5گواه توسعه مترو در31ماه اخیر
گزارش اختصاصی همشهری از روند توسعه حملونقل زیرزمینی تهران طی دوره حاضر مدیریت شهری
سیدمحمد فخار _ خبرنگار
متروی تهران امسال وارد بیستودومین سال فعالیت خود شده است. طی این سالها اگرچه شهر به 237کیلومتر خطوط مترو و 125ایستگاه دست یافته اما اینکه مسیر پیشرفت چگونه طی شده و در 3دوره مدیریتی اخیر، ترددهای شهری چگونه به سمت مترو رفته، نکتهای مهم و قابل بررسی است. طی سالهای پس از انقلاب، دوره حیات مجدد متروی تهران از ابتدای سال65 آغاز شد. در آن سالها بهعلت جنگ تحمیلی دولت وقت با این قید شروع کار مترو را مصوب کرد که به بودجههای دولتی متکی نباشد. روند پیشرفت مترو پس از پایان جنگ شکل دیگری به خود گرفت و با کمکهای دولتی در سال77 خط5 مترو در مسیر تهران تا کرج افتتاح شد. گزارش حاضر به بررسی 3دوره مدیریتی مترو در 2دهه اخیر میپردازد و روند پیشرفت مترو در این 3دوره را بررسی میکند. شاخصهای توسعه مترو بیشک شامل طول خطوط افتتاحشده، تعداد ایستگاه افتتاحشده، پست برق افتتاحشده، پایانه افتتاحشده و واگن جدید است. برای بررسی این شاخصها 3دوره اخیر مدیریت شهری را زیر ذرهبین قرار دادیم تا مشخص شود توسعه مترو طی این سالها چگونه بوده است. شرکت متروی تهران این آمار را اختصاصی در اختیار همشهری قرار داده است. نکته حائز اهمیت در مقایسه پیشرو اینکه متأسفانه در یکی 2سال اخیر شدیدترین تحریمها علیه کشور را داشتهایم و با توجه به تامین قطعات بنیادی مترو در خارج از کشور، پس از بحران ارزی این سالها، قیمت نهایی تولیدات داخلی 3برابر افزایش یافته است. از سویی با توجه به رقم یکمیلیون یورویی هر واگن مترو، مشکل مالی بزرگترین سنگ پیش پای توسعه متروی تهران است. بسیاری از شهروندان فکر میکنند پس از تحریمهای گسترده سالهای اخیر، این سامانه شهری تحریم است اما معضل بزرگ در مسیر توسعه مترو تنها و تنها نرسیدن منابع مالی است. در چنین شرایطی باید دید آیا در روند توسعه مترو تزلزل و توقفی پیش آمده یا چرخ توسعه مترو با همان سرعت میچرخد.