• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104168
+
-

تئاتر در دوراهی تعطیلی یا بازگشایی

رئیس انجمن تماشاخانه‌داران خصوصی از تعطیلی سالن‌های نمایشی این بخش خبر می‌دهد

گزارش
تئاتر در دوراهی تعطیلی یا بازگشایی


مدیران تماشاخانه‌های خصوصی معتقدند که اجرای پسا کرونایی گرهی از مشکلات باز نمی‌کند 

فهیمه پناه‌آذر ـ روزنامه نگار


برخی از سالن‌های نمایشی در شرایطی اجراهای خود را آغاز کردند که تماشاگران کمی از اجرای نمایش‌ها استقبال می‌کنند و این در حالی است که قادر آشنا، ‌مدیر مرکز هنرهای نمایشی می‌گوید: «برنامه‌ای برای تعطیلی تئاتر نداریم و از آنجا که تئاتر را با مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی کردیم، قاعدتا رفتن به سمت تعطیلی یا هر اتفاق دیگری هم بر مبنای مصوبات همین ستاد خواهد بود.» اما شاهین چگینی، مدیر انجمن تماشاخانه داران خصوصی معتقد است که با توجه به وضعیت اجرای برخی نمایش‌ها در تماشاخانه‌های خصوصی فعالیت یا عدم‌فعالیت سالن‌ها فرقی ندارد و اگر مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به اجماع برسند، ما فعالیت‌ها را تعطیل خواهیم کرد.


تعطیل نمی‌کنیم
از اول تیرماه سالن‌های نمایشی فعالیت خود را از سرگرفتند. در میان سالن‌های دولتی و خصوصی تقریبا 10نمایش اجرا دارند اما اجرای این نمایش‌ها با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مخاطب چندانی ندارند. شرایط سخت اجرا و نبود تماشاگر باعث شده که بخش خصوصی به فکر تعطیلی سالن‌ها باشد. هر چند مدیر مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرده است:
« منتظر ابلاغ دستور جدید هستیم ولی موضوع تعطیلی فعلا در وزارتخانه مطرح نشده است.» آشنا درباره حمایت‌های مالی می‌گوید: «کارهایی که در شورای حمایت مصوب شده باشند به شرط اینکه اجرای خود را از سربگیرند با تأیید سالن، 50درصد مبلغ مصوب را دریافت خواهند کرد. این موضوع در سالن‌های دولتی و خصوصی قابل اجراست اما آن نمایش‌ها باید مصوب شورای حمایت باشند.»

تعطیل می‌کنیم
اما شاهین چگینی نظر دیگری دارد، او معتقد است که باز بودن و بسته بودن سالن‌ها هیچ تفاوتی ندارد چرا که مالکان متوجه کم بودن مخاطب نیستند و وقتی سالنی فعالیت خود را آغاز می‌کند مالک سالن براساس فعالیت توقعات خود را دارد. رئیس انجمن تماشاخانه‌های خصوصی در ادامه به همشهری می‌گوید: «واقعیت این است که اجراها با این حجم تماشاگر و بلیت‌فروشی شرایط مطلوبی ندارد و اگر این فروش در شرایط معمولی صورت می‌گرفت می‌توانستیم بگوییم یک شکست تجاری بزرگ است. بسیاری از سالن‌های نمایشی اجرای خود را شروع نکردند و برخی نیز با خواسته‌های گروه‌های نمایشی روبه‌رو هستند که توانایی اجرایی کردن آن را ندارند.» چگینی یادآور می‌شود: «سالن‌هایی که اجرای محدود دارند موفق نیستند. اگر این شیوه اجراها ادامه پیدا کند به‌نظرم نمی‌توانیم ادامه بدهیم. سالن‌های خصوصی هم‌اکنون به‌شدت متضرر شده‌اند و وقتی اجرایی شروع می‌شود مالک سالن نیز دیگر نمی‌پذیرد این سالن متضرر شده و اجرای محدود و تماشاگر کم دارد.» چگینی البته تصمیم قطعی را منوط به جلسه‌ای می‌داند که قرار است مدیران بخش خصوصی برگزار کنند. وی می‌گوید:«به‌طور حتم وقتی در جلسه تصمیم به تعطیلی باشد دیگر با مرکز کاری نداریم چرا که در این سال‌ها هر کاری کرده‌ایم برای خودمان کرده‌ایم. ما با دولتی روبه‌رو هستیم که گویا این نوع شروع فعالیت و ادامه کار برایش اهمیتی ندارد. حتی نمی‌تواند چند سالن را با هم هماهنگ کند.» 

خوش‌بین نیستیم
به گفته چگینی از میان 20سالن خصوصی تنها چند سالن اجرا دارند و این سالن‌ها نیز با این شرایط نمی‌توانند دوام بیاورند. او درباره وضعیت حمایت مرکز برای گرفتن مواد ضدعفونی‌کننده از مرکز نیز توضیح می‌دهد:« نامه‌نگاری‌ها برای گرفتن مواد ضدعفونی همچنان ادامه دارد. در نامه‌نگاری اولیه با انجمن هنرهای نمایشی گفتند میزان مصرفی سالن‌ها را اعلام کنیم. این کار انجام شد و بعد گفتند باید برآورد بودجه بدهید، این کار نیز انجام شد. حالا قرار است در هفته جاری این مواد ضدعفونی به سالن‌ها برسد اما در این وضعیت خوش‌بین نیستیم.» مدیر تماشاخانه مشایخی همچنین درباره وضعیت حمایت مالی مرکز نیز یادآور می‌شود: «متأسفانه دولت از جاهایی تقاضای کمک می‌کند که تمایلی به همکاری و کمک به دولت ندارند و این عدم‌همکاری درنهایت به بخش خصوصی آسیب جدی وارد می‌کند.» این در شرایطی است که مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفته بود که تجهیزات و مواد ضدعفونی‌کننده در 2ماه آینده در اختیار سالن‌های خصوصی قرار می‌گیرد. 


آشنا درباره حمایت‌های مالی می‌گوید: «کارهایی که در شورای حمایت مصوب شده باشند به شرط اینکه اجرای خود را از سربگیرند با تأیید سالن، 50درصد مبلغ مصوب را دریافت خواهند کرد. این موضوع در سالن‌های دولتی و خصوصی قابل اجراست اما آن نمایش‌ها باید مصوب شورای حمایت باشند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید