• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105226
+
-

کانال بغداد دوباره فعال شد

ظریف امروز به عراق می‌رود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز یکشنبه به عراق سفر خواهد کرد. هدف سفر ظریف، تبریک تشکیل دولت جدید در عراق، رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی است. ظریف از بعد از شیوع کرونا رایزنی‌های خود را به‌صورت ویدئوکنفرانسی انجام داده بود اما در همین دوران به برخی کشورها از جمله سوریه، ترکیه و روسیه سفر کرده بود. ظریف احتمالا در عراق علاوه بر دیدار با همتای عراقی با نخست‌وزیر و برخی دیگر از مقامات ارشد عراقی دیدار و تبادل‌نظر خواهد کرد.
سفر ظریف 2 روز قبل از برنامه سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران است. او قرار است علاوه بر ایران، به عربستان و آمریکا هم سفر کند. 2 روز پیش یک منبع دولتی عراق در گفت‌وگو با روسیا‌الیوم به تشریح جزئیاتی از سفر قریب‌الوقوع مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور به ایران، عربستان و آمریکا پرداخت و گفت: کاظمی در جریان سفر به آمریکا، ایران و عربستان برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان تهران و واشنگتن و کاهش تنش میان ایران و عربستان تلاش خواهد کرد. اردیبهشت امسال روزنامه انگلیسی «میدل ایست‌ای» فاش کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درخواستی را به «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق برای از سرگیری میانجیگری با ایران ارسال کرده است.
میانجیگری بین ایران و عربستان و ایران و آمریکا در دستور کار مقامات قبلی عراق هم قرار داشته اما عملیاتی نشده است.
ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا که در کشور عراق رخ داد تنش بین ایران و آمریکا را به اوج رساند و 2 کشور را در آستانه منازعه نظامی قرار داد حتی ایران پایگاه عین‌الاسد در عراق را که در اختیار نیروهای آمریکایی بود آماج حملات موشکی قرار داد. با این حال در ماه‌های اخیر دولت عراق بخشی از مطالبات ایران بابت فروش برق را آزاد کرد که به عقیده برخی ناظران این اقدام بدون هماهنگی دولت آمریکا عملی نبوده است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق قبل از تصدی این سمت مسئول سازمان اطلاعات این کشور بود که روابط نزدیکی هم با آمریکا دارد و حمایت آمریکا از او در انتخاب به‌عنوان گزینه نخست‌وزیری بی‌تأثیر نبود. با این حال دولت عراق براساس مصوبه مجلس این کشور که پس از ترور سردار سلیمانی تصویب شد موظف است برنامه زمانبندی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق را آماده کند تا ارتش آمریکا از خاک عراق خارج شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید