• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 26 خرداد 1399
کد مطلب : 102681
+
-

رشد 46درصدی ارزش معاملات بازار سهام

در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 0.38درصد کاهش یافت با این حال ارزش معاملات بورس 46درصد رشد کرد.
پس از چندین روز صعود، دیروز شاخص کل بورس تهران با اندکی نزول مواجه شد به‌طوری که با 4هزارو 481واحد کاهش معادل 0.38درصد افت کرد و به یک میلیون و 185هزار واحد رسید. با این حال در مبادلات دیروز ارزش کل معاملات که یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سهام است با 6هزارو 780واحد افزایش مواجه شد و معادل 46درصد رشد کرد. سرمایه‌گذاران دیروز جمعا 21هزارو 292میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس دادوستد کردند. دیروز همچنین تعداد معاملات انجام شده در بورس هم 28درصد افزایش یافت و جمع کل معاملات انجام شده به 2میلیون و 520هزار معامله رسید.

افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد
دادوستد‌های روز گذشته بازار سهام در شرایطی دنبال شد که مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی صادر شد. به گفته سرپرست وزارت صنعت، سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت ۲۰درصدی لوازم خانگی نسبت به سال گذشته را صادر کرده است. به‌نظر می‌رسد این خبر می‌تواند بر سهام شرکت‌های این گروه تأثیر مثبتی داشته باشد ضمن اینکه تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد دولت برنامه‌هایی برای افزایش تولید لوازم خانگی از طریق کارخانجات داخلی در دست دارد. چنانچه این سیاست اجرا شود می‌توان امیدوار بود صنایع فعال در بخش لوازم خانگی با افزایش تولید و رشد سود مواجه شوند. ظرفیت تولید واحدهای لوازم خانگی ایران هم‌اکنون 2تا 3برابر وضعیت فعلی است.
امروز همچنین قرار است موضوع افزایش قیمت لاستیک هم در ستاد تنظیم بازار بررسی شود. انجمن صنفی صنعت تایر ایران طی نامه‌ای به سازمان حمایت درخواست کرده بود قیمت لاستیک‌ بین 10تا 74درصد و رادیال‌های سواری 54درصد افزایش یابد اما دیروز عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از پیشنهاد افزایش ۳۰درصدی قیمت لاستیک به ستاد تنظیم بازار و بررسی آن در جلسه امروز خبرداد و تأکید کرد: افزایش بیشتر از سوی تولیدکنندگان، منوط به ارائه صورت‌های مالی است.
با این شرایط به‌نظر می‌رسد ظرف روز‌های آینده و درصورت موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت لاستیک، سهام شرکت‌های این گروه هم در بورس تحت‌تأثیر قرار بگیرد.
یکی دیگر از رویداد‌های مهم روز گذشته دستور تازه رئیس‌جمهوری در حوزه مسکن بود. با دستور رئیس‌جمهور، 3وزارتخانه به همراه بانک مرکزی مکلف شده‌اند تدابیر اندیشیده شده برای ساماندهی بازار مسکن را اجرایی کنند که مشروح آن را در گزارش دیگر همین صفحه می‌خوانید.
برآورد می‌شود اجرا شدن این دستور اثرات عمیقی بر حوزه مسکن و شرکت‌های این گروه در بازارسرمایه داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید