• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10478
+
-

حافظ میزبان 460هزار گردشگر نوروزی

بیش از یک میلیون و 719 هزار نفر از بناهای تاریخی 0 فرهنگی فارس بازدید کرده‌اند

گردشگری
حافظ میزبان 460هزار گردشگر نوروزی



زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

فارس نوروز 97 را با رشد آماری از لحاظ پذیرش و اقامت گردشگران نسبت به سال گذشته پشت سر گذاشت.
این آمار نشان می‌دهد بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی استان 20 درصد، تردد خودرو در جاده‌های فارس 30‌درصد و تعداد اقامت در مراکز اقامتی استان نیز 27‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.


فارس و افزایش آمار نوروزی

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اعلام اینکه آرامگاه حافظ نوروز امسال در پذیرش گردشگران پیشتاز بود، می‌گوید: از ابتدای نوروز تا سیزدهم فروردین ماه جاری بیش از 460 هزار نفر از حافظیه بازدید کرده‌اند.
«مصیب امیری» می‌افزاید: پس از حافظیه مجموعه جهانی تخت جمشید، مجموعه فرهنگی سعدی، مجموعه جهانی پاسارگاد و ارگ کریم خان زند به ترتیب در صدر اماکن تاریخی استان از لحاظ تعداد بازدیدکننده نوروزی قرار گرفتند.
وی به رشد تعداد بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از 25‌اسفندماه‌1396 بیش از یک میلیون و 719 هزار نفر از بناهای تاریخی و فرهنگی فارس بازدید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از تردد حدود 19 میلیون خودرو در جاده‌های استان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این آمار با افزایش 30 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته همراه بوده است.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر فارس به آمار اقامت نوروزی اشاره می‌کند و می‌گوید: از 27 اسفندماه بیش از 3 میلیون و 438 هزار نفر شب در واحدهای اقامتی استان شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، کمپ‌های موقت، کلاس‌های مدارس، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی، مهمانسراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی اقامت داشتند.
امیری می‌افزاید: تعداد اقامت در مراکز اقامتی استان نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.


اسکان مسافران در کمپ‌های نوروزی

معاون اجرایی شهردار و قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شیراز با اعلام اینکه شهرداری شیراز در نوروز امسال بیش از 2 میلیون و ۶۵۰ هزار مسافر نوروزی را اسکان داده است، می‌گوید: براساس تحلیل‌هایی که نسبت به سال گذشته صورت گرفته است با افزایش ورود مسافر به شیراز و اسکان آنان در مراکز اقامتی شهرداری شیراز روبروبوده‌ایم.

«محمدحسن‌پور» با اشاره به اینکه کمپ‌های نوروزی شهرداری شیراز با استقبال میهمانان نوروزی روبرو شد، اضافه می‌کند: نوروز امسال شهرداری شیراز در تمامی ورودی‌ها و ایستگاه‌های اسکان مسافر، سامانه هوشمند اطلاع رسانی نصب کرد تا مسافران به صورت آنلاین فضاها و اطلاعات را مشاهده کنند.

وی ادامه می‌دهد: پارک نماز با 1500 چادر و 20‌چشمه سرویس بهداشتی، پارک شهدا با هزار چادر و 20 چشمه سرویس بهداشتی، باغ جنت با 177‌کانکس و 16 دوش حمام، باغ فدک با امکان نصب 900 چادر، 16 چشمه سرویس بهداشتی و 3 دوش حمام در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت. قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر شیراز با بیان اینکه رضایت مسافران نوروزی و داشتن سفری خوش و بدون حادثه یکی از اولویت‌های مهم این مجموعه بود، می‌گوید: ستاد تسهیلات نوروزی سفر در کلانشهر شیراز تا پایان تعطیلات نوروز خدمات خود را به مسافران ارائه داد.


اسکان در مدارس فارس


دبیر ستاد اسکان مسافران نوروزی آموزش و پرورش فارس به ارائه خدمات این مجموعه در نوروز 97 اشاره می‌کند و می‌گوید: از 28 اسفند 1396 بیش از 158 هزار و 628 خانوار در مدارس استان اسکان داده شدند. «خدابخش شهبازی» اضافه می‌کند: 571 هزار و 60 نفر از یک تا 3 روز میهمان مدارس آموزش و پرورش فارس بوده‌اند و بدین ترتیب یک میلیون و 713 هزار و 179 نفر شب در مدارس استان اقامت داشتند. وی با بیان اینکه نبود بارندگی در نوروز امسال باعث شد تعداد کمتری از افراد برای اسکان به مدارس مراجعه کنند، می‌افزاید: با این حال فارس از لحاظ اسکان مسافران نوروزی در مدارس مقام اول کشور را به خود اختصاص داد. 

شهبازی بیشترین مسافران نوروزی اسکان یافته در مدارس فارس را متعلق به استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی عنوان می‌کند و می‌گوید: در بین شهرستان‌های استان، شیراز رکوردار بیشترین پذیرش میهمانان نوروزی بود و بعد از آن آباده، کازرون، مرودشت، لارستان و جهرم بیشترین پذیرش میهمانان نوروزی را داشتند. این مسئول با بیان اینکه پذیرش میهمانان نوروزی در مدارس فارس تا روز 13 فروردین ماه ادامه داشت، اضافه می‌کند: تمامی اردوگاه‌های استان برای پذیرش میهمانان در روز 13 فروردین ماه نیز آماده بودند و برای مسافرانی که برای روز طبیعت مایل به اقامت در استان بودند، محل اسکان در نظر گرفته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید