• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 12 تیر 1399
کد مطلب : 103921
+
-

هادی مظفری از مراحل پایانی بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران می‌گوید

تعطیلی طولانی

پایان بازسازی یک‌ماه دیگر، بازگشایی سه‌ماه دیگر

تعطیلی طولانی

مرتضی کاردر_روزنامه نگار

اردیبهشت1397 که موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرد پس از 40سال برای نخستین‌بار بازسازی گسترده خود را آغاز می‌کند، بسیاری از اینکه نقص‌های کوچک و بزرگی که در طول سال‌های گذشته به ساختمان موزه وارد شده برطرف می‌شود و موزه پس از سال‌ها روزآمد می‌شود، خوشحال شدند. بازسازی موزه قرار بود بازسازی کاملی باشد و شامل همه بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موزه شود از مرمت همه تالارها و گالری‌ها تا تعویض شیشه‌ها و نورها و مهم‌تر از همه افزایش فضای گنجینه موزه تا تهیه شناسنامه کامل برای آثار گنجینه و طراحی دوباره وب‌سایت موزه و... جهش ناگهانی ارز در ماه‌های نخست سال97 اتفاق افتاد، اما چند ماهی طول کشید تا موزه به مشکل تأمین اعتبار دچار شود و ورود لوازم ضروری برای بازسازی به تعویق بیفتد. اتفاق‌های دیگری نیز سبب تأخیر در فرایند بازسازی موزه شد که مهم‌ترین‌شان تغییر مدیرکل هنرهای تجسمی و به تبع آن تغییر رئیس موزه بود. تغییر مدیران تغییر پیمانکاران را در پی داشت که سبب تأخیر بیشتر در فرایند بازسازی شد. انتظار می‌رفت که در روزهای پایانی سال گذشته یا ماه‌های آغازین سال جدید، مرمت موزه به‌ پایان برسد و درهای موزه به روی علاقه‌مندان باز شود، اما شیوع ویروس کرونا کارگاه‌های بازسازی موزه هنرهای معاصر را تعطیل کرد و فرایند بازسازی را باز هم به‌ تعویق انداخت. حالا دوسال از آغاز فرایند بازسازی موزه می‌گذرد و هنوز خبر دقیقی از بازگشایی موزه هنری معاصر تهران نیست.

کرونا همه‌‌چیز را دوباره به تعویق انداخت
به سراغ هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد رفتیم تا از پایان فرایند بازسازی موزه خبر بگیریم. از آخرین نشست خبری که درباره بازسازی موزه برگزار شد و مدیرکل هنرهای تجسمی جزئیات بازسازی و دلایل تعویق و... را به تفصیل شرح داد، نزدیک به یک سال می‌گذرد. هادی مظفری می‌گوید: «پیش‌بینی ما این بود که بازسازی موزه نهایتا ظرف 2 سال به پایان برسد، اما کرونا سبب شد همه‌‌چیز 4-3 ماه به ‌تعویق بیفتد. مجبور شدیم مدتی کارگاه موزه را تعطیل کنیم. بعد که کارگاه دوباره آغاز به‌کار کرد، نتوانست با حداکثر ظرفیت، کار خود را پیش ببرد. حساسیت کار و لزوم رعایت مراقبت‌های ویژه برای کارهای موزه سبب شد که فرایند بازسازی به تعویق بیفتد. به‌ویژه اینکه در ماه‌های آخر درگیر بازسازی و افزایش فضای گنجینه بودیم که حساس‌ترین بخش بازسازی بود و باید با دقت بسیار انجام می‌شد. الان خوشبختانه بازسازی گنجینه تمام‌ شده و موزه مراحل پایانی بازسازی را می‌گذراند.»

موزه‌ای بدون فضای مجازی
موزه‌های بزرگ دنیا در روزهای کرونا بیشتر بر تورهای مجازی و نمایش آثار گنجینه و برنامه‌هایی که دوستداران هنرهای تجسمی بتوانند در ایام قرنطینه دنبال کنند، متمرکز شدند، اما وب‌سایت موزه هنرهای معاصر تهران که از 2سال پیش همزمان با بازسازی، از دسترس خارج شده بود، همچنان خارج از دسترس است. مدیران موزه اصرار دارند که وب‌سایت موزه هم همزمان با آغاز به‌کار دوباره‌ موزه در دسترس عموم قرار بگیرد، اما بهتر بود که سایت موزه دست‌کم در این ایام کار خود را به شکل آزمایشی آغاز کند تا علاقه‌مندان بتوانند آثار موزه را تماشا کنند یا حداقل می‌شد که صفحه اینستاگرام موزه فعال‌تر باشد.
 اینستاگرام موزه در روزهای نخست شیوع کرونا 40روز آثاری از گنجینه را به نمایش گذاشت، اما الان 3-2 ماهی می‌شود که در اینستاگرام موزه هم خبری نیست. هادی مظفری، کاستی‌های بخش موزه را می‌پذیرد و می‌گوید: «حتما‌ به همکاران خود در موزه خواهم گفت که عکس‌هایی از فرایند بازسازی در صفحه اینستاگرام موزه بگذارند و مراحل کار را به کسانی که صفحه موزه را پیگیری می‌کنند، گزارش دهند.»

منتظر خبرهای خوب باشید
تعطیلی 2ساله موزه بی‌تردید انتظار مخاطبان را بیشتر کرده است. قرار است چه برنامه‌ای در بازگشایی موزه انجام شود که متناسب با بیش از 2 سال انتظار دوستداران موزه باشد؟ زمانی بحث از نمایش آثار خارجی گنجینه موزه با حضور یکی از نمایشگاه گردان‌های بزرگ دنیا بود. الان چند ماهی است که خبر نمایش مجموعه آثار آیدین آغداشلو شنیده می‌شود. «برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی موزه انجام شده. برنامه‌های مفصل و کاملی تدارک دیده‌ایم. در ماه‌های آینده خبرهای خوبی از موزه خواهید شنید. از یک‌ماه پیش از آغاز به‌کار دوباره موزه، کمپین تبلیغاتی مفصلی آغاز خواهد شد که برنامه‌ها به‌تدریج اعلام می‌شود. به شما قول می‌دهم که برنامه‌های بازگشایی موزه برنامه‌هایی است که شایسته نام و جایگاه موزه هنرهای معاصر تهران باشد.»

تعطیلی 2سال‌ونیمه
با این همه تا‌کنون تاریخ مشخصی برای بازگشایی اعلام نشده و هنوز معلوم نیست انتظار دوستداران موزه چه زمانی به سر خواهد رسید. هادی مظفری برای نخستین ‌بار زمان مشخصی را برای بازگشایی موزه اعلام می‌کند: «عملیات عمرانی نهایتا تا یک‌ماه یا یک‌ماه و نیم دیگر به پایان خواهد رسید. یکی، دو‌ماه هم آماده کردن موزه زمان می‌برد. فکر می‌کنم موزه بعد از محرم و صفر به شکل رسمی افتتاح شود و پذیرای بازدیدکنندگان باشد». پس دوستداران موزه احتمالا حوالی آبان‌ماه می‌توانند دوباره به عمارت زیبای ضلع غربی بوستان لاله پا بگذارند. تا آن زمان تعطیلی موزه هنرهای معاصر تهران دوسال و نیمه خواهد شد، البته اگر اتفاق تازه دیگری فرایند بازسازی را دوباره به تعویق نیندازد.


اینستاگرام موزه در روزهای نخست شیوع کرونا 40روز آثاری از گنجینه را به نمایش گذاشت، اما الان 3-2 ماهی می‌شود که در اینستاگرام موزه هم خبری نیست
 

این خبر را به اشتراک بگذارید