• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102543
+
-

بنگاه‌های تولیدی بدهکار تعطیل نمی‌شود

یک روز پس از اظهارنظر رئیس دستگاه قضا، مبنی براینکه هیچ‌یک از بانک‌های کشور حق ندارند کارگاه یا کارخانه تولیدی را که تملک کرده‌اند تعطیل یا نیمه تعطیل کنند، رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد: پیگیری مطالبات معوق بانک‌ها یک ضرورت است اما نباید منجر به تعطیلی حتی یک واحد تولیدی شود و بدهی آنها بایستی طبق ضوابط اعلامی بانک مرکزی محاسبه شود. پیش از این در آبان‌ماه سال گذشته، سیدابراهیم رئیسی در جریان یک سفر استانی اظهار کرده بود که قوه قضاییه مانع تعطیل شدن حدود ۵۰۰ واحد تولیدی در کشور شده است و این قوه به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد که هیچ کارخانه یا کارگاهی به‌دلیل بدهی بانکی تعطیل شود. همان زمان حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در واکنشی به این خبر اعلام کرد: نام، مکان، علت در معرض تعطیل بودن و اقدامات مشخص دستگاه قضایی در هر مورد و وضعیت فعلی تولید هر مرکز را جهت تنویر افکار عمومی اعلان فرمایید. 2روز پیش رئیس دستگاه قضا در سفر به استان فارس اظهار کرد: از یک سرمایه‌گذار و کارآفرین که تلاش می‌کند کارخانه‌اش نخوابد و کارگران اخراج نشوند و چراغ واحد تولیدی روشن باشد، باید هم از نظر قانونی و هم از نظر پرداخت تسهیلات و اعتبارات بانکی و هم از نظر قضایی حمایت کرد. رئیسی با اشاره به سخنان یکی از حاضران درخصوص تملک واحد‌های تولیدی توسط بانک‌ها به‌عنوان طلب تأکید کرد: به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی‌پذیریم و نمی‌شود پذیرفت. رئیس دستگاه قضا همچنین از اقدام برخی بانک‌ها در گرفتن نرخ سود تسهیلات بالاتر از میزان نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی انتقاد کرد و خواستار برخورد با این تخلفات شد.

واکنش همتی
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن حمایت از نظر رئیس دستگاه قضا درخصوص نحوه وصول مطالبات بانک‌ها اظهار کرد: اصل پیگیری به موقع مطالبات بانک‌ها امری ضروری است، اما این امربه هیچ وجه نبایستی منجربه تعطیلی حتی یک واحدتولیدی بشود و محاسبه بدهی آنها نیز بایستی برمبنای ضوابط اعلام شده از سوی بانک مرکزی باشد. وی تصریح کرد: بانک‌ها به موجب قوانین و مقررات موظف هستند که محل اجرای طرح را وثیقه بگیرند و به‌عنوان وکیل سپرده گذاران درجهت صرفه و صلاح موکلان خود و استیفای مطالبات ناگزیر از اقدامات قانونی هستند ولی، این نکته نیز مهم است که بایستی حداکثر همراهی با تولیدکنندگان داشته و از هرگونه اقدامی که منجربه تعطیلی واحد تولیدی می‌شود، جداً ‌پرهیز کنند.
سکاندار بانک مرکزی با اشاره به برخی مقررات وضع شده در ارتباط با تسهیل شرایط وصول مطالبات بانک‌ها از بنگاه‌های تولیدی کشور از بانک‌ها خواست تا این دستور‌العمل‌ها را به‌طور جدی دنبال کنند، اما در عین حال تأکید کرد: حمایت از تولید مستلزم داشتن بانک‌هایی سالم، باثبات   و مستحکم است.تسهیلات اعطائی بانک‌ها متعلق به سپرده‌گذاران است.لذا، برگشت به موقع این منابع، بانک‌ها را درتأمین مالی تولید یاری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید