تأمین مالی مترو نیازمند ابزار حاکمیتی است
شهردار و مسئولان شهری پایتخت در بازدید از روند ساخت خط6 متروی تهران بر لزوم استفاده از ابزارهای حاکمیتی برای تامین منابع مالی مترو تأکید کردند.
بهگزارش همشهری، پیروز حناچی، شهردار تهران در این بازدید با اشاره به اینکه تکمیل خطوط مترو و توسعه آن یک موضوع حاکمیتی است، تأکید کرد: در نتیجه برای پیشبرد آن باید از تمام ابزارهای حاکمیتی استفاده کرد. او با اشاره به اینکه بخشی از محدودیتهای بانک شهر و بانکهای عاملی که به ارائه تسهیلات به شرکت مترو میپردازند، ملاحظاتی است که بانک مرکزی برای آنها درنظر گرفته است، گفت: بنابراین برای رایزنی و پیشبرد اهداف در حوزه تامین منابع مالی باید رایزنی با بانک مرکزی بیش از پیش انجام دهیم. حناچی با اشاره به اینکه مسئولان کلان کشور باید با مشکلات متروی تهران برای توسعه خطوط و میزان تأثیر بهرهبرداری از خط ۶ و ۷ متروی تهران بر رضایتمندی مردم تهران بیشتر آشنا شوند، خاطرنشان کرد: ما در حال پیگیری تامین منابع مالی از تمام راههای موجود هستیم. در همین راستا برای نقد شدن اوراق مشارکت شرکت متروی تهران نیز رایزنیهایی را انجام داده و این موضوع را تا تحقق کامل پیگیری میکنیم. حناچی با اشاره به اینکه ایدهآل از دید ما بهرهبرداری تا ایستگاه سولقان خط۶ است، اظهار کرد: امیدواریم مشکلات مربوط به تامین منابع مالی برای حوزه تجهیزات و سیویل در خط6 مرتفع شود و با درنظر گرفتن خط ۶ و ۷ بهعنوان پروژههای اولویتدار شهرداری تهران از تمام ظرفیتهای شهرداری برای پیشبرد این دو پروژه استفاده کنیم. همچنین سیدمناف هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه بهمنظور نظمدهی به توسعه خطوط مترو نیازمند تعیین یک رژیم پرداخت مالی هفتگی یا ماهانه به این شرکت هستیم، عنوان کرد: در این صورت میتوانیم ایستگاههایی را که دارای پیشرفت بیشتر هستند، سریعتر تکمیل کرده و به بهرهبرداری برسانیم. علی امام، مدیرعامل شرکت مترو نیز با ارائه گزارشی درخصوص روند توسعه خط۶ متروی تهران، تأکید کرد: متأسفانه بخش میانی و شمالی این خط هنوز وارد مدار بهرهبرداری نشده است. در برنامه امسال مقرر است درصورت تامین منابع مالی این دو بخش نیز تکمیل و وارد مدار بهرهبرداری شود. هماکنون 4بخش ساختمانی در خط۶ متروی تهران فعال است که ۳۲کیلومتر آن حد فاصل ایستگاه دولتآباد تا ایستگاه سولقان قرار دارد. از طرف جنوبی نیز عملیات حفاری خط۶ متروی تهران از دولتآباد به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در حال انجام است. خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری حدود 3200متر حفاری در این بخش صورت گرفته است؛ این در حالی است که در دوره گذشته نیز حدود 1200متر حفاری انجام شده بود. درصورتی که مجموع حفاریها به 6200متر برسد، این بخش به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) میرسد. شهرداری در نظر دارد این بخش از خط را در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به ایستگاه شهرری در خط یک متروی تهران متصل کند. در این نقطه راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز یک ایستگاه خواهد داشت تا بتوان به این وسیله تبادل مسافر بین خط یک، ۶ و راهآهن انجام شود. درصورت تامین منابع مالی امکان بهرهبرداری از فاز دوم خط6 شامل 6 ایستگاه از تربیت مدرس تا ستاری و ۱۰کیلومتر در بخش جنوبی این خط از شهیدرضایی تا امیرکبیر وجود دارد.