• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 15 تیر 1399
کد مطلب : 104088
+
-

به جا مانده

اولیویا دی هاویلند، تنها بازیگر زنده بر باد رفته 104ساله شد

به جا مانده

آرش نهاوندی_روزنامه نگار

اولیویا دی هاویلند 104ساله شد. او تنها بازیگر زنده فیلم «بر باد رفته»(1939) و تنها بازیگر دوران طلایی فیلم‌های کلاسیک سینمای هالیوود است که همچنان در قید حیات است. اخیرا نیز از او عکسی در حال دوچرخه‌سواری منتشر شده است. ورایتی‌فیلم نوشت: به‌رغم اینکه او بیشتر در میان علاقه‌مندان به سینما برای ایفای نقش در فیلم‌های بر باد رفته و «ماجراهای رابین هود»(1938)، شناخته شده است، اما جایزه‌ای برای بازی در فیلم رابین هود دریافت نکرد و بازی در فیلم بر باد رفته نیز تنها جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای وی به ارمغان آورد. اولیویا دی هاویلند اما برای ایفای نقش در فیلم‌های «هرکس سوی خویش»(1946) و «وارثه» (1949)، 2 جایزه اسکار در رشته بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

اختلاف پرسروصدا با خواهر
یکی از خبرسازترین وقایع زندگی وی که به‌ویژه در مطبوعات زرد به آن می‌پرداختند، دشمنی‌ها و اختلاف‌هایش با خواهرش جون فونتین است. فونتین نیز بازیگر مشهوری در هالیوود بود و در فیلم‌های «ربه کا»(1940) و «سوءظن»(1941) بازی کرده بود که برای ایفای نقش در فیلم سوءظن جایزه اسکار گرفت. اختلاف این دو خواهر همچنین از خبرهای داغی بود که در هالیوود خیلی به آن پرداخته می‌شد.

پایان قراردادهای یک‌طرفه با استودیوها
اولیویا دی هاویلند از عوامل مؤثر در پایان دادن به سیستم استخدامی و قراردادی استودیوهای قدیمی بود. اولیویا دی هاویلند درحالی‌که با برادران وارنر قراردادی 7ساله داشت، از بازی در برخی از فیلم‌هایی که از سوی این کمپانی به وی پیشنهاد می‌شد، سر باز می‌زد و به همین‌خاطر قراردادش تعلیق ‌شد. زمانی که قرارداد او تمام شد، این کمپانی ادعا کرد که زمان‌هایی را که وی از کار تعلیق شده بود را محاسبه کرده و مشخص شده که هنوز قرارداد دی هاویلند تمام نشده و او باید 6‌ماه دیگر نیز در فیلم‌های این کمپانی ایفای نقش کند. در این زمان اولیویا دی هاویلند اقدام غیرمترقبه‌ای انجام داد. او از کمپانی طرف قراردادش شکایت کرد. دادگاه نیز حکم را به نفع او صادر کرد. اولیویا دی هاویلند در دادگاه قراردادهایی که کمپانی‌های بزرگ با بازیگران می‌بندند را تحمیلی توصیف کرده و گفته بود رفتار این کمپانی‌ها با بازیگران مشابه رفتار با برده‌هایی است که به کارهای سخت و طاقت‌فرسا گمارده می‌شوند. پس از انتشار خبر پیروزی وی در دادگاه در 5مارس 1944ورایتی تیتر زد دی هاویلند از هم‌اکنون بازیگری آزاد است. پس از پیروزی بر وارنر، زندگی او تغییر کرد و در عرصه بازیگری بسیار موفق ظاهر شد.

اولیویا دی هاویلند از عوامل مؤثر در پایان دادن به سیستم استخدامی و قراردادی استودیوهای قدیمی بود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید