• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10434
+
-

موافقت کمیته فقهی بورس با حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاع در بازار اسناد خزانه

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا(ع) در بازار اسناد خزانه اسلامی خبرداد.


به گزارش پایگاه خبری انجمن مالی- اسلامی، مجید پیره در این باره توضیح داد: اسناد خزانه اسلامی، از زمان انتشار در بازار سرمایه ایران سازوکاری تازه را برای تأمین مالی دولت فراهم آورد. به‌دنبال آن دولت و سایر بخش‌ها از ظرفیت این اسناد برای پرداخت دیون خود به پیمانکاران بخش خصوصی استفاده کردند. پیره یادآور شد: اما مسئله‌ این بود که کمیته فقهی به شرکت‌های متعلق به بخش دولتی، امکان استفاده از این اسناد خزانه را نداد. بر این مبنا، انتشار و معامله آن دسته از اسناد خزانه اسلامی که در اختیار شرکت‌های دولتی است، مورد تأیید کمیته فقهی نیست.


دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره دلایل این موضوع تأکید کرد: این موضوع، شبهه معامله ربوی را برای این اوراق به‌وجود می‌آورد. وزارت اقتصاد با درنظر گرفتن ملاحظه کمیته فقهی، در بخشنامه‌ای انتشار یا معامله اسناد خزانه‌ در اختیار شرکت‌های دولتی را در بازار سرمایه، ممنوع اعلام کرد. او افزود: اما با توجه به اینکه از یک طرف قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تعداد زیادی پیمانکار طرف قرارداد دارد و از طرف دیگر مقداری اسناد خزانه اسلامی را برای تسویه مطالبات شبکه پیمانکاری در اختیار دارد، کمیته فقهی برای تدوین سازوکار معامله اسناد خزانه اسلامی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ع) در فرابورس تلاش خود را انجام داد. در نهایت اعضا موافقت کردند درصورتی‌که قرارگاه خاتم‌الانبیا(ع) از پیمانکاران بخش خصوصی که طرف قراردادش هستند، وکالت اخذ کند، می‌تواند به وکالت از پیمانکاران طرف قرارداد خود که متعلق به بخش خصوصی هستند، نسبت به معامله اسناد خزانه اسلامی در فرابورس اقدام کند.


دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: بر این مبنا، کمیته فقهی با استفاده از سازوکار عقد وکالت، با معامله اسناد خزانه اسلامی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ع) در بورس موافقت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید