• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
جمعه 27 تیر 1399
کد مطلب : 105144
+
-

یک ایرانی در کلاسیک‌های کن

فیلم «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی، در فهرست منتخب کلاسیک‌های کن قرار گرفت

یک ایرانی در کلاسیک‌های کن

فهرست هفدهمین دوره بخش فیلم‌های کلاسیک جشنواره کن2020 اعلام شد. برای این دوره 25فیلم و 7فیلم مستند در بخش فیلم‌های کلاسیک کن معرفی شده‌اند.
 فیلم «شطرنج باد»(1355) ساخته محمدرضا اصلانی از ایران به‌عنوان یکی از فیلم‌های فهرست کلاسیک کن انتخاب شده است. این فیلم که محصول شرکت گسترش صنایع فیلم ایران به مدیریت بهمن فرمان آراست، برای نخستین‌بار در پنجمین جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش در آمد. برخورد منتقدان و مخاطبان با این فیلم مناسب نبود و در نتیجه فیلم نمایش عمومی گسترده‌ای هم نداشت. پس از انقلاب اموال موجود در سینما آتلانتیک/ آفریقا - کاخ جشنواره تهران- مصادره شد و تنها کپی فیلم شطرنج باد هم که در انبار کاخ جشنواره بود، ابتدا به‌عنوان اموال بنیاد مستضعفان و سپس به‌عنوان بخشی از اموال حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برچسب خورد. این فیلم سال‌ها در این انبار خاک می‌خورد تا اینکه محمدرضا اصلانی این کپی را با کمک دخترش به پاریس رساند. این فیلم پس از مرمت قرار است در بخش کلاسیک‌های جشنواره کن امسال نمایش داده شود.
 به گزارش ورایتی، بخش فیلم‌های کلاسیک کن که از بخش‌های فرعی و محبوب این جشنواره قرار دارد به فیلم‌های بازسازی شده قدیمی که به نوعی بخشی از میراث سینمای جهان محسوب می‌شود، اختصاص دارد. با توجه به اینکه برگزاری مراسم جشنواره فیلم کن به‌صورت حضوری در سال2020 به‌دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، فیلم‌های فهرست کلاسیک جشنواره کن قرار است از 10تا 18اکتبر 2020(19تا 27مهر99) در جشنواره فیلم لومیر به نمایش درآید.
فیلم‌های «در حال و هوای عشق»(2000) ساخته وونگ کاروای و«از نفس افتاده»(1960) اثر ژان لوک گدارو ماجرا(1960) میکل آنجلو آنتونیونی، ازجمله فیلم‌های مهم و با اهمیت این فهرست هستند که در جشنواره لومیر2020 به نمایش در خواهند آمد. به‌دلیل یکصدومین سالگرد تولد فدریکو فلینی در بخش فیلم‌های کلاسیک به‌طور ویژه به فیلم‌های وی نیز پرداخته شده، به همین منظور 2فیلم از فلینی به نام‌های «جاده»(1954) و «روشنایی‌های واریته»(1950) در فهرست منتخب فیلم‌های کلاسیک جشنواره کن قرار گرفته‌اند. فیلمی مستند در مورد فلینی به کارگردانی «آنسلما دل اولیو» نیز با عنوان «فلینی ارواح» بر گرفته از نام فیلم«جولیتای ارواح» نیز در بخش فیلم‌های مستند جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد.
همچنین فیلم‌های عجیب و نادری نظیر فیلم «دوستی مرگ» اثر پیتر وولن در سال 1987، که تیلدا سوئینتن نیز بازی درخشانی از خود در این فیلم به نمایش گذاشت و فیلم داستان «پاسپورت سه‌روزه» نخستین اثر سینمایی «ملوین فان پیبل»، در فهرست کلاسیک فیلم‌های جشنواره کن2020 جای گرفته‌اند. فیلم‌های «دسپرادوی ویم وندرس» ساخته اریک فریدلر و آندرآس فریج، «چارلی چاپلین، نابغه آزادی» به کارگردانی فرانسوا آیمه و ایو ژولان، فیلم «آب بودن» اثر بائو انگوین که درباره بروس لی ساخته شده و فیلم «بلوشی» اثر آ ر.جی. کاتلر که درباره جان بلوشی بازیگر اصلی فیلم «برادران بلوز» ساخته شده نیز از برجسته‌ترین آثار مستندی هستند که زیرمجموعه فهرست فیلم‌های کلاسیک در جشنواره لومیر به نمایش در خواهند آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید