• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102684
+
-

دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم قابل‌بخشش مالیاتی ابلاغ شد

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم قابل‌بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را صادر کرد. به گزارش همشهری، در این دستورالعمل تازه‌ترین تسهیلات حمایتی سازمان امور مالیاتی کشور از فعالان اقتصادی در قالب بخشودگی جرائم قابل‌بخشش مالیاتی تا پایان سال‌جاری اعلام شده است. در این دستورالعمل آمده است: در اجرای مصوبات چهل و هشتمین جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و قانون مالیات‌های مستقیم بدین‌وسیله بخشودگی جرائم قابل‌بخشش موضوع قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در هر منبع برای هر سال یا دوره، حسب مورد در سال ۱۳۹۹ درصورت پرداخت مانده بدهی (اصل بدهی، جرائم غیرقابل‌بخشش و آن بخش از جرائمی که مورد بخشودگی واقع نشده است) به شرح اعلام شده تعیین می‌شود.

بر این اساس، بخشودگی جرائم موضوع این دستورالعمل برای هر دوره یا سال در هر منبع، حسب مورد حداکثر تا مبلغ ۵۰میلیارد ریال است. درصورت پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده تا پایان دی سال ۱۳۹۸ حداکثر تا ۳۱ خرداد ۹۸ برای واحدهای تولیدی ۹۰درصد و برای سایر مؤدیان میزان بخشودگی ۸۰درصد خواهد بود.
همچنین درصورت پرداخت مانده بدهی طبق برگ قطعی ابلاغ شده از اول بهمن ۹۸ تا ۳۱ خرداد ۹۹ و حداکثر تا پایان تیر سال‌جاری، میزان بخشودگی به میزان ۱۰۰درصد خواهد بود. درصورتی‌که مؤدیان مالیاتی، مشمول خسارت تأخیر موضوع ماده ۲۲۲ قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره به ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده باشند، ابتدا بایداین مبالغ از جرائم مالیاتی کسر و سپس نسبت به بخشودگی جرائم اقدام شود. درصورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده پس از مهلت‌های تعیین شده، به ازای هر‌ماه2 درصد از بخشودگی موضوع این ماده تا پایان سال کسر می‌شود. مفاد این دستورالعمل مانع از اعمال بخشودگی جریمه عدم‌تسلیم اظهارنامه مالیاتی و جریمه تأخیر موضوع قانون مالیات بر ارزش‌افزوده نسبت به مهلت‌های اعلامی به‌موجب بخشنامه‌های صادره نخواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید