• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 19 خرداد 1399
کد مطلب : 102157
+
-

شورای شهر تصویب کرد:

میراث طبیعی توچال ثبت ملی می‌شود

میراث طبیعی توچال ثبت ملی می‌شود

در روزی که شورای شهر، شهرداری تهران را ملزم به ثبت ملی میراث طبیعی توچال کرد، اعضای شورای شهر خواستار اقدامات جدی برای کنترل آتش‌سوزی‌های پراکنده در بوستان‌ها و منابع طبیعی تهران شدند. به‌گزارش همشهری، درحالی‌که انتظار می‌رفت گرمای هوا روی ویروس کرونا تأثیر بگذارد و شیوع آن را تا حدی کاهش دهد، اما این افزایش دما نه‌تنها بر کرونا بی‌تأثیر بود، بلکه مشکلات تهران را دو چندان کرد و آتشی دوباره به جان منابع طبیعی و بوستان‌های تهران انداخت. موضوعی که دیروز به بحث اول یک ساعت نخست جلسه شورای شهر تهران تبدیل شد. 5عضو پارلمان شهری پایتخت ترجیح دادند این سریال تکراری تلخ سال‌های قبل را متذکر شوند. البته محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورا دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها را زیست‌محیطی عنوان کرد.
به گزارش همشهری، دویست و هجدهمین جلسه پارلمان شهری یک مصوبه مهم داشت که از سال قبل پیگیر آن است. احمد مسجد جامعی و سیدآرش حسینی میلانی مهرماه سال گذشته در جریان تهرانگردی  با خبرنگاران از توچال دیدن کردند. همان جا ایده ثبت ملی این ارتفاعات مطرح شد. این طرح البته چند نوبت هم اعلام وصول شد، اما به‌دلیل اینکه مطالعات لازم را همراه نداشت به جلسات بعد موکول شد. بر همین اساس دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بررسی این طرح، شهرداری تهران را موظف کردند تا اقدام به ثبت ملی میراث طبیعی توچال کند.
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح گفت:« در این طرح شهرداری تهران موظف است به‌منظور حفاظت و ثبت ملی میراث طبیعی محدوده ارتفاعات توچال با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای ذیربط نسبت به انجام مطالعه، مستندسازی، تهیه مدارک فنی و جغرافیایی لازم برای محدوده پیشنهادی و ثبت ملی و حفاظت از میراث طبیعی توچال اقدام و ظرف مدت حداکثر 6‌ماه نتایج را به شورای شهر ارائه کند. شهرداری تهران همچنین مکلف است برنامه‌ریزی، شناسایی و پیگیری ثبت تمامی ذخایر طبیعی و ارتفاعات بکر اطراف تهران را به‌منظور حفاظت و بهره‌وری پایدار از میراث طبیعی با همکاری سایر سازمانها و دستگاه‌های مربوطه طی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران در دستور کار قرار دهد.» او همچنین بر اقدام قانونی لازم در این زمینه و ارائه گزارش هر 6‌ماه یک‌بار به شورای شهر تأکید کرد. پس از سخنان صدراعظم نوری   اعضای شورای شهر تهران به طرح الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی توچال رأی دادند.
توچال نام قله‌ای در شمال تهران است که 3962متر ارتفاع دارد و بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز به‌حساب می‌آید. دامنه جنوبی توچال در مجاورت شهر تهران و قله آن نیز مشرف به این شهر است.
طرح الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات ترافیک قبل از صدور پروانه برای ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس، دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که با پیشنهاد محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و رأی اکثریت اعضا از دستور خارج شد. محمد سالاری به درخواست شهرداری تهران برای بررسی این طرح در جلسه دیگر شورا اشاره کرد و از اعضای شورای شهر خواست تا بررسی آن به تعویق بیفتد. بر همین اساس 14عضو از 15عضو حاضر در جلسه شورا به این خواسته رأی دادند و قرار شد این طرح  بعد از مطالعات بیشتر، در جلسه بعدی به جریان بیفتد.

رأی شورا به لایحه چگونگی تعیین ارزش معاملاتی ساختمان
اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز همچنین بررسی لایحه چگونگی تعیین ارزش معاملاتی ساختمان، موضوع تبصره 11ماده 100قانون شهرداری را به جریان انداختند که کلیات این لایحه هم   پس از بحث و بررسی‌های کارشناسی رأی آورد و اعضای شورای شهر وارد بررسی جزئیات آن شدند. شورا در بررسی جزئیات این لایحه، به چند پیشنهاد رأی داد، اما ادامه بررسی پیشنهادها به جلسه بعد موکول شد.
در این جلسه همچنین انتخاب 2 نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران موضوع «ماده هفتم مصوبه بسته محرک شرایط سخت اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از ویروس کرونا» در دستور قرار گرفت، که با رأی اعضاء، مجید فراهانی با 17رای و محمد سالاری با 16رای انتخاب شدند.دیروز پیش از اینکه شورا وارد دستور کار شود، محمد سالاری و زهرا صدراعظم نوری، نطق پیش از دستور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید