• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 تیر 1399
کد مطلب : 104863
+
-

4شبانه روز تلاش برای یافتن گردشگر مفقود شده در گلستان به جایی نرسیده است

سرنوشت نامعلوم سها

سرنوشت نامعلوم سها

تیم‌های مختلفی از هلال احمر به‌دنبال یافتن دختر جوانی هستند که در جنگل‌های گلستان مفقود شده است. با وجود 4روز جست‌وجوی شبانه روزی و استفاده از پهباد و سگ‌های زنده‌یاب هنوز هیچ ردی از دختر جوان به‌دست نیامده و معلوم نیست او چه سرنوشتی پیدا کرده است.
به گزارش همشهری، این دختر 27ساله که سها رضانژاد نام دارد از روز پنجشنبه هفته گذشته همراه یک گروه 25نفره برای تفریح و گردشگری به دشت جهان‌نما از توابع شهرستان کردکوی واقع در استان گلستان رفته بود اما از صبح روز جمعه به شکل عجیبی ناپدید شد. نفرات این گروه گردشگری شب را در چادر گذرانده بودند و آنطور که اعضای گروه می‌گویند سها صبح جمعه برای مسواک‌زدن از چادر خارج شد اما دیگر هیچ‌کس او را ندید. صبح آن روز هم‌گروهی‌های دختر جوان  بعد از   جست‌وجوی اطراف وقتی نتوانستند وی را پیدا کنند، ماجرا را به هلال‌احمر گزارش و درخواست کمک کردند. از آن زمان بود که تیم‌های مختلفی از هلال احمر برای یافتن دختر گمشده بسیج شدند.
سید رحیم میرکریمی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان گلستان در این‌باره به همشهری می‌گوید: دوشنبه، چهارمین روز جست‌وجو برای یافتن گردشگر مفقود شده در منطقه جهان نما بود. او روز جمعه مفقود شد و ظهر همان روز دوستانش ماجرا را اطلاع دادند و از همان زمان با حضور 2 تیم ارزیاب تلاش‌ها برای یافتن وی شروع و همزمان در شهرستان کردکوی جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.
وی ادامه داد: همکارانم به گفت‌وگو با نفرات گروه گردشگری پرداختند اما اطلاعات درست و دقیقی درباره دختر جوان به‌دست نیامد. حتی اعلام شد که او گوشی موبایلش را در چادر جا گذاشته و این موضوع کار جست‌وجو را دشوار کرد؛ چرا که حیطه و گستره جست‌وجو‌ها گسترده است و احتیاج به نیرو و تجهیزات زیادی دارد.

استفاده از پهباد و سگ زنده‌یاب
معاون امداد و نجات هلال احمر استان گلستان می‌گوید: در این‌باره اخبار ضد‌و نقیضی منتشر شده و همین اطلاعات نادرست کار را سخت می‌کند. با وجود این ۸۶ نفر از همکارانم در قالب ۲۴ تیم و با استفاده از ۷ دستگاه خودروی کمک‌دار سبک از چندین جبهه جست‌وجو را ادامه می‌دهند.   همچنین از روز دوشنبه تیم سگ‌های آنست (زنده‌یاب) نیز به محل اعزام شدند و با کمک سپاه پاسداران و نیروهای مردمی از پهباد نیز برای جست‌وجو استفاده می‌شود. ما مجموعه امکانات موجود را در منطقه برای یافتن دختر جوان به‌کار گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم وی را به سلامت پیدا کنیم. میرکریمی درباره شرایط جوی منطقه و فرضیه‌هایی که درخصوص سرنوشت سها وجود دارد، می‌گوید: شرایط جوی منطقه دائم تغییر می‌کند. به‌نحوی که در طول شبانه روز ساعتی باران می‌بارد، گاهی مه همه جا را فرا می‌گیرد و گاهی هم هوا صاف است. منطقه در ارتفاع قرار دارد و یکی از فرضیه‌ها این است که دختر جوان از روی بلندی سر خورده باشد. با وجود این، ما همه تلاش و امکانات‌مان را برای یافتن دختر جوان و پایان دادن به نگرانی خانواده و نزدیکانش به‌کار گرفته‌ایم و امیدواریم او را به سلامت پیدا کنیم.

چوپان دروغگو
تلاش‌ها برای یافتن دختر جوان در شرایطی ادامه دارد که شامگاه یکشنبه خبری درخصوص پیداشدن او توسط یک چوپان محلی منتشر شد؛ خبری که هرچند موجب خوشحالی خانواده و دنبال‌کنندگان سرنوشت دختر جوان شد، اما خیلی زود با تکذیب این خبر، خوشحالی جایش را به نگرانی داد. محمد خادم‌الشیخ، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال احمر در این‌باره می‌گوید: در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درخصوص پیداشدن دختر جوان توسط یک چوپان در منطقه حاجی‌آباد منتشر شد، اما این خبر فقط یک شایعه است. یکشنبه شب ما همراه عموی این دختر دوباره به منطقه رفتیم و حتی تا چندین کیلومتر دورتر را بررسی کردیم، اما نتوانستیم اثری از او پیدا کنیم. همچنین خانواده این دختر تهرانی در منطقه جهان‌نما اسکان پیدا کرده‌اند و جست‌وجو در تمام محل‌های احتمالی که دارای دره‌ها و شکاف‌های عمیق بسیاری است ادامه دارد.

شایعات آزاردهنده
با اینکه تصاویر سها با نیت کمک به پیدا‌شدنش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما شایعات زیادی را درخصوص وی به راه انداخته است؛ موضوعی که موجب گلایه خانواده اوست. سامان رضانژاد، برادر سها در این‌باره می‌گوید: از مردم می‌خواهیم اخبار کذب منتشر نکنند و شرایط سخت ما را درک کنند. اینکه گاهی امید کاذب می‌یابیم و بعدش امیدمان نا‌امید می‌شود، بسیار سخت است. حتی گزارش‌هایی درباره مشاهده شدن خانمی با مشخصات سها از طریق یک منبع معتبر به‌دست ما رسید که بعد از آنکه همه به محل اعلام شده رفتند، مشخص شد اطلاعات غلط بوده است، حتی امروز (دوشنبه) با پهباد هم آن محل را جست‌وجو کردند اما نتوانستند خواهرم را پیدا کنند. به هر حال باید این گزارش‌های کذب هم پیگیری شود. گزارشی که اطلاع داده شد خیلی محکم بود، شاید حتی فردی بوده که می‌خواسته رد گم کند بنابراین باید پیگیری شود. وی ادامه می‌دهد: خواهرم چهارشنبه شب از تهران با یک تور به محل می‌رود؛ آنها به مقصد ارتفاعات کردکوی حرکت می‌کنند و صبح پنجشنبه آنجا مستقر می‌شوند. سها تقریبا آنتن داشت و آخرین تماسش با خانواده حوالی ۱۱ شب پنجشنبه بود که با پدرم صحبت کرد. افراد حاضر در تور می‌گویند آن شب تا نیمه شب بیدار بودند. در محلی که پرتگاه هم وجود داشته کمپ زده بودند، البته با پرتگاه حدود ۵۰ متر فاصله داشته است.
برادر دختر جوان در ادامه می‌گوید: سها در این سفر همراهی که با او صمیمی باشد نداشته اما چون چندمین بارش بوده که با آنها سفر می‌رفته افرادی را می‌شناخته است. برخی افرادی که در تور حضور داشتند می‌گویند سها صبح روز جمعه درحالی‌که می‌خواسته از چادرش بیرون برود دیده شده، اما حرف‌های ضد‌و نقیض در این‌باره زیاد است چرا که محلی که در آن کمپ زدند شلوغ است، چطور می‌شود صبح گم شده باشد وقتی آن همه آدم در آنجا حضور دارند؟ سها ماهی یک یا دو بار با تور به سفر می‌رفت و نمی‌توان گفت که از روی نابلدی اتفاقی برایش افتاده است. حرف‌هایی که تا به حال گفته می‌شود از نظر ما ضد‌و نقیض است، اگر حتی موضوع آدم ربایی هم باشد به‌نظر ما امکان ندارد که سها صبح ربوده شده باشد، چون اینجا محل خلوتی نیست. ما تقاضا می‌کنیم تمام سازمان‌های امدادی و انتظامی گم شدن سها را پیگیری کنند تا بتوانیم او را پیدا کنیم. تقاضا داریم از لیدر و افرادی که حضور داشتند هم بازجویی شود، البته اینطور نیست که ما بخواهیم انگشت اتهام به سمت کسی بگیریم اما ما خانواده سها هستیم و حق داریم متوجه شویم در چه وضعیتی قرار دارد. واقعا از نظر روحی در شرایط بسیار بدی هستیم.

   تشکیل پرونده قضایی
در چهارمین روز از مفقود شدن دختر جوان خبرهای رسیده از کردکوی از تشکیل پرونده قضایی با موضوع مفقود شدن سها رضانژاد حکایت دارد. هادی عزیززاده، دادستان عمومی و انقلاب کردکوی در این‌باره به میزان گفت: به‌علت شیوع بیماری کرونا به این گروه گردشگری برای صعود در شهرستان مجوز داده نشده بود؛ اما این گروه غیرقانونی و از مسیر‌های فرعی به ارتفاعات جهان نما صعود کرده بودند. به همین دلیل سه نفر در رابطه با مفقود شدن دختر جوان در ارتفاعات جهان نمای کردکوی به دادسرا احضار شدند. وی ادامه داد: پرونده در مرحله تحقیقات است و امروز (دوشنبه) مدیر گروه کوهنوردی و دو نفر دیگر از عوامل این گروه برای بازجویی به دادسرای این شهرستان احضار و اظهارات آنان اخذ شد. با این حال به‌ جز این سه نفر، بقیه اعضای گروه به تهران بازگشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید