• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 تیر 1399
کد مطلب : 104709
+
-

تکمیل پل قدس اردبیل به شرط اختصاص پول

شهردار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری: تنها با تزریق اعتبار مشکل اقتصادی این پروژه برطرف می‌شود و می‌توان به عملیات عمرانی آن سرعت داد

اردبیل
تکمیل پل قدس اردبیل به شرط اختصاص پول

پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار

    پل قدس اردبیل امان همه را بریده؛ از راننده و عابر گرفته تا ساکنان مرکز شهر در خیابان‌های دخانیات، حافظ، صفویه، شهرک آزادی، عطایی، ججین، ارتش و والی که 365 روز سال مشکل شلوغی و ترافیک را تحمل می‌کنند.
مطالعه و تصویب ساخت این پل عمری سیزده‌ساله دارد اما عملیات ساخت آن در سال 94 آغاز و البته در همان ابتدای راه متوقف شد. مسئولان به دلیل درآمد کم شهرداری نتوانستند منابع مالی را تامین کنند و سال‌هاست که در رفت و آمد به پایتخت در تلاش برای تامین اعتبار لازم هستند. پس از مدتی و بعد از رکود چندماهه، عملیات اجرایی پل قدس دوباره در سال 95 از سر گرفته شد و همان زمان بود که مسئولان قول افتتاح آن را تا 2 سال بعد دادند. اما 4 سال از وعده دوساله مسئولان گذشته و مردم اثری از پیشرفت این طرح در دل شهر نمی‌بینند. زمان‌بندی تکمیل و تحویل این پل با قول پیمانکار انجام شد، ‌اما در ادامه به دلیل جیب خالی پیمانکار و ناتوانی در تأمین هزینه‌ها، پلی که سال‌ها شهرداری و اعضای شورای شهر دور چهارم و پنجم شعار تکمیل آن را در پایان هر سال می‌دهند هنوز به نتیجه نرسیده است.

مشکلات شهری و زیست‌محیطی
یکی از رانندگانی که در معبر باریک ایجادشده در کنار پروژه و در ترافیک سنگین مانده است، می‌گوید: انجام چنین پروژه‌هایی که در مرکز شهر آغاز می‌شود باید پیش‌بینی و زمان‌بندی دقیقی داشته باشند. اما پل قدس از همان روز اول نه اولویت شهرداری و استانداری بوده و نه هیچ اجباری به تکمیل آن. در تمام این سال‌ها عملیات اجرایی پل را تا چند ماه تعطیل می‌کردند و راکد می‌گذاشتند. مردم هر روز از این مسیر رد می‌شوند اما وضعیت همانی است که در قبل بوده. عادل وفاخواه ادامه می‌دهد: با وضع موجود هیچ امیدی به تکمیل این پروژه حتی در چند سال آینده هم نیست، این طرح نیمه‌کاره شهری نه حذف می‌شود و نه تکمیل!
عزیز پورطهماسب از تاکسیرانان اردبیل هم عنوان می‌کند: ترافیک سنگین میدان قدس و چهارراه حافظ به طرف ایستگاه سرعین سال‌هاست که کابوس ما شده است. هیچ اتفاقی جز تکمیل این پل نمی‌تواند منجر به حذف این ترافیک آزاردهنده شود. مسئولان شهرداری انتظار دارند که ما بعد از 5 سال همچنان صبور باشیم و وضعیت اجرای پروژه را درک کنیم، اما کی قرار است که آنها وضعیت ما را درک کنند؟ پیر شدیم در این ترافیک و ازدحام ماشین و منظره کلافه‌کننده‌ ساخت این پل که هر روز جلوی چشم‌مان است.
البته یکی از شهروندان مشکلات ناشی از طولانی شدن ساخت این پل را تنها ترافیک نمی‌داند و می‌گوید: پل قدس مسائل زیست‌محیطی هم برای شهر اردبیل به وجود آورده است. شیدا صادق‌زاده می‌افزاید: عملیات عمرانی این پروژه بر روی رودخانه بالیخلوچای به عنوان شاهرگ حیاتی شهر انجام می‌شود. سال‌هاست که این عملیات عمرانی باعث مسدود شدن مسیر عبور آب رودخانه شده و جلبک و بوی گندآب تمام مناطق اطراف آن را گرفته است. وی بیان می‌کند: قورباغه‌ها تمام این مسیر را پر کرده‌اند و این شرایط برای اردبیل که‌ شهری گردشگری است، اصلا وجهه خوبی ندارد. اکوسیستم رودخانه به هم خورده و خودش یک تهدید زیست محیطی مهم برای آن به شمار می‌رود.  

شورا هم قول پایان سال را داد
به صورت تخمینی برای تکمیل پل قدس نزدیک به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و پیشرفت آن هم در نیمه راه قرار دارد. در ابتدا برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت این پل و تامین منابع مالی آن از درآمدهای شهرداری انجام شد اما جیب خالی مردم کم‌برخوردار اردبیل، درآمدهای شهرداری را نیز کاهش داد تا شورا و شهرداری برای تامین منابع مالی دست به دامن تأمین اعتبار دولتی باشند. به گفته رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر اردبیل، در عمده پروژه‌های عمرانی، مسائل مالی و نقدینگی مطرح است و در صورتی که این میزان اعتبار برای پل قدس تأمین شود، می‌توانیم امسال آن را به بهره‌برداری برسانیم. علیرضا غریبی می‌افزاید: این پروژه حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد اما با توان محدود مالی شهرداری، نقدینگی مورد نیاز آن تأمین‌شدنی نیست و به همین دلیل امیدوار به تزریق اعتبار هستیم. نمی‌توانیم برای تکمیل یک پل به مردم فشار مالی تحمیل کنیم و تعرفه‌ها را افزایش دهیم، بلکه امیدواریم از محل اعتبارات دولتی، نیاز مالی این پروژه تأمین شود.
البته عملیات عمرانی پل قدس به رغم فرازونشیب‌های مختلف از اواسط اردیبهشت دوباره فعال شده ولی روند اجرای آن همچنان سرعت مطلوبی ندارد. به همین دلیل اعضای این شورا تاکید دارند در کمتر از 9 ماه باقیمانده از 99 اجرای فازهای مختلف این پروژه قوت و قدرت داشته باشد و تا پایان سال تعیین تکلیف شود.
 علیرضا پوستی، رئیس شورای شهر اردبیل هم قول خاتمه عملیات اجرایی پل قدس را تا پایان می‌دهد و به همشهری می‌گوید: اجرای پروژه‌های کلیدی از اولویت‌های مورد نظر شوراست و با توجه به قرار گرفتن این پروژه در طرح جامع ترافیکی شهر اردبیل، شورای شهر نیز خود را ملزم به حمایت همه‌جانبه از پروژه مهم می‌داند. شورا علاوه بر پشتیبانی‌های برنامه‌ای و مدیریتی از تداوم عملیات اجرایی پل قدس، با تدوین و ارائه راهکارها و مکانیسم‌های لازم تلاش خواهد کرد تا پروژه مذکور در زمان مقرر به بهره‌برداری
برسد.
 
به تعبیر کارشناسان شهری، شهرداری‌های شهرهای صنعتی کشور به دلیل درآمدهای بالا از بودجه مناسبی هم برای تکمیل طرح‌هایی مشابه پل قدس اردبیل برخوردارند و اقدامات عمرانی آنها با سرعت بالایی انجام می شود، اما در استان نوپایی مانند اردبیل با درآمدهای کم، اجرای چنین طرح‌های شهری با مشکلات متعددی همراه است و عدم آینده‌نگری برای تامین منابع مالی و وعده‌های غیرکارشناسی، طاق شدن طاقت مردم را بعد از مدت‌ها رکود در اجرای پروژه نیمه‌تمام رقم می‌زند. پل قدس یکی از پروژه‌هایی است که کار کارشناسی را با علامت سؤال مواجه می‌کند و بسیاری از مردم اجرای آن با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام قابل توجه در اردبیل کار منطقی نمی‌دانند. مردم اردبیل با توجه به شرایط فعلی امید چندانی به افتتاح این طرح در پایان سال 99 هم ندارند، چرا که حتی با وجود تخصیص اعتبار، زمان زیادی تا پایان فصل کاری و عمرانی باقی نمانده و عملا از مهر به بعد سرعت پروژه‌ها به دلیل بارندگی‌ها حرکت لاک‌پشتی به خود خواهد گرفت. از سوی دیگر اجرای این طرح، انجام دیگر پروژه‌های شهری از جمله آسفالت معابر را با مشکل مواجه کرده و مردم از کیفیت خدمات شهری رضایت چندانی ندارند. بی‌شک به خاطر تامین نشدن همین زیرساخت‌های مناسب و ایجاد رفاه شهروندی‌ است که مردم اردبیل از وعده‌های مسئولان شهری کلافه‌تر از گذشته هستند.

پل قدس، شاید پایان سال 99
تاخیر در تکمیل پروژه پل قدس باعث شده به دلیل عملیات عمرانی در کلیدی‌ترین نقطه شهر اردبیل مشکلات زیادی برای تردد شهروندان ایجاد شود و بعد از 5 سال از آغاز ساخت، دیگر تحمل این وضعیت برای مردم سخت‌تر از قبل شده است. وعده تکمیل این پروژه شهری تا پایان سال از سوی مسئولان شورای شهر و شهرداری اردبیل نیز حرف تکراری است؛ چرا که حتی در صورت تحقق بودجه‌ای که قرار است تا چند روز آینده تخصیص پیدا کند، با توجه به زمان کم باقیمانده تا پایان فصل کاری و عمرانی، افتتاح این پل تا پایان سال 99 دور از انتظار خواهد بود.

تحقق وعده‌ها در صورت تخصیص منابع
شهردار اردبیل در گفت‌وگو با همشهری موج گرانی سال‌های گذشته را علت تاخیر پروژه عنوان می‌کند و می‌گوید: هزینه و بودجه عملیاتی این پروژه به طور ناگهانی با مبلغ پیش‌بینی‌شده فاصله زیادی گرفت و به همین دلیل مهم‌ترین علت تاخیر در بهره‌برداری از این پل مشکلات اقتصادی است. حمید لطف‌اللهیان با بیان اینکه فاز اول این پروژه تقریبا مطابق زمان‌بندی به بهره‌‌برداری رسید، اظهار می‌کند: بعد از سفر سال گذشته رئیس جمهور‌ و سفر اخیر معاون رئیس جمهور و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات مناسبی به پروژه تخصیص یافت که با تزریق این اعتبارات، عملیات پروژه تسریع می‌شود. وی در مورد میزان اعتبار تخصیص‌یافته می‌گوید: در سفر رئیس جمهور‌ 36 میلیارد تومان و در سفر اخیر معاون رئیس جمهور نیز که به طور ویژه از این پروژه بازدید کرد مبلغ 45 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه اختصاص یافت.
لطف‌اللهیان درباره وضعیت فعلی پروژه و تکمیل آن هم عنوان می‌کند: در حال حاضر عملیات به طور شبانه‌روزی در حال انجام است و اگر اعتبارات دولتی مطابق وعده‌ها تزریق شود، این پروژه تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. با بهره‌برداری از فاز دوم پل قدس، ترددها در هسته مرکزی شهر اردبیل آسان‌تر می‌شود و از بار ترافیکی موجود کاسته  خواهد شد.

پروژه عمرانی پل قدس اردبیل در نیمه راه قرار دارد و به صورت تخمینی برای تکمیل آن  نزدیک به 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید از اعتبارات دولتی تامین شود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید