• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 21 تیر 1399
کد مطلب : 104539
+
-

حناچی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان کرد:

ضرر 9میلیون دلاری‌کرونا به‌تهران

شهردار تهران: پایتخت ایران به‌خاطر شیوع بیماری 9میلیون دلار ضرر کرده، در حالی که همزمان با کرونا، تحریم‌ها و آلودگی هوا مبارزه می‌کنیم


شهردار تهران در ماه‌های اخیر چندین بار بر این نکته تأکید کرده است که ایران همزمان با شیوع جهانی کرونا، در جبهه‌های مختلفی در حال مبارزه است. به گزارش همشهری، پیروز حناچی در گفت‌وگو با همتایان خود در شهرهای آنکارا، لندن، استانبول، مسقط و چند شهر بزرگ دیگر دنیا اعلام کرده که ایرانی‌ها علاوه بر کرونا، با مشکلات تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم روبه‌رو هستند. او به همین‌خاطر از آنها خواست تا پیغام ایرانی‌ها را به همشهری‌های خود مخابره کنند. حناچی اخیرا نیز با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده است. خبرنگار این رسانه که به دفتر شهردار تهران در خیابان بهشت آمده بود، پرسش‌هایی را از حناچی درباره اقدامات شهرداری مطرح کرده است.

ضرر 9 میلیون دلاری
شهردار تهران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: «مبارزه همزمان با ویروس کرونا و آلودگی هوا کار بسیار دشواری است چرا که مسافرت با اتومبیل شخصی برای شهروندان ایمن‌تر به شمار می‌رود، اما همین مسئله دودی را که اغلب آسمان پایتخت را می‌پوشاند، تشدید می‌کند.» 
پیروز حناچی به ضرر ۹میلیون دلاری شهرداری تهران به‌خاطر کاهش شدید تقاضای استفاده از وسایل نقلیه اشاره کرد و ادامه داد: «از آنجا که بسیاری از شهروندان تهرانی برای استفاده نکردن از متروها و اتوبوس‌های شلوغ و پرجمعیت به استفاده از اتومبیل‌های خود روی آوردند، این کار هیچ کمکی به حل مشکل مزمن آلودگی هوای تهران نکرده است.»
شهردار چند روز پیش در دیدار با سفیر چین در ایران نیز به موضوع آلودگی هوا پرداخته و گفته بود که باید از دستاورد‌های موفق شهر پکن برای کاهش آلودگی هوا بهره ‌برد. با وجود محدودیت‌های تردد ناشی از بیماری کرونا، امسال آلایندگی هوای پایتخت به نسبت سال گذشته بیشتر بود و از تعداد روز‌هایی که دارای شاخص «پاک» بودند کاسته شد. اگرچه بخشی از این آلودگی ناشی از گاز ازن است اما استفاده از خودرو‌های شخصی نیز در آن نقش دارد. اجرای طرح ترافیک نیز به‌دلیل تأثیری که در رفت‌وآمد خودرو‌ها در شهر می‌گذارد باعث شکل‌گیری بحث‌های فراوانی شده است، اما شهرداری بر این عقیده است که حذف طرح ترافیک باعث افزایش سفر‌های غیرضروری درون‌شهری می‌شود. حناچی در بخش دیگری از مصاحبه ‌خود با AFP در این‌باره اظهار کرد: «این نگرانی نیز وجود دارد که پس از برقراری دوباره اعمال محدودیت در سفر با اتومبیل در ‌ماه مه برای کاهش آلودگی هوا، قطارهای مترو بار دیگر در ساعات اوج ترافیک مانند مرکز شلوغ شهر، پرجمعیت شوند. در این صورت بازار بزرگ تهران که هم‌اکنون نیز مملو از خریداران است، می‌تواند به کانونی برای این بیماری همه‌گیر تبدیل شود.» حناچی ضمن اشاره به اثرات تحریم‌های آمریکا بر سطح نارضایتی مردم که افزایش آن به مشارکت پایین‌تر در انتخابات منجر شد، درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: «تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم اما وضعیت عادی نیست، چرا که تحت تحریم‌های ظالمانه است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید