• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 خرداد 1399
کد مطلب : 102330
+
-

فراتر از اعتراض، بیشتر از پیروزی

اسپایک لی: دونالد ترامپ بدترین رئیس‌جمهور آمریکاست

فیلم
فراتر از اعتراض، بیشتر از پیروزی


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

اسپایک لی اخیرا در 2 مصاحبه جداگانه نسبت به تظاهرات ضد‌نژادپرستی در آمریکا واکنش نشان داده و درباره فیلم کوتاهی که اخیرا درباره خشونت‌ پلیس علیه سیاهان ساخته توضیحاتی ارائه داده و ابراز امیدواری کرده که در این دوره معترضان با حضور در پای صندوق‌های رأی به دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پایان دهند.
اسپایک لی، کارگردان مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای تلویزیونی، با اشاره به قتل دردناک جورج فلوید و تظاهرات اعتراض‌آمیز پس از آن و شیوه مقابله دولت آمریکا با این تظاهرات، گفت: دونالد ترامپ با سخنان و اقدامات خود باعث شعله‌ور شدن خشونت پلیس در آمریکا شده و از او در تاریخ به‌عنوان بدترین رئیس‌جمهور آمریکا یاد خواهد شد. 
به گزارش ورایتی، اسپایک لی اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی دیگر که با جیمی فالون کمدین در برنامه تلویزیونی نمایش امشب، از طریق ارتباط ویدئویی انجام گرفته، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال ضوابط بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی و تظاهرات کنونی که به نفع جنبش زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد، در حال انجام است، گفت: دنیا در حال تغییر است. اسپایک لی در ادامه گفت: سیکل خشونت پلیس علیه مردمان سیاهپوست نشانگر آن است که تاریخ در حال تکرار شدن است. 

فیلم جدید اسپایک لی
اسپایک لی در ادامه گفت: رحیم رادیو شخصیت خیالی بود که در فیلم کار درست را بکن(1989) او را برای نخستین‌بار معرفی کردم. از رحیم رادیو این بار نیز برای معرفی فیلم جدیدم «آیا تاریخ از تکرار خود اجتناب خواهد کرد؟» استفاده کرده‌ام. این فیلم ویدئویی کوتاه را اسپایک لی دوشنبه هفته قبل منتشر کرد. در این فیلم، تصاویری از اریک گارنر که در سال 2014کشته شد با تصاویر دردناکی از قتل جورج فلوید و همچنین تصاویری از رحیم رادیو، شخصیت خیالی فیلم کار درست را بکن تلفیق شده است.  در این فیلم درگیری این شخصیت‌ها با پلیس نیز به وضوح به تصویر کشیده شده است. جیمی فالون در برنامه نمایش امشب، ضمن هشدار به مخاطبان برنامه خود که فیلم «آیا تاریخ از تکرار خود اجتناب خواهد کرد؟» حاوی تصاویر ناراحت‌کننده و دردناکی است، کل این فیلم را نمایش داد. اسپایک لی در توضیح این فیلم گفته است: رحیم رادیو شخصیت خیالی بود که من آن را برای فیلم کار درست را بکن، خلق کردم، اما قتل وی را بر مبنای یک قتل واقعی در این فیلم به تصویر کشیده بودم.
 من درواقع صحنه قتل رحیم رادیو را از صحنه قتل واقعی مایکل استیوارت، هنرمند طراح گرافیتی اقتباس کرده بودم. فیلم کار درست را بکن در سال 1989به خانواده‌های 6سیاهپوست کشته شده در درگیری‌های نیویورک تقدیم شده بود. برخی از منتقدان در آن زمان، این فیلم را افراطی و نژادپرستانه در حمایت از سیاهپوستان توصیف کرده بودند و به این اشاره داشتند که در صحنه‌ای از فیلم کار درست را بکن تصاویر آل‌پاچینو، رابرت دنیرو و برخی دیگر از بازیگران بزرگ سینما به‌دلیل اینکه در میان این تصاویر، عکس‌هایی از‌ بازیگران بزرگ سیاهپوست به چشم نمی‌خورد، در پیتزافروشی محل درگیری آتش زده می‌شود.

امیدهای تازه 
با این حال اسپایک لی امروز، امیدوار‌تر از اسپایک لی دیروز به‌نظر می‌رسد. به گزارش هالیوود ریپورتر، اسپایک لی در ادامه گفت‌وگو با جیمی فالون به این مسئله نیز اشاره کرده که دنیا از دهه 1980میلادی دچار تغییرات بسیاری شده و امروز به‌رغم اینکه تاریخ دوباره تکرار شده، اما امیدها برای حل مسئله تبعیض نژادی پررنگ‌تر از دیروز است.
 او در این‌باره توضیح داد: چندی پیش من برای حضور در تظاهرات ضد‌نژادپرستی با دوچرخه به محل زادگاهم بروکلین رفته بودم و در آنجا به وضوح دیدم همه نوع مردمی در تظاهرات حضور دارند. نسل جدیدی از برادران و خواهران سفیدپوست من نیز در این تظاهرات حضور داشتند. درواقع این تظاهرات، تنها مختص به سیاهپوستان نیست. مرگ دردناک جورج فلوید احساسات همه مردم دنیا را جریحه‌دار کرده است.
اسپایک لی که اغلب در اظهاراتش دونالد ترامپ را مأمور نارنجی خطاب می‌کند، در ادامه به این مسئله اشاره کرد که به‌نظرش این جمعیت انبوه تظاهرکنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در‌ ماه نوامبر پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد و به مأمور نارنجی(ترامپ) نه خواهند گفت.



جورج کلونی از واکسن نژادپرستی می‌گوید 



جورج کلونی از بازیگران آمریکایی در اظهاراتی احساسات نژادپرستانه علیه سیاهان را بزرگ‌ترین پاندمی جامعه امروزی آمریکا دانسته که تاکنون درمانی برای آن پیدا نشده. او با اشاره به تاریخ آمریکا گفته: 400سال از کشف آمریکا می‌گذرد و ما همچنان در تلاش ساخت واکسنی برای معالجه نژادپرستی هستیم. به‌نظر می‌رسد ما دیگر به‌دنبال ساخت واکسن برای درمان نژادپرستی نیستیم و امروزه صرفا به‌دنبال راه‌حل‌هایی هستیم که مبنای فردی دارند. جورج کلونی همچنین به‌منظور کاهش احساسات نژادپرستانه در آمریکا خواستار اصلاحات ساختاری در سیستم امنیتی و نظام قضایی آمریکا شده بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید