• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103320
+
-

تکلیف من چیست؟

سلام شهردار
تکلیف من چیست؟


فرانک جواهری ـ خبرنگار

برنامه تصویری «سلام آقای شهردار» بیش از یک ‌ماه است به‌طور منظم از شبکه شهر در حال پخش است. در هر قسمت از برنامه از شهروندان و  اقشار مختلف می‌خواهیم پرسش خود را از شهردار تهران بپرسند و سپس فیلمِ پرسش برای شهردار پخش شده و او پرسش شهروندان را پاسخ می‌دهد. این برنامه بخشی کوچک از تلاش شبکه شهر است تا تهران را در راستای شعار شهردار تهران تبدیل به شهری برای همه کند. پرسش و پاسخ این قسمت برنامه «سلام آقای شهردار » را بخوانید.
شهروند: سلام آقای شهردار، من در شهرداری منطقه ۹ میدان استادمعین یک ملک کلنگی دارم. در سال ۱۳۹۴ توانستم اجازه ساخت‌وساز 7 طبقه را از شهرداری بگیرم و ۱۱۰میلیون بابت آن به شهرداری پرداخت کردم. اما مشکلی برایم پیش آمد و 4 سال در ایران نبودم، بعد از آنکه به ایران بازگشتم، شهرداری به من اعلام کرد باید فرایند دریافت تراکم را از اول شروع کنم و دیگر اجازه ساخت 7 طبقه به من داده نخواهد شد و هم‌اکنون طبقات مجاز فقط 5 طبقه است. من برای دریافت تراکم 7 طبقه ۱۱۰میلیون دادم اما الان از من می‌خواهند برای تراکم ۵ طبقه ۵۰۰میلیون تومان به شهرداری پرداخت کنم. یعنی ۱۱۰تومان که در سال ۹۴ پرداخت کردم فقط برای 2 طبقه کافی ‌است. هر جا که می‌روم و با هرکس که صحبت می‌کنم هیچ‌کس جوابگو نیست. مدام به بخش‌های مختلف ارجاع داده می‌شوم. هیچ‌کدام از کارهایم هم تأثیر نداشته است، تکلیف من چیست؟
پیروز حناچی، شهردار تهران: پروانه‌های ساخت برای یک دوره زمانی مشخص اعتبار دارند. معمولاً اعتبارشان 3 سال بوده و تا یک سال هم قابلیت تمدید دارد. اگر در این مدت فرد ساخت‌و‌ساز نکرد، پروانه ساختش شامل شرایط جدید می‌شود. هر مبلغی که توسط فرد پرداخته شده، از هزینه جدید پروانه ساخت کسر شده و فرد باید بقیه مبلغ را پرداخت کند. البته در منطقه ۹ تهران براساس طرح تفصیلی به هیچ عنوان، اجازه ساخت ۷طبقه داده نمی‌شود. اگر هم در سال ۹۴ اجازه ساخت ۷طبقه داده شده، غیرقانونی بوده است. طبیعتاً اگر بخواهیم شهر متعادلی داشته باشیم، باید ضوابط طرح تفصیلی را حاکم کنیم. اگر این شهروند عزیز همان موقع ساخته بود، هیچ مشکلی برایش به‌وجود نمی‌آمد، ولی الان شامل ضوابط طرح تفصیلی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید