• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104190
+
-

دلارهای انتخاباتی

دلارهای انتخاباتی


هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک‌ می‌شویم، ماجرای جمع‌آوری کمک‌های مالی نامزدها هم جدی‌تر می‌شود؛ جمع‌آوری مجموعا 250میلیون دلار طی یک‌ماه فعلا رکورد تازه‌‌ای برای دونالد ترامپ و جوبایدن به جا گذاشته است.
4‌ماه به روز رای‌گیری باقی مانده و حجم پولی که وارد کمپین‌ها شده نشان می‌دهد روند انتخاب چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا قرار است به یکی از پرهزینه‌ترین انتخابات این کشور تبدیل شود. در جریان انتخابات آمریکا، دریافت کمک مالی از افراد قانونی است اما میزان این کمک‌ها و حساب و کتاب‌ها باید شفاف و علنی باشد. میزان پولی که ترامپ و بایدن طی‌ماه گذشته میلادی جمع‌آوری کرده‌اند، بیش از پولی است که 4سال قبل ترامپ و کلینتون مجموعا در همین‌ماه از هواداران‌شان دریافت کرده بودند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ و بایدن طی‌ماه ژوئن در مجموع 272میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده‌اند. روند رو به رشد کمک‌های مالی به نامزدهای 2حزب جمهوریخواه ودمکرات نشان می‌دهد آمریکایی‌‌ها قرار است امسال چهره‌های مورد قبول خود را در پول غرق کنند. فراموش نباید کرد که همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که اقتصاد آمریکا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط وخیمی قرار گرفته است؛ شرایطی که 4سال قبل وجود نداشت.
در این میان، 141میلیون دلار سهم بایدن و 131میلیون دلار سهم ترامپ بوده است تا نامزد دمکرات‌ها بتواند برای دومین‌ماه پیاپی از نامزد جمهوریخواهان پیش بیفتد. بایدن در تمام سال گذشته میلادی و 3‌ماه ابتدایی سال 2020به‌طور متوسط ماهانه کمتر از 9میلیون دلار کمک جمع کرده است و وضعیت 3‌ماه گذشته برای او و تیم تبلیغاتی‌اش یک دستاورد بسیار مهم به‌حساب می‌آید.‌ ماه اول 60 میلیون دلار،‌ماه دوم 81 میلیون دلار و‌ماه سوم 141میلیون دلار به‌حساب بایدن و کمپین تبلیغاتی‌اش ریخته شده است.
پشت سر گذاشتن ترامپ در جمع‌آوری کمک‌های مالی، برای دمکرات‌ها باعث امیدواری است چرا که می‌توان آن‌را به نوعی نشانه افزایش اقبال عمومی به بایدن دانست. البته هنوز جزئیات کمک‌های مالی منتشر نشده است. 2طرف باید اعلام کنند که چه مبلغی را از چه‌کسی دریافت کرده‌‌اند. هرچه تعداد افرادی که کمک کرده‌اند بیشتر باشد، نشان‌دهنده اقبال عمومی بیشتر به یک طرف است. تا به اینجا هر 2طرف مدعی هستند که بخش اعظم پولی که دریافت کرده‌اند از کمک‌های خرد بوده است نه کمک‌های کلان. به هر حال نخستین گزارش حاوی جزئیات باید طی هفته‌های پیش رو منتشر شود.



جهش ناگهانی آمار و ارقام دلارهای جذب شده در کمپین بایدن از 9میلیون به بیش از 140میلیون، مهم‌ترین اتفاق روزهای اخیر انتخابات آمریکاست؛ اما نباید فراموش کرد در شرایطی که فضا کاملا به ضرر دونالد ترامپ پیش می‌رود، او و تیمش موفق شده‌اند همچنان طی یک‌ماه 131میلیون دلار کمک مالی دریافت کنند. معنای این وضعیت این است که نامزد جمهوریخواهان با وجود همه چالش‌هایی که مقابلش قرار گرفته، هوادارانی دارد که هنوز به او اعتقاد دارند و احتمالا حرف‌شان را درنهایت پای صندوق‌های رأی می‌زنند.
فعال‌تر شدن طرفداران حزب دمکرات یا به‌عبارت دیگر، مخالفان ترامپ در کمک مالی به جوبایدن از یک واقعیت دیگر هم حکایت دارد. این وضعیت نشان می‌دهد ادامه حضور ترامپ در قدرت برای خیلی‌ها گران تمام می‌شود و آنها از چندین‌ماه قبل از انتخابات، پای کار آمده‌اند تا هرچه می‌توانند برای شکست ترامپ انجام دهند. تیم تبلیغاتی ترامپ اما به هر حال در مجموع جلوتر از تیم تبلیغاتی بایدن است. ترامپ تا به اینجا 295میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. تیم بایدن هنوز مجموع پول جمع‌آوری شده طی سال گذشته و سال‌جاری را اعلام نکرده اما به‌نظر می‌رسد فاصله باید زیاد باشد که آنها علاقه‌ای به اعلام مجموع آن در این مرحله ندارند.
طی ماه‌های اخیر، بایدن هدف انتقادهای شدیدی بوده است. بسیاری او را یک کمپینر قوی نمی‌دانند و معتقدند درنهایت در مقابل ترامپ و سخنان تند و تیزش شکست خواهد خورد. منتقدان بایدن می‌گویند که او نمی‌تواند مردم را برای رأی دادن علیه ترامپ قانع کند. تیم بایدن اما سعی دارد با انتشار یک سری آمار جدید، این نگاه را تغییر دهد. طبق گزارش تازه‌ای که از سوی تیم بایدن منتشر شده، تنها طی‌ماه گذشته میلادی، بیش از 2.5میلیون نفر مشترک خبرنامه ایمیلی کمپین تبلیغاتی او شده‌اند. همزمان، حدود 70درصد افرادی که در‌ماه قبل به بایدن کمک مالی کرده‌اند، افرادی هستند که برای نخستین‌بار وارد جریان کمک به نامزد دمکرات‌ها شده‌اند. تیم بایدن معتقد است اقبال عمومی به بایدن در حال افزایش است.


این خبر را به اشتراک بگذارید