• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 14 تیر 1399
کد مطلب : 104023
+
-

چطور در گرمای تابستان ماسک بزنیم؟

پزشک
چطور در گرمای تابستان ماسک بزنیم؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

ویروس جدید کرونا حتی در گرمای تابستان هم انتشار پیدا می‌کند، بنابراین ماسک زدن و رعایت فاصله جسمی می‌تواند به پیشگیری از شیوع آن کمک کند. البته ماسک زدن در روزهای گرم تابستان ممکن است مشکل باشد. ماسک به چهره داشتن در اوج گرما ممکن است باعث ناراحتی شما شود، اما با وجود این باید این آزار را تحمل کنید و نباید در فضاهای دربسته یا هنگامی که نزدیک دیگران هستید، ماسکتان را بردارید.
اگر ماسک پارچه‌ای ناراحت‌تان می‌کند، می‌توان به ماسک‌های سبک‌تر مانند ماسک جراحی روی بیاورید که همان محافظت را با کمترین ناراحتی ایجاد می‌کند. اگر به ماسک جراحی دسترسی ندارید، ماسک‌های پارچه‌ای را انتخاب کنید که راحت‌تر بتوان با آنها نفس کشید. پارچه کتانی معمولاً نسبت به پارچه‌های مصنوعی مثلاً پلی‌استر از این لحاظ راحت‌تر است.
اگر ماسکتان مرطوب و عرق‌آلود شود، باید آن را عوض کنید. بنابراین باید ماسک اضافی در اختیار داشته باشید تا بتوانید ماسکتان را تجدید کنید. اگر باز هم ماسک ناراحت‌تان می‌کند، می‌توانید برای مدتی از دیگران فاصله بگیرید، ماسک‌تان را بردارید تا به‌اصطلاح نفسی تازه کنید. به یاد داشته باشید که در هوای گرم به اندازه کافی مایعات مصرف کنید. دچارشدن به سرگیجه یا تپش قلب ممکن است نشانه‌ای از گرمازدگی باشد. در این موارد باید از محیط گرم خارج شوید، ماسک‌تان را بردارید و به پزشک مراجعه کنید. البته در استخر یا در پارک اگر فاصله‌گیری جسمی حدود ۲‌متر را رعایت کنید، می‌توانید ماسک نزنید. همچنین هنگام انجام ورزش‌ در محیط بیرون مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری تا زمانی که فاصله حدود ۲ متری را رعایت کنید، نیازی به زدن ماسک ندارید. ماسک زدن در هوای گرم به‌علت تعریق زیاد ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد دانه‌های پوستی شود یا آکنه‌ را تشدید کند. برای پیشگیری می‌توانید پس از برداشتن ماسک از مرطوب‌کننده‌هایی که منافذ پوست را نمی‌بندند، استفاده کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید