• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102066
+
-

راه و آب 2 چالش نمایندگان آذربایجان شرقی

با نمایندگان مجلس یازدهم
راه و آب 2 چالش نمایندگان آذربایجان شرقی

سید‌مرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار

 آغاز به کار مجلس یازدهم، امید تازه‌ای میان مردم به ویژه مناطق محروم ایجاد کرده است تا شاید طی 4 سال پیش‌رو گره بخشی از مشکلات‌شان به دست نمایندگان جدید باز شود. مشکلاتی که در شهرهای آذربایجان شرقی بیشتر از همه به چشم می‌آید چرا که پروژه‌های روی زمین مانده سال‌هاست که به دغدغه مردم استان تبدیل شده است. آذربایجان شرقی 19 نماینده در مجلس دارد که نقش‌آفرینی 6 نماینده تبریز در تحقق اهداف استانی بیشتر است. به ویژه آنکه مطالبات زیادی هم از سوی مردم از نمایندگان این شهر وجود دارد. در این باره احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم که برای دومین بار به مجلس راه یافته به سوالات همشهری در این باره پاسخ داده است. او که پیش از این در کسوت استاندار آذربایجان شرقی هم فعال بوده به خوبی به مشکلات مردم تبریز و دیگر شهرهای استان واقف است.

محوری‌ترین موضوعاتی که باید نمایندگان استان و تبریز در دوره فعلی پیگیر آن باشند، چیست؟
در سال‌های اخیر پروژه‌های مربوط به راه‌های ریلی و جاده‌ای و حتی هوایی از جمله فرودگاه در استان پیشرفت چندانی نداشته است. این در حالی است که نمایندگان طی سال‌های اخیر پیگیر اجرای چنین طرح‌هایی بوده‌اند. نقش‌آفرینی تبریز به عنوان قطب شمالغرب کشور مستلزم اتمام این پروژه‌ها است که از جمله آنها می‌تواند به راه‌آهن تبریز – میانه، آزادراه تبریز – بازرگان و احداث ترمینال جدید فرودگاه تبریز اشاره کرد. با وجود اینکه راه‌آهن تبریز به میانه تا بستان‌آباد آمده است اما مردم تبریز این تغییر را در سفرهای خود احساس نمی‌کنند و باید هر چه زودتر این طرح تکمیل و به تبریز برسد.
از سوی دیگر وضعیت آب تبریز و پروژه‌های انتقال آب مانند انتقال آب ارس به تبریز بسیار مهم است. در حال حاضر وضعیت آب شرب تبریز مناسب نیست. به همین دلیل نیازمند خط جدیدی برای آب شرب تبریز هستیم. از سوی دیگر انتقال آب ارس به دشت تبریز هم سال‌هاست که مطرح شده اما به سرانجام نرسیده است که باید هرچه سریعتر به اتمام برسد.
انتقال آب ارس به تبریز به واسطه بعد مسافت و اختلاف سطح و نیاز به ایستگاه‌های متعدد پمپاژ، بودجه کلان می‌خواهد که دولت توانایی تامین آن را ندارد. راهکار شما به عنوان نماینده مجلس در این زمینه چیست؟
زمانی که بنده استاندار بودم موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این پروژه مطرح و مصوب شد اما  راکد ماند. با توجه به جذابیت‌‌های این پروژه برای بخش خصوصی و امکان فروش آب، می‌توان از توان بخش خصوصی بهره برد تا پروژه به اتمام برسد.
آیا نمایندگان استان برای پیگیری طرح‌های روی زمین مانده با یکدیگر تعامل دارند؟
به صورت فردی نمی‌توان برای تکمیل این طرح‌ها اقدام کرد و به همین دلیل باید تمام این موارد در مجمع نمایندگان استان مطرح شود و به صورت همگانی پیگیر آنها باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. البته نیازهای متعددی برای استان وجود دارد و مطالبات مردم زیاد است که باید به صورت اولویت‌بندی شده به آنها رسیدگی شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید