• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 22 خرداد 1399
کد مطلب : 102397
+
-

قالیباف به شورای نگهبان رفت

سیاست‌های کلی نظام، معیشت و انتخابات برخی از محورهای ملاقات رئیس مجلس با اعضای شورای نگهبان بودند

گزارش
قالیباف به شورای نگهبان رفت

شورای نگهبان در نخستین ‌ماه تشکیل مجلس یازدهم میزبان رئیس آن بود. جلسه چهارشنبه فقها و حقوقدانان شورای نگهبان با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برگزار شد. پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان محتوای این دیدار را بحث و تبادل‌نظر درباره راهکارهای تعامل و همکاری میان مجلس و شورای نگهبان در زمینه قانونگذاری عنوان کرد. قالیباف هم 3مورد از مباحثات این جلسه را اطلاع‌رسانی کرد. او از محتوای این جلسه به سیاست‌های کلان نظام که در 17بند از سوی مقام معظم رهبری به مجلس ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: اجرای این سیاست‌ها مبنای کار مجلس و همچنین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رئیس مجلس به‌عنوان مهمان ویژه نشست رسمی اعضای شورای نگهبان با اشاره به فرایند نظام تقنینی در کشور و اینکه «آغاز فرایند قانونگذاری از مجلس و ادامه آن در شورای نگهبان و بعضا هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام است»، گفت:در روند قانونگذاری، هم در بعد زمان و هم هزینه‌های یک  قانون و دقت و اثرگذاری، نیازمند همکاری نزدیک با شورای نگهبان هستیم. جلسه امروز که به دعوت شورای محترم و رئیس محترم آن، حضرت آیت‌الله جنتی انجام شد، نخستین جلسه بود که به گفت‌وشنودی بسیار مفید گذشت.
او با بیان اینکه ان‌شاءالله بتوانیم با هم‌افزایی به وظایف خود عمل کنیم، تصریح کرد: مخصوصاً ‌سیاست‌های کلان قانونگذاری که مقام معظّم رهبری آن را در ۱۷ بند ابلاغ کرده‌اند و مسئولیت پیگیری آن هم به‌عهده مجلس است، را باید با همکاری شورای نگهبان پیاده‌سازی کنیم. این قوانین هم برای مجلس و شورا و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنای کار است. 
رئیس مجلس اضافه کرد: «امیدواریم با این هماهنگی، برخی قوانین ازجمله قانون انتخابات که قانون مهمی است و سیاست‌های کلان آن تصویب شده اما روی زمین مانده است با سرعت و دقت پیگیری شود. امیدواریم پیگیری موضوع اقتصاد و معیشت مردم که اولویت اول ماست را هرچه زودتر شروع کنیم.»
 قالیباف درباره اولویت‌های مجلس تصریح کرد: نیازمند این هستیم که با اولویت دادن به نظارت در قانون و بعد هم اگر قانونگذاری لازم است یا قوانینی که مانع هستند برداشته شوند، تا مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود. مخصوصاً‌ که امسال سال جهش تولید است و ان‌شاءالله با کمک دولت و مجلس این کار را انجام دهیم.

روایت کدخدایی از محتوای دیدار با قالیباف
سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه جلسه چهارشنبه این شورا با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه نکات مشترک زیادی مطرح شد. به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی درباره جزئیات مباحثات این جلسه توضیح داد: قرار شد که همکاری نزدیک‌تر و بیشتری را با مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های پژوهشی برای تصویب بهتر و سریع‌تر قوانینی در حوزه‌های مختلف ازجمله انتخابات، سیاست‌های قانونگذاری و همچنین معیشت و جمعیت داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید