• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 خرداد 1399
کد مطلب : 102486
+
-

مرگ خودخواسته کارمند یک شرکت حفاظتی در میدان نفتی

دستور ویژه برای بررسی یک خودکشی

داخلی
دستور ویژه برای بررسی یک خودکشی


خودکشی عمران محمدی روشن، یکی از کارکنان جوان بخش نگهبانی چاه نفتی «اف ۱۹» در میدان نفتی یادآوران، سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی در روزهای گذشته بود. عده‌ای از همان ابتدا تأخیر پیمانکار در پرداخت حقوق ماهانه این مرد جوان را دلیل خودکشی او عنوان کردند و برخی از مشکلات مالی او به‌عنوان انگیزه‌ خود‌کشی‌اش خبر دادند و همه اینها باعث شد که جوی از اعتراض و ناامیدی شبکه‌های اجتماعی را در برگرفته و احساسات بسیاری از کاربران خدشه‌دار شود. حال آنکه برخی مسئولان رسمی نیز همانند همه پرونده‌های اینچنینی هرگونه ارتباط میان شرایط کاری متوفی با خودکشی او را رد کرده و مدعی شدند که دلیل این اتفاق را باید در جای دیگری جست‌‌وجو کرد. حالا اما وزیر نفت وارد ماجرا شده و با دستور او قرار است به‌طور دقیق بررسی و مشخص شود که دلیل خودکشی دردناک این کارگر 33ساله چه بوده است.
به گزارش همشهری، حدود ساعت‌یک بامداد چهارشنبه 21خرداد بود که عمران محمدی روشن 33ساله، با حلق‌آویز کردن خود از دکلی در محل کارش در میدان نفتی یادآوران در غرب خوزستان به زندگی‌اش پایان داد. او یکی از پرسنل نگهبانی و حفاظتی بود که از طریق یک شرکت پیمانکاری حفاظتی استخدام شده بود و طولی نکشید که عکس‌ها و تصاویر این اقدام دردناک او در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست و همه‌جا پر شد از روایت‌های مختلف درباره علت خودکشی او. پرداخت نشدن دستمزد اردیبهشت‌ماه، ناکام ماندن تلاش او‌ برای دریافت مساعده، تن دادن به بدترین شرایط قراردادهای تحمیلی پیمانکار برای از دست ندادن کار و دریافت حداقل حقوق ازجمله دلایلی بود که در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان علت خودکشی این کارمند جوان عنوان شد و افکار عمومی را که در روزهای پیش‌تر نیز با اخبار تلخی همچون خودکشی یک کودک کار و خودکشی یک جانباز در کرمانشاه درگیر شده بود، نسبت به این حادثه جریحه‌دار کرد.
پس از انتشار این اخبار بود که واکنش‌های رسمی نیز نسبت به این حادثه غم‌انگیز انتشار یافت. ارسلان غمگین، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره این حادثه گفت: محمدی روشن در شرکت حفاظتی و مراقبتی نظم‌آفرینان ایمان در میدان نفتی یادآوران (غرب خوزستان) مشغول کار بوده و بررسی و تحقیقات اداره بازرسی و روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نشان می‌دهد که این شرکت تنها حقوق اردیبهشت۹۹ را پرداخت نکرده که آن هم قرار بوده در هفته آینده پرداخت شود.
وی گفت: این کارگر از اول فروردین۹۹ تا ۱۱اردیبهشت سر کار خود حاضر نبوده و طلب حقوق نامبرده حدود ۲۰روز بوده که این مسئله نشان می‌دهد دریافت‌نکردن حقوق معوقه نمی‌تواند دلیل اصلی و تامه خودکشی وی باشد. بنابراین در حوزه کاری این اداره کل، شرکتی که کارگر متوفی در آن مشغول کار بوده مرتکب تخلفی در حوزه پرداخت حقوق کارگران نشده است.
غمگین اضافه کرد: عمران محمدی روشن در مدت 4سال فعالیت خود در شرکت پیمانکاری، همه حقوق و مزایای خود را دریافت کرده و مطالبه‌ای از شرکت نداشته است. به گفته وی، پلیس آگاهی و دستگاه قضایی نیز در حال بررسی دلیل خودکشی محمدی روشن هستند، ولی از دیدگاه ما دریافت‌نکردن حقوق معوقه نمی‌تواند دلیل محکمی برای خودکشی باشد و احتمال دارد اختلافات خانوادگی و مسائل روحی در خودکشی این کارگر مؤثر باشد که این موضوع باید مورد بررسی دقیق پلیس و دستگاه قضایی قرار گیرد.
تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در این رابطه اظهار کرد: پس از شنیدن این خبر بسیار متاثر شدیم و به این قضیه به‌صورت مستقیم ورود کردیم و براساس اطلاعاتی که همکاران بنده در منطقه دادند این مسئله ریشه‌یابی شد. موضوع عدم‌پرداخت حقوق متوفی را که عامل خودکشی عنوان شده بود به‌صورت دقیق بررسی کردیم. مرحوم تا پایان سال گذشته تمام حقوق و مزایای خود را دریافت کرد و اکنون به دلایلی که هنوز برای بنده روشن نشده است یک‌ماه و نیم اول سال مراجعه به‌کار نداشتند، سپس در اردیبهشت‌ماه، پیمانکار مجددا وی را پذیرش کرده است. با توجه به اینکه یک‌ماه الی یک‌ماه‌ونیم فعالیت مجدد خود را با شرکت از سرگرفته است، به‌نظر می‌رسد علت خودکشی دیرکرد در پرداخت حقوق نبوده و قابل تأیید نیست.

توضیحات پیمانکار
به‌دنبال این حادثه، مؤسسه نظم‌آفرینان ایمان، شرکتی که نگهبان 33ساله توسط آن استخدام شده بود نیز در سایت خود ضمن همدردی با خانواده عمران محمدروشن اعلام کرد: خبر درگذشت همکار عزیزمان قلب ما را مالامال از اندوه کرده است. لازم به توضیح است که حقوق و مزایای ‌ماه اسفند و عیدی و سنوات مرحوم محمدی‌روشن به‌طور کامل و براساس قانون کار و قرارداد منعقده پرداخت شده که مدارک روزهای حضور ایشان در محل کار و اسناد پرداختی در پیوست‌یک ارائه شده است. در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ قرارداد ایشان به‌دلیل یک مشکل شخصی تمدید نشد و بازگشت به محل کار منوط به حل مشکل یادشده شد که براساس مدارک موجود متعاقبا مرحوم به‌مدت ۲۱روز در مؤسسه شفا تحت مداوا قرار گرفته و پس از طی این دوران با مساعدت مؤسسه نظم‌آفرینان ایمان به محل کار خود بازگشته است. لازم به ذکر است که موعد پرداخت حقوق اردیبهشت، براساس روال در پانزدهم ‌ماه بعد یعنی نیمه خرداد بوده که تا به امروز با ۶ روز تأخیر و دیرکرد مواجه شده است؛ آیا ۶روز دیرکرد می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتکاب به‌ خودکشی آن هم در محل کار باشد؟ 

دستور وزیر
به‌دنبال همه این اظهارنظرها بود که بیژن زنگنه، وزیر نفت روز پنجشنبه به مهندس شمسایی، مشاور خود ماموریت داد تا علت حادثه خودکشی یکی از کارکنان در میدان یادآوران را بررسی کند. در این دستور که خطاب به مشاور وزیر نفت است، آمده: با توجه به حادثه تأسفبار خودکشی یکی از کارکنان حراستی شاغل در یکی از پیمانکاران دست دوم در منطقه یادآوران، بدین وسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود که به اتفاق آقای فهیمی‌تبار، مدیرکل منابع انسانی وزارتخانه، با فوریت برای شناخت علت واقعی حادثه، نسبت به بررسی میدانی موضوع از جوانب مختلف و کسب اطلاعات از دستگاه‌ها و مقامات مرتبط، اقدام کرده و نتیجه را همراه با پیشنهاد، مستقیما به اینجانب گزارش نمایید. حالا باید منتظر بود تا نتیجه این بررسی‌ها مشخص کند علت و انگیزه اصلی کارگر جوان از پایان دادن به زندگی خود چه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید