• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 تیر 1399
کد مطلب : 103816
+
-

وضعیت قرمز در 8 استان

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰هزارو ۸۱۷نفر رسید. به گزارش گروه ایرانشهر، براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، 2457بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده است که 1435 مورد بستری شدند. استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان ‌رضوی و کرمانشاه در وضع قرمز و سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند. با این شرایط، در جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پیشنهاد تفویض اختیار به کردستان، آذربایجان غربی، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه و خوزستان تایید شد.

محدودیت‌های جدید در راه بوشهر
در بوشهر، طبق آمار، از 2-3 هفته پیش آمار مبتلایان سیر صعودی پیدا کرد و تا دو و نیم برابر زیاد شد و از 2هزار نفر به 5هزار نفر رسید. رئیس علوم پزشکی بوشهر با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: در روزهای ابتدایی خرداد، کمتر از 10بیمار بستری داشتیم و این عدد درحال‌حاضر به بیش از 120مورد رسیده است. وقتی آمار بستری بالا می‌رود، افرادی که نیاز به مراقبت دارند هم افزایش پیدا می‌کنند. درحال‌حاضر، 40بیمار نیازمند به مراقبت‌ویژه در بیمارستان‌های استان بستری‌اند که نیمی از این بیماران به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند. قطعا در این شرایط مرگ‌ومیر هم زیاد می‌رود. ما در ابتدای خرداد 13 مورد مرگ داشتیم که این عدد امروز به 80 مورد رسیده است. سعید کشمیری با اشاره به تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا مبنی بر تفویض اختیار به 6 استان برای تصمیم‌گیری اظهار می‌کند: هفته آینده محدودیت‌های جدید شامل کاهش تعداد کارمندان حاضر در اداره‌ها تا 50درصد، تعطیلی بازارهای سرپوشیده، فرودگاه‌های بزرگ، اتوبوس‌رانی داخل شهری، پارک‌ها و ساحل، اجباری شدن ماسک و  محدودیت رفت و آمد به شهرهای قرمز اعمال می‌شود.  وی البته پیش‌بینی‌ می‌کند با توجه به هشدارهای داده‌شده و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم،‌ 2هفته آینده شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری و تا 4 هفته بعد شاهد کاهش آمار مرگ‌ ومیر خواهیم بود.  بر اساس آخرین آمار، طی 24 ساعت گذشته، 2  مورد فوت و 18 مورد بستری در بوشهر ثبت شده است.

البرز در مرحله هشدار
فتانه احدی - کرج: البرز پیش از این در وضع زرد قرار داشت و حالا با افزایش موارد ابتلا و بستری به شرایط هشدار رسیده است. عزیزالله شهبازی، استاندار البرز، با اعلام این خبر تاکید می‌کند مردم و مسئولان با همراهی کادر بهداشت و درمان باید برای شکستن زنجیره شیوع کرونا بسیج شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز هم از افزایش آمار مبتلایان  به کرونا در استان خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: در مرحله اول با مشارکت جمعی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، البرز از آرام‌ترین استان‌های کشور بود، اما در روزهای اخیر آمار و ارقام مبتلایان رو به افزایش است و شاهد روند گسترش شیوع کرونا هستیم. حسین کریم با بیان این‌که تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان‌ها به‌شدت افزایش یافته است، در واکنش به بازگشایی تالارها، استخرها و سایر مراکز تجمعی می‌گوید:  «تجمع» اصلی‌ترین نقطه شکست ما و موفقیت ویروس کروناست به‌ویژه تجمع در محیط بسته، خطر ابتلای جمعی افراد را افزایش می‌دهد. وی با بیان این‌که البرز هنوز در وضعیت قرمز قرار ندارد، توضیح می‌دهد: تا زمان وجود کرونا، استفاده از ماسک بهترین مانع انتقال، است. همچنین شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده و در گام سوم، فاصله گرفتن از یکدیگر باید رعایت شود.رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این‌که کرونا سبک جدیدی از  زندگی را می‌طلبد، استفاده کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی و بهره‌گیری از راه‌های جایگزین از جمله پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را از مواردی می‌داند که باید فرهنگسازی شود.

مشهد خط قرمز را هم رد کرد
حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط‌عمومی علوم پزشکی مشهد مقدس، با بیان این‌که وضعیت مشهد از نظر ابتلا به کرونا از وضع قرمز عبور کرده و به وضعیت «هشدار بسیار بالا» رسیده است، می‌گوید: مردم در ترددهای روزمره خود بسیاری از مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و همین وضع سبب افزایش آمار مبتلایان به کرونا شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید