• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10476
+
-

97؛ سال تولید ثروت برای خوزستان

معاون استاندار: با حذف موانع دست‌وپاگیر از مسیر سرمایه‌گذاران، علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، اشتغال مناسبی در استان ایجاد خواهد شد

اقتصادی
97؛ سال تولید ثروت برای خوزستان




رسول عوده‌‌زاده| اهواز- خبرنگار: 

سال 96 با همه سختی‌‌ها و مشکلاتش به پایان رسید؛ سالی سخت از نظر اقتصادی و محیط‌زیست برای خوزستان. بیکاری جوانان، کاهش تولید بسیاری از کارخانه‌‌ها و پرداخت نشدن چندماهه حقوق کارگران و پدیده گرد و غبار که آسیب‌‌های زیادی به اقتصاد و دانش‌‌آموزان استان وارد کرد، تنها بخشی از مشکلات خوزستان در سالی بود که گذشت. سالی که گذشت، اما ردپای خود را باقی گذاشته است.
اما با همه سختی‌‌ها سال 96 به پایان رسید و اکنون مسئولان باید با دیدن نقاط ضعف و قوت خود در سالی که گذشت، سال 97 را دریابند و اشتباهات، ضعف‌‌ها و کوتاهی‌‌های سال 96 را در سال جاری تکرار نکنند تا استان غنی و ثروتمند خوزستان بهتر از سال‌‌های قبل روی ریل توسعه قرار بگیرد، به طوری که همه مردم خوزستان از آن منتفع شوند و به‌تدریج شاهد کاهش فقر اقتصادی و کمرنگ شدن حاشیه‌‌نشینی در شهرهای استان باشیم.

اما خوزستان خودبه‌خود روی ریل توسعه قرار نخواهد گرفت و باید برنامه داشت؛ برنامه‌‌های مدون و قابل اجرا. در روزهای اولیه سال باید دید مسئولان برای بیش از 300 روزِ پیش رو چه برنامه‌‌هایی دارند، زیرا بدون برنامه هیچ استانی رنگ توسعه و پیشرفت را  نخواهد دید.


بهبود فضای کسب و کار

بیکاری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خوزستان است که البته تقریبا همه استان‌های ‌کشور با آن مواجه هستند، اما این معضل برای استانی مانند خوزستان که نفت دارد و صنایع بزرگ سودآوری در آن فعالیت دارند، شایسته نیست و بسیار دردآور است. در گفت‌‌وگویی که با معاون امور اقتصادی استاندار داشته‌ایم وی حرف‌های ‌امیدوارکننده‌ای درباره کاهش معضل بیکاری در سال 97 می‌‌زند.
«سیدعلی بحرینی مقدم» می‌‌گوید: مهم‌‌ترین مسئولیت ما بهبود و تسهیل فضای کسب و کار است که نتیجه آن اشتغال‌زایی، تولید ثروت و افزایش سطح کیفیت زندگی می‌‌شود. ما در این زمینه هم تکالیف قانونی داریم و هم با توجه به ظرفیت‌های خوزستان تکلیف ملی داریم.

وی یکی از عوامل مهم فرار سرمایه‌‌گذار از استان‌‌ها را فرایند طولانی صدور مجوزها در سطح ملی عنوان می‌‌کند و می‌‌گوید: ظرفیت‌های خوزستان سبب ایجاد دستگاه‌های عریض و طویل شده که همین، صدور مجوز را برای سرمایه‌گذاران در خوزستان سخت‌‌تر از سایر استان‌‌ها کرده است. به تعبیر دیگر، سرمایه‌ها و ظرفیت‌های خوزستان مانع توسعه استان شده است.


تولید ثروت و اشتغال‌زایی

معاون امور اقتصادی استاندار می‌‌گوید: ما اعتقاد داریم اگر موانع سرمایه‌گذاری در طول سال 97 حذف شود، به بهبود فضای کسب و کار در سال جاری و سال‌‌های آینده کمک بزرگی می‌‌شود و تولید ثروت و اشتغال‌زایی هم خواهیم داشت.
بحرینی مقدم عنوان می‌‌کند: ما با رئیس کل سازمان سرمایه‌‌گذاری و کمک‌‌های فنی و اقتصادی کشور به توافق رسیدیم که اختیارِ تا سطح 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری به استان داده شود و اکنون در حال چیدن تشکیلات آن هستیم. اگر این اتفاق بیفتد، توسعه اقتصادی خوزستان کار پیچیده‌‌ای نیست.


حذف موانع از مسیر سرمایه‌‌گذاران 

این مسئول در ادامه اظهار می‌‌کند: الان پروژه احداث پالایشگاه گاز بیدبلند 2 با اعتبار 1/2 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است و امیدواریم تا نیمه نخست سال 1398 به بهره‌برداری برسد. بازسازی و نوسازی فولاد خوزستان، فولاد‌سازی اکسین و منطقه پتروشیمی مسجدسلیمان نیز با 60 درصد پیشرفت و 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

بحرینی مقدم می‌‌گوید: ما معتقدیم با اصلاح روند و حذف موانع دست‌‌وپاگیر از مسیر سرمایه‌گذاران در استان، علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، اشتغال مناسب‌تری در استان ایجاد خواهد شد و شرایط کار و امید افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید