• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103924
+
-

فراز و فرودهای دبیری

حسین مسافرآستانه بعد از نادر برهانی‌مرند، دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر شد

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

انتخاب دبیران جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این سال‌ها، کار سهل‌الممتنعی بوده. آسان از آن جهت که افراد باتجربه در حوزه تئاتر برای پذیرش این سمت هستند و سخت از آن جهت که دلایلی چون سلیقه‌های شخصی مدیران، ‌نبود بودجه متناسب و شرایط سخت تئاتری باعث می‌شود که کسی با توجه به مشکلات پیش‌رو، پیشنهاد دبیری را قبول نکند.
 دبیرانی که معمولا برخلاف دیگر جشنواره‌های بزرگ دنیا یک یا نهایت دو دوره برگزاری جشنواره را برعهده داشتند. در میان دبیران متعدد جشنواره 38ساله تنها مجید شریف‌خدایی در سال‌های اولیه توانست 5سال جشنواره را برگزار کند اما در سال‌های اخیر، دبیران جشنواره برای 2 دوره انتخاب شدند که عموما با تغییر مدیران ارشد یا تغییر نگاه و مواضع و حتی کم و زیاد شدن بودجه جشنواره تغییر می‌کردند. 
در این سال‌ها افراد زیادی سکان جشنواره را در دست داشتند و جشنواره با فراز و فرودهای زیادی روبه‌رو بود. در این میان دبیرانی هم بودند که خودشان ادامه دبیری جشنواره را قبول نکردند. سعید اسدی که حالا مدیریت تئاترشهر را عهده‌دار است 2 دوره پیاپی دبیر جشنواره تئاتر فجر بود که حاضر نشد مدیریت جشنواره را ادامه دهد. در این سال‌ها 9دبیر در حالی جشنواره را برگزار کردند که عمر دبیری آنها به همین یک سال خلاصه شد که در میان آنها نام قادر آشنا نیز دیده می‌شود. 

دبیری که 2 بار مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده داشت و در هر 2 دوره توانست مرکز را از بدهی‌های وقت نجات دهد و حالا معاون هنری وزارت ارشاد با پیشنهاد قادر آشنا به حسین مسافرآستانه حکم دبیری داده است. مسافرآستانه در کارنامه مدیریتی‌اش تجربه 2دوره دبیری جشنواره تئاتر فجر را هم داشته و مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را عهده‌دار بوده است. مسافرآستانه در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته؛ عنوان کرده: «هنوز از این حکم غافلگیر هستم چون زمان زیادی نمی‌گذرد که با آقای آشنا صحبت کردم و اگر هر کسی جز ایشان بود، جواب رد می‌دادم ولی به‌دلیل احترام ویژه‌ای که برای ایشان قائل هستم، درنهایت این اتفاق افتاد.» وی همچنین با اشاره به وضعیت موجود یادآور شد: «اگر به نتیجه برسم که چه کاری برای جشنواره خوب است قطعا آن را انجام می‌دهم، کمااینکه اگر دوره‌های قبلی دبیری مرا بررسی کنید، مشخص است که نسبت به دوره‌های قبل‌تر همه‌‌چیز را تغییر دادم.» 
حالا این مدیر پیشین که در این سال‌ها بیشتر روی صحنه تئاتر بوده، برای سومین بار دبیر جشنواره تئاتر فجر شده است و با توجه به بودجه تئاتر و مشکلات پیش‌آمده حاصل از شیوع ویروس کرونا باید دید مسافرآستانه چه تدابیری برای برگزاری جشنواره امسال درنظر می‌گیرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید