آخرین هفته لالیگا درحالی‌که قهرمانی‌اش مسجل شده بود با قدرت به مصاف حریف قعر جدولی‌اش رفت و نقش مهمی در سقوط لگانس و بقای سلتاویگو در لالیگا ایفا کرد. برای اینکه پرسپولیس هم مثل لیورپول و رئال مادرید به لیگ ادامه بدهد، شکستن رکوردهای باقیمانده و کسب بالاترین امتیاز تاریخ لیگ هم می‌تواند انگیزه مهمی برای شاگردان یحیی باشد.

  زلزله در تالار رکوردها
   یک برد، 6امتیاز، بسته ماندن دروازه با هر کدام از اینها پرسپولیس یک رکورد دیگر را هم می‌شکند

پرسپولیس قهرمانی‌اش را در فاصله 4هفته به پایان لیگ قطعی کرد و حالا همه جا صحبت از رکوردها و رکوردشکنی‌های این تیم است. شاگردان یحیی تا همین جا هم تعدادی از رکوردهای تاریخ لیگ‌برتر را جابه‌جا کرده‌اند و رکوردهای دیگری هم در دسترس آنهاست که می‌تواند در بازی‌های آینده جابه‌جا شود. به بعضی از این رکوردها نگاه کنید.

 هیچ تیمی تا‌کنون نتوانسته بود در فاصله 4هفته به پایان لیگ‌برتر قهرمانی‌اش را قطعی کند. سپاهان با مربیگری فرهاد کاظمی در لیگ دوم و خود پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ 3هفته قبل از پایان لیگ به قهرمانی رسیده و در این زمینه رکورددار بودند. این رکورد جمعه‌شب توسط یحیی و تیمش شکسته شد.

زمانی که کالدرون از پرسپولیس رفت این تیم صاحب 5برد متوالی بود. یحیی در بدو ورودش با بردن تراکتور و نفت آبادان تعداد بردها را به 7رساند اما در داربی تهران مساوی کرد. بعد از داربی، تیم یحیی شروع به بردن کرد و حالا دوباره به رکورد 7پیروزی متوالی در لیگ رسیده است. رکورد تاریخ لیگ برتر با 8برد متوالی در اختیار سپاهان است و پرسپولیس که 2بار در این فصل به یک‌قدمی این رکورد رسیده فرصت دارد تا این بار از این رکورد بگذرد. البته سرخپوشان باید پیروزی هشتم را در قائمشهر به‌دست بیاورند که اصلا کار ساده‌ای
 نیست.
14برد و یک تساوی؛ این آمار خیره‌کننده و عجیب‌وغریب پرسپولیس در 15بازی اخیر است. در 15بازی که معادل یک نیم‌فصل از لیگ‌برتر است حداکثر می‌توان 45امتیاز به دست‌آورد که پرسپولیس 43امتیاز را به‌دست آورده است. این رکورد در تاریخ لیگ‌برتر هیچ مشابهی ندارد. پیش از آن در لیگ آزادگان پرسپولیس با هدایت علی پروین رکورد 14پیروزی متوالی را به جا گذاشت که در پانزدهمین بازی با 2گل مغلوب پاس تهران شد.

پرسپولیس در نخستین فصل قهرمانی‌اش با برانکو 20بازی را برد اما تعداد بردهای این تیم در 2 قهرمانی بعدی کمتر و کمتر شد. همان 20پیروزی رکورد تعداد پیروزی در تاریخ لیگ برتر هم هست. رکوردی که سرخپوشان حالا با آن مساوی کرده‌اند و در 4بازی باقیمانده اگر فقط یک بازی را ببرند این رکورد را خواهند شکست.
رکورد بهترین خط‌دفاعی در تاریخ لیگ برتر با 13گل متعلق به استقلالِ وینفرد شفر است که در همین فصل گذشته به‌دست آمد. پرسپولیس برای تصاحب این رکورد هم هنوز فرصت دارد، اگرچه برای این کار باید در 4بازی باقیمانده هیچ گلی دریافت نکند. پرسپولیس در 5مسابقه‌ای که بعد از تعطیلات کرونا انجام داده فقط 2بار و آن هم از روی ضربات پنالتی گل خورده و حالا 12گل خورده
 دارد.

رکورد بالاترین امتیاز در تاریخ لیگ برتر را سپاهان و استقلال با 67امتیاز در اختیار دارند. البته آنها این تعداد امتیاز را در لیگ 18تیمی و با 34بازی به‌دست آورده‌اند. رکورد لیگ‌های 16تیمی در اختیار پرسپولیسِ برانکو با 66امتیاز از 30بازی است. تیم یحیی با 6 امتیاز دیگر می‌تواند تمام این رکوردها را جابه‌جا کند. پرسپولیس حتی می‌تواند نخستین تیم 70امتیازی تاریخ
 باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید