• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 خرداد 1399
کد مطلب : 102755
+
-

دیپلماسی اقتصادی ظریف در آنکارا

صادرات گاز ایران به ترکیه و همچنین پروازهای بین 2کشور از سرگرفته می‌شود

دیپلماسی
دیپلماسی اقتصادی ظریف در آنکارا


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به ترکیه سفر کرده است، در استانبول درباره مسائل اقتصادی بین ایران و ترکیه گفت‌وگو کرد؛ گفت‌وگوهایی که منجر به توافق طرفین برای ازسرگیری پروازها در ‌ماه آگوست (11مرداد) و همچنین ضرورت ازسرگیری صادرات گاز شد. 
به‌گزارش ایسنا، در دیدار بین محمد‌جواد ظریف و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، راه‌های جبران کاهش تجارت بین 2کشور در 4‌ماه گذشته به‌دلیل مقررات محدود‌کننده کرونا بررسی شد. پروازهای بین 2کشور به‌خاطر کرونا به حالت تعلیق درآمده بود. همچنین وقوع انفجارهایی در خطوط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه باعث وقفه در صادرات گاز شده بود. این انفجارها ساعت 6صبح روز 12فروردین امسال در خاک ترکیه و در نزدیکی مرز بازرگان رخ داه بود. ظریف دیروز در پیامی توییتری درباره سفرش به استانبول و دیدار با همتای ترکیه‌ای خود نوشت: مذاکرات سازنده‌ای با دوستم مولود چاووش اوغلو و دیگر مقامات ارشد استانبول داشتم. تبادلات نظر کامل انجام شده و تصمیماتی مفید درباره همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و جهانی گرفته شد. رایزنی‌های دقیق لازم‌الاجرا هستند.

توافق‌ها برای نشست آستانه
توافق برای برگزاری اجلاس سران آستانه به‌صورت مجازی در هفته‌های پیش‌رو و سپس برگزاری اجلاس حضوری در تهران در نخستین فرصت ممکن، مسائل سوریه، یمن، لیبی و مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در 2 دور گفت‌وگوی انجام شده بود.
محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در نشست خبری با همتای ترک خود با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به تهران همچنین اعلام کرد که در ادامه روند آستانه به‌زودی نشستی در سطح سران در تهران برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در رابطه با تحولات سوریه و یمن رایزنی کردیم و ترکیه به‌دنبال این است که در کشور یمن صلح ایجاد شود. از سوی دیگر، چاووش اوغلو گفت: ترکیه و روسیه در رابطه با مسئله لیبی اختلاف‌نظر ندارند و تعویق دیدار با وزیر خارجه و دفاع روسیه به‌منظور تعمیق رایزنی‌ها در رابطه با مسئله لیبی است. قرار است نشست مجازی حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه برای ایجاد صلح در سوریه به‌زودی برگزار شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید