• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104745
+
-

طلای لندن کمیل را راضی نکرد

طلای کشتی‌گیر سنگین‌وزن ایران در المپیک2012، با تأخیری 8ساله مسجل شد او اما می‌گوید مدیران ورزش نتوانسته‌اند به‌خوبی از حقش دفاع کنند

طلای لندن کمیل را راضی نکرد

8سال پس از بازی‌های المپیک لندن، مدال طلای مسابقه‌های کشتی‌آزاد در وزن 125کیلو به کمیل قاسمی رسید. قاسمی در آن بازی‌ها نفر سوم شده بود اما پس از محرزشدن دوپینگ نفرات اول و دوم (آرتور تایمازوف ازبکستانی و دیوید مودزامانشویلی گرجستانی) به خوشرنگ‌ترین مدال المپیک رسید. با وجود این اتفاق، کشتی‌گیر جویباری تیم ملی ایران معتقد است هنوز به حقش نرسیده. کمیل طلا را فقط برای خودش می‌خواهد نه به‌صورت مشترک با بلال ماخوف که او هم در آن بازی‌ها سوم شده بود.
کمیل قاسمی که مدال نقره المپیک ریو را در کارنامه خود دارد پیش‌تر مدعی بود مدیران ورزش ایران برای کسب مدال طلای او رایزنی نکرده‌اند. فدراسیون کشتی و کمیته ملی‌المپیک با انتشار مکاتباتشان با IOC و اتحادیه جهانی کشتی به صحبت‌های کمیل قاسمی جواب دادند.
فدراسیون کشتی روز گذشته رسما اعلام کرد ماجرای کمیل قاسمی تمام‌شده و قرار است برای نخستین‌بار 2مدال طلای المپیک در وزن 125کیلوگرم توزیع شود. یکی از طلاها به کمیل قاسمی و دیگری به بلال ماخوف روس می‌رسد. این 2کشتی‌گیر در المپیک لندن روی سکوی سوم مشترک ایستاده بودند.
با انتشار این خبر بار دیگر کمیل قاسمی ابراز نارضایتی کرد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مطابق قانون اتحادیه، طلای سنگین‌وزن برای ایران است. اگر من طلا بگیرم تیم ایران سوم و روسیه چهارم می‌شود. بر همین مبنا هم وقتی کشتی‌گیر ازبکستانی که در وزن ما مدال طلا گرفته بود، دوپینگش مثبت اعلام شد، اتحادیه جهانی کشتی مرا به‌عنوان نفر اول و دارنده مدال طلای المپیک اعلام کرد. این یعنی اتحادیه جهانی کشتی در این مورد قانون داشته و دارد اما دیشب اعلام کردند که روس‌ها کشتی‌گیر خودشان را کنار من به‌عنوان دارنده مدال طلا قرار داده‌اند و اعلام کردند که فدراسیون ایران به روس‌ها گفته است ما به پیگیری شما اعتراضی نداریم! این یعنی فقط روس‌ها توانستند نقره خود را طلا کنند.»
فدراسیون کشتی بار دیگر در واکنش به صحبت‌های قاسمی تنها قانون اتحادیه جهانی را روی خروجی سایتش قرار داد که برای سال2020 است. در این قانون آمده: «اگر 2کشتی‌گیر در دیدار فینال دوپینگ کرده باشند، مدال طلا به 2نفر بازنده این کشتی‌گیران که حائز مدال برنز شده‌اند خواهد رسید و نفرات پنجم نیز صاحب مدال برنز می‌شوند. مدال نقره هم به کشتی‌گیری داده نخواهد شد.»
پیش از این سابقه نداشته 2کشتی‌گیر فینالیست با هم دوپینگ کرده باشند، به همین دلیل اتحادیه جهانی در جلسه اخیر خود این خلأ قانونی را حل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید