• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 4 مرداد 1399
کد مطلب : 105708
+
-

درحاشیه سیاست


  موقعیت ممتاز 
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با سایت khamenei.ir درباره اهمیت سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: در عراق امکان ندارد کسی در مهم‌ترین شغل و موقعیت حکومت قرار بگیرد، بدون اینکه اجماع ملی را به همراه داشته باشد و این نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود. البته پس از سرنگونی حکومت دیکتاتوری صدام حسین، معمولا نخست‌وزیران عراق نخستین سفر خود را به ایران انجام داده‌اند و لذا نخستین سفر آقای مصطفی کاظمی پس از انتخابات به ایران انجام شد و مورد توجه ناظران بین‌المللی هم قرار گرفت و لذا این دیدار در شکل، موقعیت زمانی ، مکانی و محتوا‌ مهم بوده است؛ ضمن آنکه در ابتدا آقای مصطفی کاظمی در نهایت احترام وارد و از کلمه‌ قائد برای رهبر انقلاب اسلامی استفاده کردند و این نشان‌دهنده موقعیت ممتاز رهبر انقلاب اسلامی در بین کشورهای دوست و متحد منطقه‌ای ایران است.

  کرونا صف انتخابات را خلوت می‌کند
رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوری ایران اسلامی با بیان اینکه این شرایط اگر ادامه یابد بر انتخابات سال آینده تأثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: تشکل‌ها و احزاب باید ساعت‌ها دور هم نشسته و درباره اصل انتخابات و کاندیدا‌ها تبادل نظر کنند، اما وقتی امکان برگزاری جلسه نباشد، اثر منفی بر فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی می‌گذارد. منتجب نیا خاطر نشان کرد: این وضعیت بر میزان مشارکت هم اثر منفی دارد، زیرا مسئولان و متخصصان مردم را از حضور در اجتماعات برحذر کرده‌اند و مردم هم خطر حضور در اجتماعات را متوجه شده‌اند و چه بسا از ترس کرونا در صف رأی حاضر نشوند. انگیزه خیلی قوی می‌خواهد که مردم خطر را به جان خریده و در صف رأی‌گیری حاضر‌شوند.

  مفهوم ضربه متقابل
نشریه خط حزب‌الله در شماره جدید  خود در مطلبی با تیتر «چشم در مقابل چشم» به دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر انقلاب اشاره و به تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضربه متقابل ایران در مقابل جنایت ترور سردار سلیمانی پرداخته است. در این تحلیل آمده است: به کارگیری راهبرد ضربه متقابــل نیز البته یک برنامه جدید نیست، بلکه سابقه‌ای بیش از 40 سال در تاریخ انقلاب اسلامی دارد که رهبر انقلاب در مواضع متعددی از آن نام برده‌اند: «ضربت متقابل دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوســی یک سال پس از کشتار دانش‌آموزان و دانشــجویان در ۱۳آبــان۵۷ توســط مــزدوران آمریکا در رژیــم پهلــوی»، «آمادگی نظام برای برخورد سخت و خشن با دولت سعودی درپی حادثه دردناک منا در سال۹۴»، «توقیف متقابل کشتی متخلف انگلیســی در مقابــل توقیــف بی‌دلیــل کشــتی ایرانــی»، «ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به‌دلیل تجاوز به محدوده سرزمینی ایران» تنها نمونه‌هایی از این ضربت متقابل بوده‌اند که همه و همه ارتقای امنیت و آرامش کشورمان را در پی داشته‌اند. تا آنجــا کــه در بیانیــه گام دوم انقلاب اســلامی نیز این چنین بر راهبرد ضربت متقابل تأکید شــده که: «انقلاب اسلامی ملت ایران، قدرتمند اما مهربان و باگذشــت و حتی مظلوم بوده است.»

  کرونا سکولار است
 سیدعباس موسوی‌مطلق، کارشناس مسائل دینی و حوزوی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه قم اظهار داشت: ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم‌ و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد. به‌گزارش خبرآنلاین وی گفت: عده‌ای امروز بی‌جهت به خطر برگزاری مراسم‌ محرم دامن می‌زنند: «مراسم مذهبی ماه محرم و صفر باید با شور همیشگی خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید