• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103319
+
-

کافه‌مجلس


   اختلاف‌نظر درباره  تعیین تکلیف تاجگردون
حجت الله فیروزی ،سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت:پس از تأیید اعتبارنامه آقای تاجگردون در جلسه روز گذشته کمیسیون تحقیق، ما این گزارش را جمع‌بندی کردیم و امروز آن را تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهیم کرد و احتمالا در اولین جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات هفته آینده یعنی یکشنبه ۱۵ تیرماه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار می‌گیرد. وی با اشاره به وجود اختلاف نظرهایی در مورد اینکه آیا این اعتبارنامه باید در صحن مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شود یا نه، در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: دو برداشت متفاوت وجود دارد، در آیین‌نامه مجلس لفظ تصمیم‌گیری در این باره آمده و برداشت برخی حقوقدان‌ها این است که این تصمیم‌گیری به معنی اخذ نظر است و آنچه در مجلس از آن برداشت می‌شود رأی‌گیری است.

    چرا کمیسیون‌های غیراقتصادی بی‌مشتری‌اند؟
گرایش نمایندگان برای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی با محوریت اقتصاد و سهم اندک کمیسیون‌های غیر اقتصادی در اغلب دوره‌های مجلس به چشم می‌خورد. یکی‌از نمایندگان مجلس دهم دغدغه‌مندی‌های استانی، فقدان نظام انتخاباتی حزبی و استانی و ترجیحات شخصی را در این زمینه موثر می‌داند. به گزارش ایلنا، غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار و رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس دهم در این خصوص معتقد است تا زمانی که ساختار مجلس اصلاح نشود و انتخابات مجلس ملی و استانی نباشد، این شرایط همچنان حاکم است چون نمایندگان در راستای مأموریت اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر قانون است، عمل نمی‌کنند و بیشتر به دنبال این هستند که در کمیسیونی شرکت کنند که برای حوزه انتخابیه و مطالبات مردم آن منطقه بتوانند ایفای نقش کنند. برای مثال نمایندگان استان خوزستان بیشتر به دنبال عضویت در کمیسیون انرژی هستند. زیرا مسائل و مشکلات این استان بیشتر مربوط به انرژی و سوخت است و در نتیجه نماینده به دنبال این است که در دوره نمایندگی خود پاسخگوی مردم باشد.

    ودیعه نمی‌گیرم!
مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران با اشاره به پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگان، گفت: بنده به رغم اینکه احتیاج به این ودیعه مسکن دارم و مستاجر هم هستم این ودیعه را دریافت نخواهم کرد. وی با بیان اینکه پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگانی که در تهران مسکن دارند اقدام مناسبی نیست، در گفت وگو با تسنیم افزود: مردم در شرایط فعلی در تنگنا قرار دارند و تهیه مسکن برای آنها سخت شده است به اعتقاد بنده اگر به مردم ودیعه مسکن پرداخت می‌شود به نمایندگان نیز این ودیعه را بدهند. آقاتهرانی تجربه نمایندگی در ادوار هشتم و نهم مجلس را دارد و برای نخستین بار است که درباره ودیعه مسکن نمایندگی و بایدها و شایدهای آن رسما اعلام نظر می‌کند.

    استیضاح هیأت رئیسه شدنی نیست
احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، در واکنش به اقدام برخی نمایندگان مبنی بر جمع‌آوری امضا برای استیضاح هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: برخی همکاران نسبت به چینش کمیسیون‌ها گلایه‌مندند در حالی‌که این امر بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، او افزود: به عنوان مثال برخی همکاران در دوره‌های قبل در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بودند و حالا می‌خواهند به کمیسیون عمران یا برنامه و بودجه بروند که طبیعتاً آیین‌نامه اجازه این کار را نمی‌دهد.

   دیدار قالیباف با 2 سفیر
 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دیروز با سفرای چین و فلسطین دیدار کرد. به گزارش خانه ملت،قالیباف دیروز در دیدار با چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین رفتار یکجانبه آمریکا را در جهان معاصر تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی خواند و بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با این اقدامات نابخردانه کاخ سفید تاکید کرد. او  همچنین در دیدار با صلاح الزواوی، شیخ السفرای خارجی مقیم تهران و سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی ایران، گفت: رژیم جعلی صهیونیستی از درون با بحران فروپاشی مواجه است و حتی نخست وزیر جنایتکار این رژیم برای تشکیل دولت اشغالگر خود ماه‌هاست با بحران داخلی مواجه است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید