• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 تیر 1399
کد مطلب : 103488
+
-

خودروی برقی استارتاپ استرالیایی

در حالی که صنایع خودروسازی در استرالیا با رکود عجیبی روبه‌رو شده‌اند، یک استارتاپ به‌دنبال تولید خودروهایی با پیل سوختی است و می‌خواهد با خلاقیت، بازار جدیدی برای خود دست‌وپا کند

خودروی برقی استارتاپ استرالیایی

ساخت خودروهای الکتریکی در مدل‌های مختلف در دستور کار بسیاری از خودروسازان جدید و قدیم دنیا قرار گرفته است. در استرالیا هم یک استارتاپ دست‌به‌کار شده و می‌خواهد خودروهای برقی تولید کند تا نیاز مردم این کشور در این خصوص را برآورده کند.

توسعه صنایع خودرو در استرالیا
استارتاپ استرالیایی H2X در حال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری روی خودروهای داخلی با پیل سوختی است. نخستین وسیله نقلیه شرکت تازه‌تاسیس در نیوساوت ولز یک شاسی‌بلند با پیل سوختی هیدروژنی به نام «اسنوویی» (Snowy) است که در سال2022 به بازار خواهد آمد. این شرکت همچنین توضیحاتی را درخصوص اسنوویی منتشر و اعلام کرده که نام خودرو از پروژه نیروگاه برقابی کوه‌های اسنوویی گرفته شده است. در این ارتباط وب‌سایت الکترایو، درخصوص فعالیت‌های این استارتاپ و برنامه‌هایش در زمینه تولید اینگونه خودروها مطلبی منتشر کرده است. این سایت می‌نویسد که H2X قصد دارد در کنار خودروی مذکور، وسایل نقلیه هیدروژنی دیگری را نیز مانند تاکسی و تراکتور تولید کند. تا سال2025، این شرکت قصد دارد با استخدام 5هزار نفر، بین 20 تا 25هزار وسیله نقلیه تولید کند؛ ضمن اینکه طبق برنامه، در سال نخست، 3700دستگاه تولید و روانه بازار خواهد شد. حرکت استارتاپ H2X به جان گرفتن صنعت خودروسازی در استرالیا کمک شایانی می‌کند. در عین حال موضوع اشتغال‌زایی را نیز نباید فراموش کرد.

خودرو با پیل سوختی؛ فناوری‌ای برای آینده
خودروی پیل سوختی (FCV) یا خودروی الکتریکی پیل سوختی (FCEV) نوعی خودرو است که انرژی مورد نیاز خود برای حرکت را از جریان الکتریسیته تولید‌شده توسط یک پیل سوختی به‌دست می‌آورد. گفته شده یک شرکت تراکتورسازی آمریکایی حدود 60سال پیش، نخستین وسیله نقلیه با پیل سوختی را تولید کرده است. نیاز به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، یکی از اصلی‌ترین دلایل برای حرکت به‌سمت تولید خودروهای برقی بوده است. در عین حال باید گفت که خودروی پیل سوختی با خودروهای برقی که امروزه تولید می‌شوند، تفاوت دارد.

حامیان طرح
طبق اعلام رسانه‌های استرالیایی، گروه الوین و شرکت دنزو پشت این استارتاپ هستند. دنزو در پروژه‌های مختلف انرژی و هیدروژن فعالیت دارد. اما منافع گروه الوین متفاوت است؛ این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بتن در استرالیاست و می‌خواهد زنجیره حمل‌ونقل خود را به‌صرفه‌تر کند. برندن نورمن، مدیرعامل استارتاپ H2X، می‌گوید: «ما در حال حاضر بودجه قابل‌توجهی برای توسعه وسایل نقلیه و وارد کردن 2خودروی خود در بازار داریم. اکنون با توسعه بسیاری از پروژه‌های انرژی سبز در استرالیا، ما فرصت بی‌نظیری را برای راه‌اندازی یک کارخانه بزرگ در کشور داریم».

نیاز بازار
با تعطیل شدن کارخانه‌های جنرال موتورز، تویوتا و فورد در استرالیا، شرایط تولید خودرو در این کشور متفاوت شده است و به ‌نظر می‌رسد که H2X شانس بسیار خوبی برای تولید و فروش بالا داشته باشد. این استارتاپ اعلام کرده است که 80درصد خودرو در داخل کشور تولید می‌شود و تنها 20درصد از قطعات آن از خارج وارد خواهد شد. پیل‌های سوختی آلمانی خواهند بود و شاسی هم در آسیا سوار خواهد شد. با این شرایط، کار H2X در تولید و فروش وسایل نقلیه بسیار آسان خواهد بود.

کراس اوور اسنوویی
براساس اعلام شرکت، هم‌اکنون نمونه‌هایی از نخستین خودروی استارتاپ H2X تولید شده که مهندسان طرح، مشخصاتی از آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند. «کراس اوور اسنوویی» با قدرت موتور 255اسب بخار یک پیل سوختی 60کیلوواتی دارد و شتاب صفر تا صدش هم 9/6ثانیه است. این کراس اوور می‌تواند با یک‌بار شارژ تا 650کیلومتر را بپیماید.

تغذیه
هنگامی که مخازن هیدروژن وسیله نقلیه پر باشند، پیل سوختی از هیدروژن برای تولید برق برای حرکت استفاده می‌کند، اما درصورتی‌ که هیدروژن تمام‌ شده باشد یا حتی در سفرهای کوتاه شهری، می‌توان باتری خودرو را با متصل کردن به یک ایستگاه، شارژ کرد. به این‌ترتیب شاید خیلی هم لازم نباشد که راننده، مخزن هیدروژن را پر کند. البته این مستلزم زیرساخت‌های مربوط به‌خودروهای الکتریکی است. شاید هم در آینده، H2X تصمیم بگیرد که پیل سوختی را کنار بگذارد و خودروهایش را به مدل‌های برقی (EV) تبدیل کند.

داستان پیل سوختی
خودروی پیل سوختی (FCV) یا خودروی الکتریکی پیل سوختی (FCEV) نوعی خودرو است که انرژی مورد نیاز خود برای حرکت را از جریان الکتریسیته تولید‌شده توسط یک پیل سوختی به‌دست می‌آورد

این خبر را به اشتراک بگذارید