• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10467
+
-

گردشگران میلیونی کردستان

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از رشد 57 درصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد

گردشگری
گردشگران میلیونی کردستان




هیوا محمدپور| دیواندره- خبرنگار :

کردستان غنی از جاذبه‎های طبیعی،  فرهنگی  و تاریخی است، تمام این موارد دلایل قانع کننده‎ای برای جذب گردشگران به استان است،  گاهی پتانسیل بالای این جاذبه‌های دیدنی بر کمبود زیرساخت‌ها در کردستان غلبه می‎کند و گردشگران را وادار به بازدید از خود می کنند.  در نوروز 97 کردستان میزبان گردشگرانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور بود و این نوید روشنی  برای معرفی کردستان به عنوان استان گردشگرپذیر و توسعه صنعت گردشگری با ایجاد درآمد پایدار است. 


حضور یک میلیون گردشگر 

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان می‌گوید:  از ابتدای طرح نوروزی تا پایان دهم فروردین ماه جاری بیش از یک‌میلیون و 117 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند. «محسن علوی » با اشاره به استقبال بسیاری بالای مردم استان و مسافران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری استان می گوید: از 27 اسفندماه سال گذشته تا دهم فروردین ماه جاری بیش از یک‌میلیون و 117 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند. به گفته وی، 118 هزار و 703 نفر از این تعداد از جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، 366 هزار و 727 نفر از جاذبه‌های طبیعی و 631 هزار و 745 نفر از جاذبه‌های دست‌ساز در این بازه زمانی بازدید کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از رشد 57 درصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خبر می دهد و می گوید: تعطیلات نوروزی امسال از 27 اسفند 96‌آغاز شد که نسبت به نوروز سال گذشته دو روز کسری داشت. علوی همچنین از اقامت 394 هزار و 438 نفر گردشگر نوروزی از ابتدای طرح نوروزی تا پایان دهم فروردین ماه جاری در استان خبر می دهد ومی افزاید: 23‌هزار و 259 نفر از این تعداد در هتل‌ها، 8 هزار و 629  نفر در مهمان‌پذیرها، 787 نفر در هتل آپارتمان، 10 هزار و 372 نفر در خانه‌مسافر رسمی و 19 هزار و 364 نفر در خانه‌های غیررسمی اقامت داشته‌اند.


تعداد بازدیدها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‎گوید:  در نوروز امسال با رشد 41 درصد بازدیدکنندگان از اماکن گردشگری روبه رو بوده‌ایم و در مجموع 213 هزار و 201 نفر در استان اقامت داشته‌اند. 
«حمید اسکندری» ادامه می‌دهد: در مجموع 748 هزار و 71 مورد بازدید از جاذبه‌های گردشگری داشتیم که به تفکیک جاذبه‌های تاریخی 75 هزار و 424 مورد،  جاذبه‌های طبیعی 245 هزار و 246 مورد و جاذبه‌های دست‌ساز 427 هزار و 401 مورد بوده است. همچنین بازدید از عمارت خسروآباد و خانه کُرد سنندج، مرکز تالاب بین‌المللی زریبار مریوان و غار کرفتو در سقز بیشترین مکان‎های مورد بازدید مسافران نوروزی بود.

اسکندری بیان می‌کند:  افرادی که در کردستان اقامت داشتند به تفکیک 14 هزار و 787 نفر در هتل‌ها،  5 هزار و 923 در مهمان‌پذیرها،  618 نفر در هتل آپارتمان‌ها،  9 هزار و 633 مورد در خانه مسافر،  83 هزار و 686 مورد در اقامت‌گاه‌های موقت،  76 هزار و 111 مورد در تاسیسات آموزش و پرورش و 22 هزار و 443 مورد در  مهمانسرای اداره ها و سالن‌های ورزشی اقامت داشته‌اند. وی تصریح می‌کند: راهنمایان گردشگری مستقر در مراکز اطلاع رسانی،  اقلام تبلیغاتی شامل  نقشه،  بروشور،  کاتالوگ، سی دی معرفی استان را در مبادی ورودی شهرها،  موزه‌ها و مناطق گردشگری استان در میان مسافران و مهمانان نوروزی توزیع کردند. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان می‎گوید:  راه اندازی مرکز پرنده نگری در حاشیه تالاب بین‌المللی زریبار یکی از مصوبات ستاد خدمات نوروزی بوده که همزمان با شروع تعطیلات نوروزی آغاز به‌کار کرد.  
«صباح پناهی» با اشاره به استقبال مهمانان و گردشگران نوروزی از این مرکز پرنده‌نگری می‌افزاید:  استقبال مردم از این مرکز چشمگیر بوده و در این مدت بیش از 3 هزار گردشگر از آن بازدید کردند و با استفاده از تجهیزات مستقر شده به تماشا و رصد پرندگان این تالاب پرداختند. وی بیان می‌کند: این مرکز به 2 دستگاه تلسکوب مخصوص پرنده‌نگری و 4دستگاه دوربین چشمی برای رصد پرندگان تالاب تجهیز شد و کارشناسان محیط زیست برای راهنمایی و دادن اطلاعات در مورد پرندگان تالاب در مرکز حضور داشتند. 


افزایش بازدید از جاذبه های گردشگری قروه 

فرماندار قروه می گوید: بازدید از جاذبه های تاریخی، طبیعی و زیارتی شهرستان قروه از 28 اسفند ماه سال 96 ، 6.3 درصد افزایش یافته است.«پرویز کولانی » می افزاید: آمار اسکان مسافران در شهرستان قروه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد رشد داشته است.به گفته وی در طول تعطیلات تعداد 38 هزار نفر از جاذبه های تاریخی، طبیعی و زیارتی شهرستان دیدن کرده اند.

وی ادامه می دهد: شهرستان قروه با طبیعتی بکر به همراه آثار باستانی و تاریخی ظرفیت و موقعیت های خاصی را برای جذب گردشگران دارد. تپه ها، دشت ها و چشمه آب گرم باباگرگر، حمام تاریخی قصلان، منطقه حفاظت شده بدر و پریشان، پل فرهاد آباد و سراب کوثر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید