• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103333
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z6wGR
+
-

تنها در صحنه

چرخ تماشا‌خانه‌های تهران 5روز بعد از بازگشایی هنوز نمی‌‌چر‌خد

تنها در صحنه

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

5 روز از آغاز فعالیت برخی از سالن‌های نمایشی می‌گذرد و با توجه به تمهیدات و رعایت دستورالعمل پروتکل‌های بهداشتی و فروش بلیت براساس 50درصد ظرفیت سالن‌ها، تماشاخانه‌ها میزبان تعداد کمی از تماشاگران هستند. سالن‌های نمایشی که روزگاری در پایتخت بیش از 130اجرا داشتند حالا با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز آغاز فعالیت خود را نوعی ریسک می‌نامند. وضعیت تئاتر با توجه به شروع برخی از نمایش‌ها تا اندازه‌ای امیدوار‌کننده است؛ تئاتری که کمترین حمایت‌های مالی و معنوی را دارد و این در حالی است که هنوز هیچ کنسرت‌گذار و تهیه‌کننده‌ای برای برگزاری کنسرت موسیقی درخواستی به دفتر موسیقی ارشاد نداده و باید دید با توجه به فعالیت دو ماهه کنسرت‌های موسیقی (آغاز‌ ماه محرم) چند کنسرت موسیقی در 2‌ماه اول تابستان برگزار می‌شود؟

اجرای 9نمایش در پایتخت
تا به امروز بلیت‌فروشی 9اثر نمایشی آغاز شده، نمایش‌ها اجرای خود را در سالن‌های مولوی، سنگلج، سیمرغ، مستقل، شانو و مهرگان آغاز کرده‌اند و این در حالی است که از میان 5سالن تئاترشهر، این مجموعه نیز به‌زودی پذیرای نمایش «یه گاز کوچولو» به کارگردانی فقیه سلطانی می‌شود.
با نگاهی به ظرفیت سالن‌های نمایشی براساس دستورالعمل فروش بلیت برای 50درصد سالن، به‌نظر می‌رسد هنوز تماشاگران به واسطه شیوع کرونا و بیشتر شدن آمار درگیری مردم با این ویروس در روزهای تابستان، عامل بازدارنده‌ای برای حضور در سالن‌های نمایشی دارند. از یک سو بسیاری از کارگردانان نیز بیشتر ترجیح می‌دهند بعد از پایان این ویروس اجرای خود را آغاز کنند و در این میان موضوع حمایت‌های مادی و جبران خسارت‌ها نیز بر این بی‌رونقی مؤثر است. هم‌اکنون نمایش‌های «است»، «یازده جریحه روح»، «ابر شلوارپوش»، «آگوست در اوسیج کانتی» در میان دیگر نمایش‌هایی که در این ایام روی صحنه می‌روند بالاترین میزان خرید را به‌خودشان اختصاص داده‌اند. تخفیف‌های
20 تا 40درصدی روزهای اول پس از کرونا باعث تسهیل شرایط و استقبال بیشتر از این دسته از سانس‌ها شده است.

774صندلی برای تماشای نمایش در پایتخت
نمایش‌هایی که فروش آنها در سایت آغاز شده در سالن‌های با صندلی حداکثری 236 و حداقلی 56صندلی روی صحنه می‌روند. نمایش «پسر» در سالن سیمرغ اجرا می‌شود؛ سالنی با ظرفیت 56صندلی و نمایش‌های «است» و «یازده جریحه روح» در تئاتر مستقل با ظرفیت 164صندلی روی صحنه می‌رود. نمایش‌های «ابر شلوارپوش»، «پنهان‌خانه پنج در» و «و همیشه پاییز» 3 نمایشی هستند که در سالن‌های اصلی و کوچک مولوی روی صحنه می‌روند. سالن کوچک با ظرفیت 49صندلی و سالن بزرگ با ظرفیت 80صندلی مانند دیگر تماشاخانه‌ها با فروش 50درصد ظرفیت سالن فعالیت دارند. «آگوست در اوسیج کانتی» در تماشاخانه مهرگان با ظرفیت 115صندلی اجرا می‌شود. نمایش «کابوس‌های مرد مشکوک» از سوم تیر اجرای خود را در سنگلج با ظرفیت صندلی 236آغاز کرده است. تماشاخانه شانو هم با تعداد 74صندلی میزبان نمایش «آکواریوم» است.

صندلی‌هایی که فروش نمی‌رود
با نگاهی به بلیت‌های فروخته شده در 4 تا 5 سانس در سایت‌های فروش این نمایش‌ها در چند روز بین 100 تا 200صندلی فروخته‌اند. به‌طور مثال، در نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده در هر سانس 80صندلی از 164صندلی اجازه فروش دارد و در 5سانس، 200بلیت فروخته که به‌نظر جزو نمایش‌های پرفروش این روزهاست. نمایش «ابر شلوارپوش» در چند روز اجرای خود تنها 158بلیت فروخته و نمایش «یازده جریحه روح» نیز در سانس‌های باز شده سایت 190بلیت به فروش رسانده است. اما نمایش‌های «آگوست در اوسیج کانتی» با فروش 81بلیت و «پسر» با 37بلیت فروخته شده، در سایت بلیت‌فروشی دیده می‌شود. نمایش «پنهان‌خانه پنج در» در سانس‌های باز شده برای فروش بلیت تنها 11صندلی خود را برای فروش رزرو کرده است.

یه گاز کوچولو برای تئاترشهر
«یه گاز کوچولو» هم افتتاح‌کننده نمایش‌های تئاترشهر است که اجرای خود را از 10تیر آغاز می‌کند؛ نمایشی به کارگردانی فقیه سلطانی  که تا 27تیر در سالن سایه روی صحنه است. 
سایت فروش این نمایش نیز با توجه به اینکه هنوز اجرایش آغاز نشده در 3 روز متوالی فروش، روزانه با توجه به ظرفیت سالن، 10بلیت فروخته است.

فاصله‌گذاری در بلیت‌فروشی
با این حال محمد عمروآبادی، مدیر سایت تیوال درباره خرید بلیت به همشهری می‌گوید: «باتوجه به وضعیت این روزها و بازگشایی سالن‌ها برخی نمایش‌ها با توجه به تخفیف‌هایی که گذاشتند فروش بلیت داشته  و توانسته‌اند تقریبا حدود 40درصد از ظرفیت تعدیل شده را به فروش برسانند. همچنین اجراها از سیستم جدید و هوشمند فاصله‌گذاری اجتماعی تیوال برای فروش بلیت استفاده می‌کنند که به‌صورت خودکار بین هر فرد یا گروه نهایت 3 یا 4نفره آشنا با هم فاصله ایجاد می‌کند.»

ایرانشهر بدون اجرا
در میان تماشاخانه‌های بزرگ و کوچک پایتخت، یکی از سالن‌های نمایشی که همواره با تماشاگر همراه بوده، ایرانشهر است. اما به‌نظر می‌رسد با وجود بازگشایی سالن‌های نمایشی، کارگردانان برای اجرای نمایش‌های خود در حال  حاضر تمایلی ندارند. این در حالی است که سالن‌های ناظرزاده و سمندریان جزو سالن‌های الف پایتخت هستند و خیلی از کارگردانان علاقه دارند تا در این سالن‌ها اجرا داشته باشند.
 اما در این اوضاع و احوال کارگردانان ترجیح می‌دهند، انصراف بدهند تا بتوانند در یک شرایط بهتر نمایش خود را روی صحنه ببرند. با توجه به اینکه هیچ گروهی اعلام آمادگی برای اجرا در تیر و مرداد نکرده است، تعطیلی تماشاخانه ایرانشهر حداقل تا ۲‌ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

پیشنهادی برای برگزاری کنسرت نیست

با توجه به فعالیت مجدد سالن‌های تئاتر و سینما و به‌دنبال آن موسیقی، پیش‌بینی می‌شد که کنسرت‌های موسیقی در همان روزهای اول درخواست مجوز برگزاری کنسرت داشته باشند و بازار برگزاری کنسرت‌ها داغ شود. اما با توجه به استفاده و فروش بلیت با ظرفیت 50درصدی سالن‌های بزرگ هیچ تهیه‌کننده و برگزار‌کننده کنسرتی درخواست مجوز به دفتر موسیقی وزارت ارشاد نداده است و این در حالی است که کنسرت‌های موسیقی در 2‌ماه تیر و مرداد فرصت برگزاری کنسرت دارند و از شهریور‌ماه و با شروع ماه محرم و صفر بار دیگر اجازه برگزاری کنسرت وجود ندارد و 2‌ماه دیگر به تعطیلی سالن‌های موسیقی اضافه می‌شود.

نمایش «است» به کارگردانی پرنیا شمس و به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده در هر سانس 80صندلی از 164صندلی اجازه فروش دارد و در 5سانس، 200بلیت فروخته که از نمایش‌های پرفروش این روزهاست

هیچ تهیه کننده و برگزار کننده کنسرتی به خاطر فروش 50 درصدی بلیت سالن‌ها تمایلی به برگزاری کنسرت ندارد

این خبر را به اشتراک بگذارید