• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 25 تیر 1399
کد مطلب : 104968
+
-

هشدار دردناک ‌سازمان جهانی بهداشت برای آینده قابل پیش‌بینی

چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی وجود ندارد

افزایش یک میلیون نفری مبتلایان کرونا تنها در 5 روز به‌شدت نگران‌کننده است

دریچه
چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی وجود ندارد

سازمان جهانی بهداشت با اعلام شناسایی حدود یک میلیون مبتلا به بیماری کوویدـ ۱۹ طی 5 روز زنگ خطرِ همه‌گیری این بیماری را به صدا درآورد و اعلام کرد چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی تیره است.
بررسی‌ها حاکی از آن است که تنها در مدت 5 روز موارد ابتلا به بیماری کوویدـ ۱۹ در جهان حدود یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده و مجموع مبتلایان به بیش از ۱۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر رسیده است.
تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه در مدت 6‌ماه و نیم بیش از نیم میلیون نفر در جهان بر اثر شیوع کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند، گفت: برای آینده قابل پیش‌بینی، چشم‌انداز بازگشت به شرایط عادی وجود ندارد؛ به‌ویژه اگر کشورها اقدامات پیشگیرانه را مورد غفلت قرار دهند.
او افزود: اجازه بدهید رک و بی‌پرده صحبت کنم، بسیاری از کشورها در مسیر اشتباه قرار گرفته‌اند. این ویروس همچنان دشمن شماره یک عموم مردم است. درصورتی که اصول اولیه رعایت نشود و مسیر فعلی همه‌گیری بیماری ادامه پیدا کند، وضعیت شیوع کرونا بدتر و بدتر و بدتر می‌شود.
بررسی گزارش‌های رسمی نیز حاکی از آن است که روند شیوع این بیماری با سرعت بالایی در کشورهای آمریکای لاتین رو به افزایش است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بخش‌هایی از جهان به‌ویژه ایالات متحده آمریکا با بیش از ۳.۳ میلیون مورد قطعی ابتلا، همچنان با موج شدید نخست بیماری کوویدـ۱۹ درگیر هستند.

4 سناریو شیوع کرونا در جهان
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اگرچه همه کشورها در معرض خطر هستند، اما همه آنها به یک میزان تحت‌تأثیر کرونا قرار نگرفته‌اند و درباره میزان درگیری کشورهای مختلف با کووید-19، 4 سناریو وجود دارد.
 نخستین سناریو در کشورهایی اجرا شد که به آنها هشدار داده شد و از شیوع آن آگاه بودند. در نتیجه موفق به جلوگیری از شیوع گسترده آن شدند که در میان آنها می‌توان به برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا، کشورهای حوزه کارائیب، آفریقا و اقیانوس آرام اشاره کرد.
سناریوی دوم که در بسیاری از کشورهای اروپایی مشاهده شده است، این بیماری در مقیاس وسیع شیوع پیدا کرد، اما به لطف رهبری قوی و مردمی که به اقدامات جلوگیری‌کننده در مورد شیوع کرونا پایبند بودند، توانستند آن را کنترل کنند.
سناریوی سوم در کشورهایی مشاهده شد که موفق به غلبه بر نخستین موج شیوع کرونا شدند، اما پس از آن محدودیت‌ها را کاهش دادند و اکنون مجبور شده‌اند با موج جدیدی از این بیماری مقابله کنند. با این حال، وی کشوری را که اکنون این سناریو در آن مشاهده می‌شود، معرفی نکرد.
سناریوی چهارم شامل آمریکا، آسیای جنوبی و چندین کشور آفریقایی می‌شود؛ جایی که مرحله شیوع کرونا به‌شدت جریان دارد. گبریسوس تأکید کرد که انجام اقدامات مربوط به کنترل یک بیماری هرگز دیر نیست.

هشدارِ موج دوم کرونا در آلمان
در آلمان که بخشی از سختگیرانه‌ترین سیاست‌های پیشگیری کرونا از زمان بروز این بیماری به اجرا گذاشته به مردم هشدار داده‌اند که مراقبت‌ها را بیشتر کنند. وزیر بهداشت آلمان ضمن هشدار در این مورد که موج دوم کرونا در این کشور خطری جدی است، گفته است که مردم باید اقدامات محافظتی در برابر کوویدـ۱۹ را به‌ویژه در تعطیلات تابستانی بیشتر رعایت کنند.
اگرچه شمار مبتلایان به کرونا در آلمان نسبتاً کم بوده، اما وزیر بهداشت این کشور هشدار داده که نباید وضعیت را دست‌کم گرفت و خود را به سوی یک حس غلط از امنیت سوق دهیم.
روز دوشنبه اعلام شد که شمار مبتلایان جدید کرونا در آلمان با افزایش ۱۵۹ نفره طی یک روز به مجموع ۱۹۸ هزار و ۹۶۳ نفر رسیده و آمار قربانیان ناشی از این بیماری نیز تنها با یک مورد افزایش به ۹۰۶۴ نفر رسیده است.
براساس گزارش وضعیت روزانه مؤسسه روبرت کخ RKI شیوع‌ پراکنده کوویدـ۱۹ همچنان در کارخانه‌های فرآوری گوشت، مراکز مراقبت و خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و همچنین جشن‌های خانوادگی، رویدادهای مذهبی یا در مراکز مخصوص پناهجویان و پناهندگان ثبت شده است.
وزیر بهداشت آلمان به‌طور ویژه نسبت به فرارسیدن تعطیلات تابستانی و آغاز سفرهای مردم که می‌تواند منجر به وقوع موج دوم کرونا در این کشور شود، ابراز نگرانی کرده است.
 براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، در طول آخر هفته اخیر، رسانه‌های آلمانی تصاویری از گردشگران آلمانی که تعطیلات خود را در جزیره مایورکای اسپانیا بدون رعایت قوانین مقابله‌ای با کرونا جشن می‌گرفتند، منتشر کردند. بسیاری از آنها ماسک نداشته و فاصله کافی را حفظ نکرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید